اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

محققان ایرانی زلال‌ساز جدید صنایع غذایی ساختند

خبرگزاری فارس: محققان ایرانی موفق به ارائه یک پلی الکترولیت آلی - فلزی زیستی به‌عنوان ماده منعقدکننده و زلال‌ساز جدید در صنایع غذایی، آب و پساب شدند.

محققان ایرانی زلال‌ساز جدید صنایع غذایی ساختند

پوریا بی‌پروا مجری این طرح پژوهشی در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری با بیان اینکه این محصول زیست ساختار و کاملا داخلی بوده و برای اولین بار در این سطح ارائه شده است، گفت: فرآیند انعقاد در تصفیه آب و شفاف‌سازی محصولات غذایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که مطالعات زیادی پیرامون نوع ماده منعقد کننده بهینه، جهت حذف کدورت صورت پذیرفته است.

وی تصریح کرد: استفاده از مواد گیاهی و طبیعی برای تصفیه آب آشامیدنی و شفاف‌سازی آب‌میوه و نوشابه‌ها در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از دیرباز رایج بوده است ولی به‌دلیل کارا نبودن این مواد از ترکیبات شیمیایی مانند نمک‌های آلومینیوم و آهن و پلی الکترولیت‌های پلیمری مانند آکریل آمیدها استفاده می‌شود.

مجری طرح پژوهشی در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: در مواقعی که کدورت در سطح بالایی قرار دارد، بالا بردن سطح مصرف منعقد کننده‌های معدنی و استفاده از کمک منعقد پلیمری بهترین راه لخته‌زایی و پایین آوردن کدورت است.

وی ادامه داد: مصرف بالای نمک‌های آلومینیوم باعث باقی ماندن یون این فلز در محلول زلال شده می‌شود که ممکن است مشکلاتی از نظر سلامتی به علت ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر از بالا بردن دوز مصرف نمک آلومینیوم ایجاد کند. همچنین کمک منعقد کننده‌های پلیمری نیز در صورت باقی ماندن در نمونه‌های قابل شرب، خطر ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، منعقد کننده ارائه شده BP-56 یک ساختار برگرفته از طبیعت بوده و باقی ماندن آن در نمونه‌های قابل شرب نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه به‌علت داشتن ساختار آمینو اسیدی و فلزی غیرسمی، مفید نیز است.

بی‌پروا اضافه کرد: این محصول هیچگونه مشابه ایرانی و خارجی نداشته و مقدمه استفاده عملی از این مواد شروع شده و آزمایش‌های انجام شده کارایی بالای آن را نشان داده است.

بی‌پروا خواستار مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی در زمینه سرمایه‌گذاری در تحقیقات محققان و دانشمندان جوان ایرانی در شرایط حساس کشور با توجه به تحریم‌ها و ورود کالاها و مواد بی‌کیفیت خارجی شدند.

وی موارد مصرف این اختراع را زلال‌ساز در صنایع آب‌میوه و کنسانتره، منعقد کننده و زلال‌ساز در صنایع مالت و دلستر، کمک منعقد‌کننده در فرآیند زلال‌سازی آب خام در تولید آب آشامیدنی و صنعتی، منعقدسازی جامدات معلق و کلوئیدها در فرآیندهای شکر و تغلیظ مایعات، حذف رنگ همراه با مواد جامد معلق و کلوئیدها در صنایع نساجی و محصولات پتروشیمی، منعقد کننده در سیستم‌های تصفیه پساب‌های صنعتی، منعقد کننده در سیستم‌های تصفیه پساب‌های دارویی و بهداشتی و کمک به افزایش ضریب جذب آب در کشاورزی نوین عنوان کرد. 

انتهای پیام/2296/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول