اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفر رئیس قوه قضائیه به گلستان ـ 51

احمدی‌میانجی: شورای حل اختلاف نباید به دادگستری دیگری تبدیل شود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای حل اختلاف با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف نباید به دادگستری دیگری تبدیل شود گفت: تکلیف نیروهای شورای حل اختلاف باید مشخص شود.

احمدی‌میانجی: شورای حل اختلاف نباید به دادگستری دیگری تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت‌الاسلام علی احمدی‌میانجی ظهر امروز در دیدار با اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف استان اظهار داشت: شورای حل اختلاف در ابتدای تشکیل دچار انحرافاتی شد و در ادامه به دلیل این انحرافات مشکلاتی نیز به وجود آمد.

رئیس شورای حل اختلاف تصریح کرد: در ادامه‎ فعالیت‎های شورای حل اختلاف و با تاثیرپذیری از همین انحرافات و مشکلات رئیس قوه‎ قضائیه بعدی که در حال حاضر در خدمتشان هستیم بر علیه شورای حل اختلاف و فعالیت‎های این نهاد صحبت‎هایی را کردند که گویی تمام پرونده‎هایی که در شورای حل اختلاف بررسی می‎شود به سمت دادگستری سرازیر شده و انتقال می‎یابد.

وی افزود: این تصور و برداشت از آنجایی مورد اعتراض و غیر قابل قبول است که تنها هفت درصد پرونده‎هایی که در شورای حل اختلاف بررسی می‎شود، مورد اعتراض قرار می‎گیرد.

احمدی‌میانجی بیان کرد: اگر قرار بود این استدلال درست باشد باید کل دادگاه‎های بدوی را تعطیل کنند به خاطر اینکه مردم به کل پرونده‎ها اعتراض می‎کنند و پرونده‎ها به تجدید نظر انتقال پیدا می‎کند.

بنا نبود شورای حل اختلاف به یک دادگستری دیگری تبدیل شود

رئیس شورای حل اختلاف کشور افزود: از ابتدا بنا نبود که شورای حل اختلاف به یک دادگستری تبدیل شود در کنار دادگستری با تمام ویژگی‎های یک اداره، اصلاً چنین چیزی مطرح نبوده است.

وی اضافه کرد: قرار بود شورای حل اختلاف مکانی باشد برای حل و فصل دعاوی و کم کردن باری که بر دوش دادگاه‎ها و دستگاه قضایی بوده است.

احمدی‌میانجی بیان کرد: تصمیم این بود که در این تشکیلات هم از ریش‌سفیدان، افراد بازنشسته، بزرگان و افراد باتجربه در جامعه استفاده شود تا هم کمکی شود به دستگاه قضایی کشور و هم مردم از هزینه کمتری در خصوص طرح دعاوی در محاکم برخوردار شوند.

نباید مسیر شورای حل اختلاف به سمت صدور رای می‎رفت

رئیس شورای حل اختلاف کشور خاطرنشان کرد: به علت مشکلاتی که دستگاه قضایی داشت ریاست قوه قضائیه وقت مسیر را عوض کرد.

وی ابراز داشت: مسیر شورای حل اختلاف به سمتی برده شد که هم رای داده شد، هر چند در آن زمان مجبور بودند  این کار انجام شود.

مخالف استفاده نیروی جوان در شورای حل اختلاف بودم

احمدی‌میانجی افزود: مسئله بعدی که به وجود آمد این بود که نیرو‎ها در شورای حل اختلاف به سمت نیروهای جوان برده شد که من از همان اول که تشکیل شد مخالف این موضوع بودم.

وی تاکید کرد: من معتقد بودم به هیچ عنوان نیروی جوان کم سن و سال کم تجربه را به شورای حل اختلاف راه ندیم و معتقد بودم که کسی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‎شود با مدارک مختلف در شورای حل اختلاف به کارگیری نشود.

احمدی‌میانجی افزود: ولی زمانی که بنده از شورای حل اختلاف رفتم رئیس قوه قضائیه وقت مسیر شورا را به سمتی بردند که نیروهای جوان در شورای حل اختلاف به کارگیری شدند و مشکلات حال حاضر جوانانی که در شورای حل اختلاف مشغول بوده و تا به امروز مشغول هستند و هنوز هم نیروی جوان وارد مجموعه می‎شود به وجود آمده است.

تکلیف 20 هزار نیروی شورای حل اختلاف باید روشن شود

رئیس شورای حل اختلاف کشور اعلام کرد: من به آقای لاریجانی ریاست قوه قضائیه گفتم که رئیس قوه قضائیه وقت عملی را انجام داده و قانونی را وضع کرده و شما وارث او هستید و آن ارث هم این است که باید تکلیف حدود 20 هزار نیرو را مشخص کنید.

وی در ادامه گفت: درست از از لحاظ قانونی کاری انجام شده که هیچ مشکلی ندارد و اگر امروز تمامی افراد و جوانانی که در حال حاضر در شورای حل اختلاف مشغول فعالیت هستند را تعدیل کنید و نخواهید از آنها استفاده کنید به واسطه تعهد خدمت افتخاری هیچ جای اعتراضی ندارند.

احمدی‌میانجی بیان کرد: اما این ظاهر موضوع است و انصاف نیست و وجدان کاری این را نمی‎پذیرد که این موضوع اتفاق بیافتد.

وی تصریح کرد: برخلاف استان گلستان که اکثر خانم‎ها در شورای حل اختلاف مشغول به فعالیت هستند در بسیاری از استان‎های دیگر آقایان و مخصوصاً جوانان در حال فعالیت در شورای حل اختلاف هستند و باید این افراد تعیین تکلیف شوند.

رئیس شورای حل اختلاف کشور با اشاره به مشکلات شورای حل اختلاف در سطوح مختلف افزود: قبل از اینکه آقای لاریجانی به ریاست قوه قضائیه منصوب شوند اعلام کرده بودند که دو مسئله خلاف شرع در حال انجام است که یکی شورای حل اختلاف و دوم اعمال ماده 18 است.

احمدی‌میانجی افزود: ولی مقاومت‎ و پیگیری‎هایی انجام شد و این اتفاق نیفتاد و بعد از یک سال و نیم که مسئولیت دستگاه قضایی را داشتند گفتند که رای من عوض شده و شورای حل اختلاف باید با قدرت حضور داشته باشد و به فعالیت خود ادامه دهد.

وی تاکید کرد: توجه کنید که یک سال و نیم این اختلافات چه ضربه‌ای را به یک مجموعه می‎زند و خلل در کار آن مجموعه ایجاد می‎کند.

قضات شورای حل اختلاف را هووی خود می‎دانند

رئیس شورای حل اختلاف کشور گفت: مسئله دیگری که موجب بروز مشکلاتی در کار شورای حل اختلاف می‎شود این است که قضات شورای حل اختلاف را هووی خود می‎دانند.

وی بیان کرد: در حالی که باید به شورای حل اختلاف با عینک خوش‌بینی نگاه کنیم که چقدر بار مسئولیتی و کاری دستگاه قضایی و قضات را به دوش می‎کشد و کم می‎کند.

احمدی‌میانجی بیان کرد: مدتی این مخالفت‎ها به صورت جدی و علنی و به صورت اینکه مقابله کنند مطرح می‎کردند ولی در ادامه وقتی متوجه شدند این مسئله فایده‎ای ندارد در زمان ریاست آقای شاهرودی تصمیم گرفته شد که پرونده‎ها را به سمت شوراهای حل اختلاف سرازیر کنند تا نشان دهند شورای حل اختلاف ناکارآمد است.

وی اظهار داشت: با تمام این مسائل در مدت سه سال گذشته هر سال رو به جلو بودیم و نه تنها عقب نکشیدیم و خسته نشدیم بلکه با قدرت ایستاده‌ایم و در حال حاضر در این جایگاه موفق قرار داریم.

احمدی‌میانجی تاکید کرد: ما در گذشته ردیف بودجه نداشتیم ولی در حال حاضر ردیف مستقل رسمی داریم و در تمام دستگاه‎ها جایگاه خوبی را شاهد هستیم.

انتهای پیام/2307/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول