اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان کرمانی:

دغدغه‌های مردم در فیلم‌های ایرانی جایی ندارد / بیان تمام ناگفته‌ها در نماهنگ 5 دقیقه‌ای

خبرگزاری فارس: کارگردان کرمانی گفت: مشکل اصلی فیلم‌هایی که در ایران تولید می‌شود این است که نیاز مخاطب در نظر گرفته نمی‌شود و فیلم‌هایی پخش می‌شود که سوژه آنها دغدغه اصلی مردم نیست.

دغدغه‌های مردم در فیلم‌های ایرانی جایی ندارد / بیان تمام ناگفته‌ها در نماهنگ 5 دقیقه‌ای

 علیرضا کلانتری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: آثاری را در زمینه‌های تله‌فیلم، نماهنگ و مستندهای صنعتی ارائه کرده‌ام، اما تولید نماهنگ موضوع مورد علاقه‌ام است و به صورت جدی این رشته را دنبال می‌کنم.

نماهنگ چشمه نیایش رتبه نخست کارگردانی را کسب کرد

وی تصریح کرد: تاکنون نماهنگ‌های چشمه نیایش و چشم دل را ساخته‌ام که نماهنگ چشم دل را با موضوع بچه‌های روشندل کار کردم و این اثر در چهلمین جشنواره فیلم رشد به بخش مسابقه راه یافت و مورد تقدیر قرار گرفت.

کلانتری در مورد چگونگی ساخت نماهنگ چشمه نیایش بیان داشت: کامران گلستانیان از دوستانم در واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز کرمان چند سال قبل آهنگی را به من داد و گفت می‌توانی نماهنگی را برای این آهنگ بسازید.

وی افزود: زمانی که این آهنگ را گوش دادم به دلم نشست و برایم جالب بود، اما در همان ابتدای کار اعلام کردم که برای ارائه یک اثر حرفه‌ای باید بودجه خوبی در اختیار ما قرار گیرد.

کلانتری ابراز داشت: با توجه به رویکردی که در ایران نسبت به تولید نماهنگ وجود دارد و به طور معمول هزینه‌ها به صورت دقیقه‌ای محاسبه می‌شود، حدود یک سال طول کشید تا توانستیم بودجه مورد نیاز را تامین کنیم و در واقع این بودجه نخستین اعتباری بود که با حمایت مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان برای ساخت نماهنگ اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه علیرضا فریبا یکی از هنرمندان مستقر در تهران به عنوان مشاور در این نماهنگ با ما همکاری داشت، گفت: زمانی که این هنرمند دکوپاژ نماهنگ چشمه نیایش را دید به من گفت که برای نخستین بار است که می‌بینم برای نماهنگ دکوپاژ زده شده است.

کلانتری با بیان اینکه چند بازیگر را برای بازی در نماهنگ چشمه نیایش در نظر گرفتیم که پژمان بازغی یکی از این افراد بود، عنوان کرد: آقای فریبا با پژمان بازغی دوست بود و ما توانستیم از طریق وی این هنرمند را برای بازی در نماهنگ مذکور دعوت کنیم.

وی تصریح کرد: نماهنگ چشمه نیایش در مکان‌ها و شهرهای مختلف از جمله کلوت‌های شهداد، شهربابک و بندرعابس تصویربرداری شد و زمانی که گرمای کلوت‌ها در حال فیلم‌برداری بودیم چند توریست آلمانی که از جاده عبور می‌کردند، برایشان جالب و عجیب بود که ما در آن هوای گرم در حال تولید نماهنگ هستیم.

این کارگردان موضوع نماهنگ چشمه نیایش را خداپرستی و خدادوستی ذکر کرد و ابراز داشت: نگاه من به آثار معنوی و یا مذهبی به گونه‌ای است که تمام افراد در هر جای دنیا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و در این نماهنگ هم بحث دوست‌داشتن و عبادت خدا مدنظر قرار گرفته است.

کلانتری گفت: در نماهنگ چشمه نیایش این موضوع مطرح می‌شود که انسان با یاد خدا سر و سامان می‌گیرد و آرام می‌شود و با یاد خداوند از آشوب‌ها دور می‌شویم که نماز هم همین ویژگی‌ها را دارد و به همین علت داوران جشنواره سراسری «نماز جمعه معراج» رتبه نخست کارگردانی را به این نماهنگ دادند.

برای دوری از شعارزدگی در فیلم‌هایم تلاش می‌کنم

وی ابراز داشت: در تولید آثارم همیشه سعی می‌کنم که از شعارزدگی به دور باشم و اثر به گونه‌ای باشد که از دل برآید تا بر دل بنشیند.

کلانتری بیان داشت: در ایران در زمینه تولید نماهنگ و کلیپ از بسیاری از کشورها عقب افتاده‌ایم و بزرگترین مشکل این است که همیشه به کمیت علاقه داریم و کیفی‌سازی را فراموش کرده‌ایم و بیشتر تله‌فیلم، نمایش و سریال کار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شبکه‌های ماهواره‌ای رنگ و لعاب ظاهری را به مردم نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: نماهنگ یک پروژه ویژه است که موسیقی و تصویر را با هم دارد و با استفاده از این دو ابراز می‌توان تاثیرگذاری بر مخاطب را دوچندان کرد.

 

 

علیرضا کلانتری کارگردان کرمانی

کلانتری عنوان کرد: با توجه به کمبود وقت مخاطبان در یک نماهنگ چند دقیقه‌ای می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

وی با بیان اینکه محدود بودن بودجه‌های فرهنگی در ایران به هنرمندان ضربه می‌زند، عنوان کرد: سینما زبان بین‌المللی است و یک کلیپ در هر کشوری قابل نمایش است و با استفاده از این هنر می‌توان در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کیفیت نماهنگ‌های ایرانی خوب نیست

کلانتری با تاکید بر اینکه نظارت بر تولید آثار هنری باید به افراد کارشناس و متخصص واگذار شود، گفت: هر فیلم‌سازی هم نمی‌تواند در ساخت نماهنگ و کلیپ موفق باشد، زیرا ساخت کلیپ به یک تصویر و بستر مناسب ذهنی نیاز دارد که بتوان مفهوم موزیک را درک کرد و آن را به قالب تصویری نزدیک کنیم.

وی با انتقاد از کیفیت نامناسب نماهنگ‌هایی که در ایران ساخته می‌شود، افزود: در نماهنگ‌ها فقط یک آهنگ را پخش می‌کنند و سازنده کلیپ بسیار سرسری از در نظر گرفتن تصاویر زیبا و تاثیرگذار می‌گذرد.

فیلترهای زیادی برای تولید فیلم وجود دارد

کلانتری تصریح کرد: جریان ساخت فیلم در ایران متناسب با دیگر کشورها نیست و ما نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم و اگر آنها 100 فیلم تولید و برای ما پخش می‌کنند، ما فقط دو یا سه فیلم تولید می‌کنیم که آمار بسیار پایینی است.

وی اذعان داشت: ما ظرفیت بسیار خوبی در زمینه فیلم‌سازی در مناطق مختلف ایران داریم، اما مسئولان در مورد تولید فیلم وسواس زیادی به خرج می‌دهند و فیلترهای زیادی وجود دارد.

کلانتری ابراز داشت: زمانی که پروسه ساخت فیلم خیلی زیاد می‌شود، فیلم‌سازان به سمت کارهایی گرایش می‌یابند که سریع‌تر انجام شود و میدان از فیلم‌سازان خالی می‌شود.

وی تصریح کرد: دوستان فیلم‌سازی دارم که به علت از دست رفتن زمان مورد نیاز توسط نهادهای ذیربط، فیلم‌سازی را رها کرده‌اند.

فیلم‌نامه‌خوان‌ها حرفه‌ای نیستند

این هنرمند بیان کرد: تعداد افراد متخصص برای خواندن فیلم‌نامه‌ها هم خیلی کم است و فیلم‌سازان رغبتی برای ارائه فیلم‌نامه‌هایشان به این افراد ندارند در حالی که اگر افراد متخصص و  متبحر در این زمینه داشتیم کار فیلم‌سازان راحت‌تر می‌شد.

کلانتری بیان داشت: در حال حاضر مشکل اصلی تولید فیلم‌ها این است که نیاز بیننده در نظر گرفته نمی‌شود و فیلم‌هایی پخش می‌شود که دغدغه اصلی مردم نیست و سوژه‌ها به روز نیستند و فیلم‌ها بازخورد خوبی ندارند.

وی گفت: فیلم باید حرفی برای گفتن داشته باشد و مردم را سرگرم کند و به نیازهای آنها پاسخ دهد.  

..................................

گفت‌و‌گو از مهسا حقانیت

.................................

انتهای پیام/80019/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول