اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفر رئیس قوه قضائیه به گلستان -41

آیت‌الله لاریجانی: غرب با نگاه لیبرالیستی می‌خواهد حقوق بشر را به همه تحمیل کند

خبرگزاری فارس: رئیس قوه قضائیه گفت: غرب با نگاه لیبرالیستی، حقوقی را تصویر کرده و می‌خواهد آن را به همه کشورها تحمیل کند البته ما با حقوق بشر مشکلی نداریم اما باید حقوق بشر بر مبنای الهی، ارزشی و عقلایی باشد.

آیت‌الله لاریجانی: غرب با نگاه لیبرالیستی می‌خواهد حقوق بشر را به همه تحمیل کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جمع نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در این شهرستان به مسئله حقوق بشر و چالشی که این مهم برای ایران و بسیاری از کشورها از ناحیه غرب مطرح می‌شود اشاره کرد و افزود: مسئله حقوق بشر یک مسئله میان رشته‌ای است و علاوه بر این در مباحث نظری و جهاد تئوری مسائل قابل توجهی وجود دارد و در حیطه عمل نیز این مسائل مطرح است.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: مسئله حقوق بشر در فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق و مباحث دینی مورد بررسی قرار می‌گیرد که این موضوع بسیار دشوار بوده و می‌توان از منظرهای مختلفی به آن نگاه کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه غرب در مقام عمل، چالش‌های فراوانی فراروی کشورها قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: مسائلی که در مغرب زمین وجود دارد در سه مسئله است که یکی مسئله نظری و مبانی حقوق بشر است و اینکه در چه چارچوبی می‌توان حقوق بشر را به تصویر کشید.

وی به اعلامیه جهانی حقوق بشر و تصویر حق از سوی آنها اشاره کرد و افزود: دو نظریه معروف و شایع در باب حقوق بشر مطرح است که نظریه نخست معتقد است حقوق بشر برای بیان اختیار و اقتدار انسانی است و قوانینی که حق بشری بیان می‌کند به غایت و هدف دادن آن اختیار به انسان هستند.

آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد: نظر دیگری که در میان فیلسوفان حقوق شایع است این بوده که حق بر اساس دادن اختیار به انسان‌ها حرکت می‌کند و این حقوق بر اساس مصالح و منافع است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دو نظریه مذکور با مشکلات زیادی مواجه است، خاطرنشان کرد: تبیین‌های مذکور بر مبنای کارکردگرایانه است و نمی‌گوید که حق چیست بلکه قوانینی که ضامن حق انسان هستند معطوف به ابزار سلطه انسانی و یا بیان اختیاری برای انسان که ناشی از مصالح آن است، مطرح می‌شود.

به گفته وی دو نظریه مذکور حق را به قانون درست می‌کنند و گویی حق با قانون جعل می‌شود.

آملی لاریجانی اذعان کرد: در نظام جمهوری اسلامی حق تقنین به نهادی داده می‌شود که آنها قانون حقوقی را وضع می‌کنند و پشت تقنینی که حق برای انسان‌ها وجود آورد حق دینی نهفته است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه حق باید فراتر از قانون تصویر شود، متذکر شد: در تاریخ حق و در اندیشه مشرق زمین مفاهیم زیادی نسبت به حق طبیعی به وجود آمده که حق فراتر از جعل جاعل است نه اینکه همه حقوق قراردادی هستند.

وی با بیان اینکه ماهیت حق باید تبیین شود، ابراز داشت: در این راستا تبیین ماهیت‌کاوانه لازم است که باید با ماهیت حق تبیین شود ولی متأسفانه در تبیین ماهیت حق با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم چالشی برای مغرب زمین داشته باشیم، اضافه کرد: مگر می‌شود با هر دیده فلسفی حق تبیین شود، بنابراین باید پیش‌فرض‌های فلسفه‌ای و هستی‌شناسانه خاصی وجود داشته باشد تا حق به تصویر کشیده شود.

وی متذکر شد: مغرب زمین با نگاه لیبرالیستی، حقوقی را تصویر کرده و می‌خواهد آن را به همه کشورها تحمیل کند البته ما با حقوق بشر مشکلی نداریم اما باید حقوق بشر در مبنای الهی، ارزشی و عقلایی باشد، حقوق بشر از دیدگاه غرب یک چالش، زورگویی و بر پایه ادعای حقوق بشری است که مبنای فنی فلسفی ندارد.

آیت‌الله لاریجانی در پایان درباره درخواست دانشجویان برای دریافت تسهیلات نیز اظهار داشت: بنده می‌توانم در این رابطه حامل پیام به مجلس و قوه مجریه باشم تا زمینه تسهیلات برای کسانی که در عرصه علم گام بر می‌دارند فراهم شود.

انتهای پیام/83001/صا40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول