اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول آموزش سلامت شبکه بهداشت دیلم:

هدف آموزش بهداشت تغییر رفتار در مردم است

خبرگزاری فارس: مسئول آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان دیلم گفت: هدف آموزش بهداشت تغییر رفتار در مردم است.

هدف آموزش بهداشت تغییر رفتار در مردم است

زهره دیلمی ظهر امروز در جلسه آموزشی روش‌های شناسایی و جلب مشارکت گروه‌های هدفی که دسترسی به آن‌ها کمتر است، اظهار داشت: آموزش بهداشت فرآیندی است که در آن افراد و گروه‌های مردم یاد می‌گیرند رفتاری داشته باشند که موجب ارتقاء، حفظ یا بازگرداندن تندرستیشان شود.

وی نیاز را وضعیت، موقعیت یا هر چیزی که مورد تمایل یا خواسته باشد دانست و گفت: نیاز، اساسی‌ترین عامل در بنیاد هر تغییر رفتار است.

مسئول آموزش سلامت شبکه دیلم، نیاز هنجاری، نیازهای احساس شده، نیاز مورد درخواست، نیاز مقایسه‌ای و نیاز پیش‌بینی شده یا مورد انتظار را از انواع نیازها عنوان کرد.

دیلمی، فرآیند شناسایی و تجزیه و تحلیل مشکلات سلامتی با اولویت گروه هدف به منظور طراحی مداخله را تعریف ارزیابی نیاز دانست.

وی در تعریف مخاطب گفت: مخاطب کسی است که همه فعالیت‌های ما در برنامه‌های پیشگیری، برای ارایه به او صورت می‌گیرد و او است که تعیین می‌کند چه رسانه‌ای، چگونه و تا چه حد تولید شود.

مسئول آموزش سلامت تصریح کرد: برای تعیین مخاطبان هدف، ابتدا کلیه مخاطبان در دسته‌های متفاوت تقسیم می‌شوند سپس یک یا چند دسته از آنان، به عنوان گروه‌های هدف انتخاب و در نهایت برای تأثیر بر آن گروه‌ها اقدام می‌شود.

وی گفت: اندازه گروه، بروز مشکل، شدت مشکل و قابلیت دسترسی ملاک‌های انتخاب گروه هدف هستند.

دیلمی خاطرنشان کرد: با توجه به رسالت کلی پیشگیری، واضح است که در برنامه‌های پیشگیرانه، مهم‌ترین ملاک برای انتخاب گروه هدف در معرض خطر بودن است.

وی تصریح کرد: مخاطبان در معرض خطر یعنی افرادی که به دلیل رفتارها و نگرش‌هایشان، مشکل بیشتری دارند و مشکل در میان آنان عمومیت بیشتری دارد، در حالی که کمترین اطلاعات را درباره پیشگیری از مشکل خود دارند یا سبک زندگی‌شان به گونه‌ای است که آن‌ها را در معرض بیشترین خطر قرار می‌دهد.

کارشناس مسئول آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان دیلم ابراز امیدواری کرد با طراحی و اجرای یک برنامه آموزشی سازمان یافته در شهرستان بتوان گروه‌های در معرض خطری که دسترسی کمتری به آن‌ها وجود دارد و مراجعه کننده دریافت خدمات نیستند را آموزش داد.

وی لازمه انجام این کار را همکاری و همیاری تمامی دست‌اندرکاران حوزه سلامت استان، شهرستان و سایر نهادهای مسئولان مربوطه و همراهی مردم به عنوان مخاطبان اصلی برنامه دانست.  

انتهای پیام/66005/م20/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول