اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مربی تیم ملی ورزش‌های باستانی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

تزریق انگیزه و علمی‌سازی عامل رشد ورزش باستانی است

خبرگزاری فارس: مربی تیم ملی ورزش‌های باستانی علمی‌کردن این ورزش و ایجاد انگیزه در بین جوانان از طریق رسانه‌ای شدن آن را مهم‌ترین نیازهای ورزش زورخانه‌ای برای پیشرفت عنوان می‌کند.

تزریق انگیزه و علمی‌سازی عامل رشد ورزش باستانی است

به گزارش فارس سیدمهران هاشمی متولد سال 1350 در تهران است. وی از 6 سالگی ورزش باستانی را آغاز کرده و در سال 58 قهرمان رده سنی خردسالان بوده است.

از سال 1363 و با رسمیت یافتن مسابقات باستانی در 3 رشته 2 میل، 3 میل و 4 میل و چرخ تیز عنوان نخست مسابقات را کسب می‌کند.

در سال 64  وی همراه با سایر ملی‌پوشان ورزش باستانی برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رقابت‌های برون مرزی اعزام می‌شود که ثمره آن عنوان قهرمانی مسابقات جشنواره ورزش‌های بومی در کشور ژاپن است.

به گزارش فارس؛ هاشمی به مدت 12 سال در رشته‌های میل‌بازی و چرخ به طور مداوم عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و در این زمینه رکوردی بی‌نظیر برجا گذاشته است.

مربی تیم ملی ورزش‌های زورخانه‌ای از سال 74 کار مربی‌گری را در باشگاه‌های مختلف تهرانی آغاز می‌کند و از سال 86 همزمان با کار مربی‌گری موفق به اخذ عنوان داور بین‌المللی می‌شود.

هاشمی که دارای تحصیلات در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی است خالق حرکت چرخ‌های کنترلی و با مانع در ورزش زورخانه‌ای و باستانی است.

وی که به همراه تیم ملی جوانان در اردوی آمادگی این تیم در سنندج به سر می‌برد در مصاحبه با خبرنگار ورزشی فارس در این شهرستان حضور همزمان 2 مربی در تیم ملی و بدون سرمربی را موجب اختلال در کارها نمی‌داند و معتقد است تقسیم وظایف به خوبی انجام شده است.

هاشمی با اشاره به دوران مسئولیت خود در تیم ملی به عنوان سرمربی در فدراسیون سابق از دلایل کناره‌گیری خود می‌گوید. وی البته روح ورزش پهلوانی را مبری از حاشیه می‌داند.

وی از ظرفیت‌های بالای ورزش پهلوانی کردستان سخن می‌گوید و از تاسیس آکادمی بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای در سنندج اظهار شادمانی می‌کند.

مربی تیم ملی جوانان در این گفت‌وگو به نکات دیگری در خصوص ورزش پهلوانی، میزبانی کردستان، و مشکلات پیش‌روی توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای می‌پردازد که در پی می‌آید.

فارس: آقای هاشمی! به عنوان سوال نخست، چه عاملی موجب شد که استان کردستان و شهر سنندج را برای برگزاری اردوی تیم ملی جوانان انتخاب کنید؟

بیش از همه حمایت‌های مدیریت باشگاه شهید شکوهی و علاقه فراوان وی به ورزش پهلوانی عامل این قضیه بود و نشان داد که در راه اعتلای ورزش از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.

در مرحله بعد به دلیل وجود آکادمی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در این شهر و امکانات بسیار خوب اسکان در آن تصمیم به برگزاری اردو در استان کردستان گرفته شد.

فارس: حضور چندی قبل سرپرست فدراسیون در استان کردستان هم تاثیری در این میزبانی داشته است؟

قطعا اینگونه بوده است. به علت رفاقت دیرینه طالقانی و عزیزی مسئول باشگاه شهید شکوهی و همبستگی بین این دو نفر این امر محقق شده است. همچنین باید گفت اعطای میزبانی به کردستان در راستای سفرهای استانی سرپرست فدراسیون و جزو نتایج آن هم بوده که مقدمات و شرایط برگزاری اردو را در سنندج فراهم آورد.

فارس: برای من جالب است تیم ملی سرمربی ندارد و شما و آقای غلامی هردو نفر به عنوان مربی کار می‌کنید...

ما هر دو در عرض با هم کار می‌کنیم. البته این را بگویم ابتدا قرار شد دو نفرمان به عنوان سرمربی حضور داشته باشیم، اما با تصمیم آقای طالقانی من و آقای غلامی به عنوان مربی تیم‌های ملی در همه رده‌های سنی مشغول انجام وظیفه هستیم.

فارس: و این کار موجب تداخل وظایف نمی‌شود، به هر حال یک نفر باید حرف آخر را بزند..

ببینید. این مسائل در ورزش پهلوانی جایی ندارد. ما با تقسیم وظائف به خوبی به حیطه اختیارات خود آگاه هستیم، ضمن آنکه دوستی من و رضا غلامی فراتر از این صحبت‌هاست.

فارس: چه مدت است که به عنوان مربی تیم ملی فعالیت می‌کنید؟

بنده بیش از یک ماه است که در این سمت کار می‌کنم.

 

فارس: این سوال را به آن دلیل پرسیدم که طبق اطلاعات من، شما قبلا هم سابقه حضور در کادر فنی تیم ملی را داشته‌اید، آن هم به عنوان سرمربی.

در سال 89 و در دوره مدیریت قبلی فدراسیون به مدت 6 ماه مسئولیت سرمربی‌گری تیم ملی را برعهده داشتم که بنا به دلایلی از سمت خود استعفا دادم. ضمن آنکه در همان زمان سومین سال ریاست کمیته داوران فدراسیون را سپری می‌کردم که با استعفا از پست سرمربی تیم ملی از آن سمت هم کناره‌گیری کردم و در زمان روی کار آمدن فدراسیون فعلی با دعوت سرپرست فدراسیون تصمیم به همکاری مجدد گرفتم.

فارس: دلایل استعفایتان مالی بود؟

مقدار اندکی از آن با مسائل مالی مرتبط بود. اما در کل می‌توانم بگویم عدم تفاهم با فدراسیون کار را به کناره‌گیری من کشاند.

فارس:  در رابطه با این "عدم تفاهم" بیشتر صحبت کنید.

چندان تمایلی به این موضوع ندارم.

فارس: برگردیم به موضوع اصلی مصاحبه، امکانات و زیر ساخت‌های ورزش پهلوانی در استان کردستان را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟

با این امکاناتی که در آکادمی ورزش پهلوانی کردستان دیده‌ام می‌توانم بگویم از این نظر در وضعیت مطلوبی قرار دارید البته حمایت‌های مسئولان هم لازم است.

فارس: ظرفیت ورزشکاران کردستانی برای پیشرفت در ورزش پهلوانی و باستانی تا چه حدی است؟

طی 10 سال اخیر کردستان از استان‌های فعال در ورزش باستانی بوده و تیم‌های رده‌های سنی مختلف آن همواره یکی از 3 سکوی برتر را به خود اختصاص داده و نشان داده‌اند همانطور که در ورزش‌های دیگر قدرتمند ظاهر می‌شوند در ورزش باستانی و زورخانه‌ای هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

فارس: از نظر شما که عمری را در این ورزش سپری کرده‌‌اید برای ترغیب مردم و روی آوردن آنها به ورزش باستانی، فدراسیون باید چه تمهیداتی بیاندیشد؟

ورزش باستانی یک رشته قدرتی است و با علمی کردن برخی کارهای ساده می‌تواند در میان ورزش‌های آکادمیک صاحب عنوان و جایگاه شود. انگیزه‌سازی فاکتور مهمی برای گرایش جوانان به این ورزش است که باید به آن حتما توجه شود. متاسفانه چون در این ورزش منفعت مالی بالایی وجود ندارد کسانی که در ابتدای راه ورزش هستند ناخودآگاه به سمت رشته‌های دیگر کشیده می‌شوند.

مسئله مهم دیگر رسانه‌ای کردن ورزش زورخانه‌ای است. در تمام دنیا مردم تمایل به ورزش‌های پر اسم و رسم و رشته‌های دهن‌پرکن دارند. با رسانه‌ای کردن ورزش زورخانه‌ای می‌توان جوانان را به سمت این ورزش کشاند.

فارس: نزدیکترین مسابقات پیش‌روی تیم ملی زورخانه‌ای جوانان کدام رقابت‌هاست؟

در حدود 40 روز آینده مسابقات قهرمانی جوانان آسیا به میزبانی کشور عراق را در پیش‌رو داریم که می‌خواهیم با کسب نتایج خوب، خاطره عملکرد نامناسب تیم در رقابت‌های قهرمانی جهان بلاروس طی سال گذشته را پاک و به نوعی آن نتایج را جبران کنیم.

فارس: فنی‌ترین ورزشکار تیم ملی چه کسی است؟

اجازه بدهید طی چند روز آینده و با پایان یافتن اردو اسامی نفرات شاخص را اعلام کنیم تا حاشیه‌ای به وجود نیاید.

فارس: به عنوان سوال آخر؛ از نظر شما شعار اصلی و هدف نهایی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای چیست؟

همگان اعتقاد دارند ورزش باستانی تنها رشته‌ایست که در آن علاوه بر مسائل جسمی به بعد معنوی و روحی انسان نیز توجه می‌شود. طبق اساسنامه این ورزش هم ما موظف هستیم علاوه بر پرورش و رشد جسم به مسائل معنوی و باطنی هم بپردازیم. کشتی پهلوانی و ورزش باستانی و زورخانه‌ای با دین و مذهب عجین شده و همواره با نام خدا و ائمه اطهار همراه بوده و خواهد بود.

==============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول