اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به یاد زلزله 10 اسفند اردبیل

عصر دلهره‌آور اردبیلی‌ها / زلزله‌ای که 965 قربانی گرفت

خبرگزاری فارس: اسفند ماه یادآور خاطرات تلخ برای اهالی اردبیل است که یکی از این اتفاقات عصر آدینه دلهره‌آوری است که اردبیلی‌ها زلزله مهیب 6.1 ریشتری را تجربه کردند.

عصر دلهره‌آور اردبیلی‌ها / زلزله‌ای که 965 قربانی گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، زلزله ویرانگر اسفند ماه 75 که در جنوب باختری شهر سرعین از توابع استان اردبیل رخ داد بیش از 965 کشته و 2 هزار مجروح بر جای گذاشت که بیشترین آسیب‌ها به سه روستای جوراب، گلستان و شیران وارد شد.

امروز در شانزدهمین سالگرد وقوع این زلزله در حالی یاد این قربانیان و کشته‌شدگان را گرامی می‌داریم که بسیاری از مناطق زلزله‌زده 16 سال پیش به مرز آبادانی رسیده و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده با جدیت دنبال شده است.

خانه‌‌های ساکنین این منطقه که اکثر از مصالح سنگی، گلی و چوبی ساخته شده بود امروز به بهترین مصالح و مقاومت‌ترین عناصر سازنده آراسته شدند به طوری که کمتر خانه‌ای را سراغ داریم که ستون‌‌های آن کم‌دوام، سقف‌های آن چوبی و یا کاه‌گلی باشد.

استان اردبیل که در کانون زلزله قرار دارد هر از چند گاهی شاهد وقوع زلزله و وحشت هموطنان است که شبانه و روزانه از ترس آسیب زلزله به بیرون از منازل هجوم می‌آورند و وحشت‌زده به دنبال مکان امنی هستند که از آسیب زلزله در امان بمانند.

در این زمینه مدیرکل مدیریت امور بحران استان اردبیل اظهار داشت: بعد از حادثه تلخ و تاسف‌بار زلزله مهیب سال 75 در اردبیل که عصر جمعه و حوالی ساعت 15:5 دقیقه رخ داد خود مردم امروز راغب به مقاوم‌سازی واحدهایشان هستند تا از آسیب زلزله در امان بمانند.

علی اسلامی گفت: بعد از این حادثه تلخ و تاسف‌بار که در سال با شدت کمتر در این استان ادامه یافته و سالانه شاهد وقوع ده‌ها زلزله ریز و درشت در استان اردبیل هستیم همچنان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی با شدت و قوت ادامه دارد.

این مسئول ادامه داد: سهمیه استان اردبیل در شش سال گذشته 55 هزار و 562 واحد منزل مسکونی مقاوم‌سازی شده است که اغلب در مناطق روستایی در حال انجام است و تاکنون بیش از نیمی از واحدهای مسکونی کم‌دوام روستایی مقاوم‌سازی شده است.

وی بهترین عامل و عنصر پیشگیری از حوادث زلزله و لرزش‌های متعدد را گرایش به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی و بادوام توصیف کرد.

اسلامی تصریح کرد: زلزله 10 اسفند 75 امروز باید درس عبرتی برای همه ما باشد تا به خوبی بدانیم که هر بی‌‌احتیاطی ما می‌تواند پیامدهای منفی را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، زمین‌ لرزه دهم اسفند سال 75 اردبیل که خسارات، تلفات و آسیب‌های متعددی را به همراه داشت هر چند در مقایسه با سایر زلزله‌های شدید شش ریشتر به بالا که در ایران رخ می‌دهد اهمیت زیادی نداشت ولی از چند جهت قابل تامل است.

در وهله اول این زمین‌ لرزه به لحاظ وضعیت ناهمواری‌های منطقه و نیز وجود خانه‌ها و سایر اماکن روستایی ساخته شده از کاه‌گل، کم‌دوام بودن و احداث روی گسل یا نزدیکی آن خسارات و تلفات فراوانی را به بار آورد که در آن مقطع سبب شگفتی بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی شد.

برجستگی دیگر زلزله 10 اسفند 75 اردبیل وقوع آن در ایام زمستان و سوز ناشی از فصل سرما و یخبندان در اردبیل بود که امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده و گاه ساخت و سازها و آواربرداری‌ها را با تنگنا روبرو کرده بود.

بدون احتساب هشت تا 9 سال گذشته دست کم در چهار دهه گذشته هر سال چندین زمین لرزه متوسط حدود چهار ریشتری در اردبیل رخ داده بود اما در روز دلهره‌‌آور و تاریک اردبیلی‌ها در دهم اسفند ماه زلزله فاجعه‌ای را به وجود آورد که شاید جبران آن همچنان امکان‌پذیر نباشد.

در روز دهم اسفند دامنه سبلان سرفراز به غرش درآمد و کینه چندین ساله خود را بیرون ریخت و با وقوع زمین ‌لرزه ساکنان بسیاری از منازل و دیگر اماکن روستاها زیر خروارها کلوخ و سنگ و الوار مدفون شدند.

این زمین لرزه علاوه بر تخریب منازل و تاسیسات زیربنایی 136 روستا، به برخی از مناطق روستایی در گرمی، مشگین و سرعین نیز خسارت وارد کرد.

عصر وحشتناک اردبیلی‌ها 2 هزار و 965 کشته و مجروح، 23 هزار واحد مسکونی تخریب شده و ده‌ها هزار راس احشام تلف شده به همراه میلیاردها ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی را به عنوان یکی از سهمناک‌ترین‌ حوادث طبیعی استان اردبیل که در تاریخ این استان ثبت شده به دنبال داشت و شامگاه غم‌انگیزه آدینه را مردم روستاهای سبلان در حالی سپری کردند که سرپناهشان به تلی از خاک بدل شده و زوزه‌ گرگ‌ها با صدای باد و سرمای استخوان‌سوز زمستان در حالی به هم پیچیده بود که فضا ندای مرگ و کشتار می‌داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پس از وقوع زلزله در اردبیل تا پنج ماه بعد از این حادثه تلخ بیش از 2 هزار و 500 زلزله خفیف و پس لرزه‌های متعدد رخ داد و همچنان مردم را وحشت‌زده به خارج از خانه‌ها فرستاد و امسال در حالی شانزدهمین سالگرد زلزله مهیب 10 اسفند 75 اردبیل و یاد قربانیان آن را گرامی می‌داریم که امروز از آن حادثه جز عبرت برای همه باقی نمانده تا بیاندیشند و احساس مسئولیت کرده و در مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی تلاش و جدیتی مستمر داشته باشند.

 

============

گزارش از مریم اعلمی و شهرام جباری

============

انتهای پیام/62002/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول