اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره تعاون خراسان‌رضوی خبر داد

کاهش 15 درصدی حوادث حین کار خراسان‌رضوی در سال 91

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره تعاون خراسان‌رضوی گفت: در 10 ماهه نخست امسال شاخص حوادث حین کار خراسان‌رضوی 15 درصد کاهش داشته و این در صورتی است که کشور با 9 درصد افزایش این شاخص مواجه شده است.

کاهش 15 درصدی حوادث حین کار خراسان‌رضوی در سال 91

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد سنجری در مراسم هم‌اندیشی مسئولان ایمنی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار خراسان‌رضوی در سالن کنفرانس مجتمع کارگران خراسان‌رضوی اظهار کرد: جلسات هم‌اندیشی حداقل باید دو بار در سال برگزار شود تا بتوان با به کارگیری انتقادات و پیشنهادات اعضای کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشتی اداره کار در راستای حفظ جان انسان‌ها پیشگام باشیم.

وی با بیان اینکه این جلسات در سال 92 نیز ادامه دارد، افزود: رسالت و وظیفه اصلی تمامی ناظران کمیته‌های حفاظت، صیانت از نیروی کار است که این وظیفه تنها وظیفه اداری نیست بلکه بحثی اعتقادی و دینی نیز به شمار می‌رود.

سنجری با اشاره به آیه 32 سوره مائده مبنی بر اینکه هر فردی که جان یک انسان را نجات دهد جان همه انسان‌ها را نجات داده، عنوان کرد: مسئولان اداره کار و کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشتی یا نباید مسئولیت را از ابتدا بپذیرند یا باید با تمام وجود در راستای انجام آن مسئولیت تلاش کنند و تکالیف قانونی خود را انجام دهند.

سرپرست اداره  تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: علاوه بر بحث دینی تکالیف اداری مسئولان این اداره را ملزم می‌کند تا در بحث صیانت از نیروی کار به ویژه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از نیروی انسانی کشور حمایت خاص و ویژه‌ای شود.

وی اظهار کرد: نیروی انسانی مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه هر کشور است و باید مسئولان در راستای حفاظت از جان و توان نیروی انسانی تلاش کنند و نتایج مناسبی را برای کشور در زمینه‌های متفاوت رقم زنند.

سنجری ادامه داد: در راستای صیانت از جان کارگران و نیروی انسانی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشتی در خراسان‌رضوی به وجود آمده و فعالیت می‌کنند که در امسال تعداد آنها به 800 کمیته رسیده است.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی یادآور شد: در راستای تشکیل این کمیته‌ها در خراسان‌رضوی حدود 3 هزار صورت جلسه به اداره کل کار و تعاون خراسان‌رضوی رسیده است که نشان از فعالیت گسترده این کمیته‌ها در تمام استان خراسان‌رضوی دارد.

وی بیان کرد: خراسان‌رضوی در سال گذشته در بخش صنعت شاهد کاهش چشم‌گیر در حوادث بوده است که امیدواریم در سال آینده با پیگیری سیاست‌های مناسب شاهد کاهش افزون‌تری در این زمینه باشیم.

سنجری گفت: خراسان‌رضوی رتبه نخست کشور را در حوزه کاهش حوادث به خود اختصاص داده و تمام مدیران خراسان‌رضوی با تلاش و نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران و فعالیت‌های ساختمانی تلاش می‌کنند تا هر روز شاهد کاهش بیشتری در حوزه حوادث خراسان‌رضوی باشیم.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی افزود: حدود 32 درصد از علل وقوع حوادث نظارت نداشتن کارفرمایان و 11 درصد نبود آموزش‌های کافی برای کارگران و نیروهای انسانی است، این دو شاخصه وظیفه سنگینی را بر دوش مسئولان نظارت و حفاظت اداره کار می‌گذارد که باید به خوبی برای تحقق آن گام بردارند.

وی عنوان کرد: حدود 35 درصد از دلایل وقوع حوادث به سبب سقوط از ارتفاع است که متعاقبا نتایج جبران‌ناپذیری را به همراه می‌آورد و منجر به فوت و یا نقص عضو و از کار افتادگی می‌شود.

سنجری با اشاره به اینکه حدود 28 درصد از علل وقوع حوادث سهل‌انگاری کارگران نیز به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: سهل‌انگاری کارگران یا به سبب نبود آموزش کافی است و یا توجه نکردن به تذکرات ایمنی در ارتباط با حوادث احتمالی در محیط کار است که حدود 53 درصد از حوادثی که در 10 ماهه نخست امسال اتفاق افتاده در ارتباط با بخش ساختمان بوده که 63 درصد حوادث منجر به فوت در این بخش شده است.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: حدود 34 درصد از حوادث در ارتباط با سقوط از ساختمان در خراسان‌رضوی گزارش شده که باید در این رستا پیشگیری‌های لازم در بخش ساختمان صورت گیرد تا بتوانیم حجم وسیعی از این حوادث را کاهش دهیم.

وی در ادامه بیان کرد:‌ در مورد آموزش‌های نیروی انسانی از سوی اداره کار خراسان‌رضوی حدود 25 هزار نفر ساعت آموزش‌های تخصصی در ارتباط با موضوع ایمنی در محیط کار را دیده‌اند و اقدامات پیشگیرانه وسیعی در حال اجرا است.

سنجری در ارتباط با کاهش حوادث حین کار در خراسان‌رضوی اظهار کرد: با تلاش‌های مدیران و مسئولان در ارتباط با کاهش حوادث حین کار خراسان‌رضوی در 10 ماهه نخست امسال حدود 15 درصد از شاخص‌های حوادث حین کار در استان خراسان‌رضوی کاهش پیدا کرده که این میزان در کشور بی‌نظیر است و این در حالی است که این شاخص در کشور حدود 9 درصد در امسال افزایش داشته است.

انتهای پیام/70018/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول