اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی همدان:

اکثر اختراعات دانش‌آموزی مهندسی معکوس است

خبرگزاری فارس: مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان همدان گفت: یکی از آسیب‌های مخترعان جوان این است که اکثر طرح‌ها در حوزه مهندسی معکوس یا کپی‌برداری است.

اکثر اختراعات دانش‌آموزی مهندسی معکوس است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز شانزدهمین جشنواره علمی دانش‌آموزان ممتاز، مخترع و بسیجی استان همدان در تالار معلم همدان برگزار شد.

در این مراسم 200 نفر از دانش آموزان مخترع، مبتکر و ممتاز بسیجی استان همدان با حضور در این مراسم تقدیر شدند.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان همدان در این مراسم با بیان اینکه تلاش این سازمان بر این مبناست که طرح‌های مخترعان دانش‌آموز متناسب با نیازهای جامعه شکل گرفته و سپس تجاری‌سازی شود.

علی آژده با بیان اینکه اختراعات دانش‌آموزان در 9 سطح فناوری تعریف شده است، افزود: طرح‌ها و پروژه‌هایی که دانش‌آموزان می‌خواهند آن را توسعه دهند، باید این فرآیند را طی کند.

وی با بیان اینکه بیشتر طرح‌های پژوهشگران جوان و دانش‌آموز در مهندسی معکوس و کپی‌برداری است، افزود: یکی از آسیب‌های مخترعان جوان در حوزه مهندسی معکوس و کپی‌برداری است و قسمت کمی از طرح‌ها در قالب طرح‌های نوین است.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی همدان خاطرنشان کرد: در طرح‌هایی با مهندسی معکوس یا کپی‌برداری اولویت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود به طوری که متناسب با نیاز و فرهنگ جامعه نیست.

وی یادآور شد: از امسال به شکل نامحدود به سطح صفر تا 3 فناوری، یک میلیون تومان برای مخترعان در نظر گرفته می‌شود که این مقدار تلاش می‌کند به عملی شدن طرح کمک کند.

آژده با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های مخترعان جوان فاقد توجیه اقتصادی است، افزود: این طرح‌ها باید در ابتدا در شرکت دانش‌بنیان توجیه اقتصادی شوند و اولویت‌ها، نیازمندی‌ها و هزینه آن تبیین شود.

وی اضافه کرد: با توجه به آسیب‌هایی که در بخش‌هایی از طرح مخترعان و مبتکران وجود دارد، این سازمان با پنج کمیته تخصصی برای تعیین سطح فنآوری در استان برای رفع آن برآمده تا مشکل را حل کند.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی همدان اذعان داشت: مشکل دیگری که در عرصه تولید علم و ثروت مخترعان وجود دارد، این است که هر طرحی که اختراع می‌شود، تکراری است و بر اساس نیاز جامعه نیست که این امر می‌توان به این مجموعه آسیب برساند.

به گفته وی، جهت‌دهی به طرح‌ها از دیگر مشکلات مخترعان است که با حضور اساتید و افراد قدرتمند این عرصه نیز مرتفع می‌شود.

آژده با اشاره به آمایش سرزمینی استان نیز اظهار کرد: با مشخص شدن وضعیت، چالش‌ها و ظرفیت‌های استان در آمایش سرزمینی، این آمایش در قالب لوح‌های فشرده در اختیار مخترعان و شرکت دانش‌بنیان قرار می‌گیرد تا آنها طرح‌های پژوهشی خود را متناسب با این چالش‌ها انجام دهند.

انتهای پیام/89003/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول