اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری صورت گرفت

اختصاص 270 هزار هکتار مساحت به فعالیت‌های آبخیزداری

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری از اختصاص 270 هزار هکتار از مساحت استان به فعالیت‌های آبخیزداری از ابتدا تا پایان برنامه چهارم توسعه خبر داد.

اختصاص 270 هزار هکتار مساحت به فعالیت‌های آبخیزداری

حسین بهرامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: خشکسالی اخیر که از سال 85 شروع شده چنان استمرار، تداوم و شدت داشته که نظریه وقوع تغییر اقلیم در کشور و به ویژه در این استان مورد توجه محققان و کارشناسان این امر قرار گرفته است.

وی با اشاره به سه وجهه غالب تغییر اقلیم در استان گفت: کاهش میانگین بارندگی‌های اخیر در استان، تبدیل بارش از برف به باران و افزایش دما از عمده‌ترین دلایل غالب تغییر اقلیم در چهارمحال وبختیاری است.

بهرامی با اشاره به اینکه کاهش بارش‌ها باعث افت شدید و تهدید منابع آبی استان شده است، خاطرنشان کرد: کاهش بارش چشم‌گیراست به طوری که تقریباً تمام دشت‌ها در استان با افت سطح آب زیرزمینی و کاهش آب‌دهی چشمه‌ها روبه‌رو شده و به علاوه اکثر قنوات و آب رودخانه‌های استان نیز با کاهش شدید همراه بوده است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال وبختیاری برف را به مثابه آب انباری بزرگ دانست و افزود: با ذوب تدریجی برف امکان نفوذ آب به داخل خاک و تقویت منابع آبی فراهم می‌شود اما کاهش برف و تبدیل آن به باران سبب افزایش قابل توجه روان آب‌ها و کاهش زیاد نفوذ آب در خاک شده است.

بهرامی از اختصاص 270 هزار هکتار از مساحت این استان به فعالیت‌های متعدد آبخیزداری خبر داد و گفت: از ابتدا تا پایان برنامه چهارم توسعه این میزان به فعالیت‌های آبخیزداری اختصاص یافته که حدود 16 درصد مساحت کل استان است.

وی ادامه داد: بنا به جهت‌گیری‌های انجام شده قرار است تا در برنامه پنجم هم در سطح 96 هزار هکتار دیگر استان فعالیت آبخیزداری انجام شود که به احتساب فعالیت‌های انجام شده تا پایان برنامه چهارم کل سطح استان زیرپوشش فعالیت‌های آبخیزداری انجام گرفته معادل حدود 22 درصد کل استان خواهد شد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان با اشاره به برخی فعالیت‌های آبخیزداری استان گفت: تاکنون در استان اقداماتی مانند احداث سازه‌های مختلف که شامل ساز‌ه‌های سنگی، سیمانی، سنگی - گابیونی و بند‌های خاکی، احداث حوزه‌های حوضچه‌های تغذیه مصنوعی آب و ساحل‌سازی سیل‌های بزرگ انجام شده است.

انتهای پیام/68006/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول