اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار مرکزی در نشست ‌میز کشوری ایران و ازبکستان‌:

سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری در استان مرکزی / ازبکستان بازار مطمئنی برای ایران است

خبرگزاری فارس: استاندار مرکزی بر لزوم تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و ازبکستان به منظور استفاده بهتر از ظرفیت‌های دو کشور تاکید کرد.

سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری در استان مرکزی / ازبکستان بازار مطمئنی برای ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک علی‌اکبر شعبانی‌فرد ظهر امروز در نشست تخصصی میز کشوری ایران و ازبکستان در اراک اظهار داشت: کشور ازبکستان همانند ایران دارای ظرفیت‌‌های بسیار بالایی است که تقویت روابط بین دو کشور می‌تواند زمینه بهره‌مندی هرچه بهتر دو کشور از این ظرفیت‌‌ها را فراهم سازد.

وی تصریح کرد: امروز برقراری روابط تجاری با کشورها رمز موفقیت در بازار است که فعالان اقتصادی باید بکوشند زمینه توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی خود را با کشورهای دیگر فراهم سازند.

استاندار مرکزی با بیان اینکه این استان به دلیل صنعتی بودن می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند، بیان داشت: استان مرکزی در بخش صنعت از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود و در بخش کشاورزی نیز حرف‌‌های بسیاری برای گفتن دارد.

شعبانی‌فرد ادامه داد: ‌طی پنج سال اخیر بیش از 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این استان صورت گرفته است که این نشان دهنده فرصت‌های ارزنده این استان برای سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه ازبکستان بازار مطمئنی برای کالاهای ایرانی محسوب می‌شود، بیان داشت: هدفگذاری صادرات و واردات و شناسایی نقاط قوت و تهدید بازار ازبکستان می‌تواند نقش بسیار مؤثری در گسترش روابط تجاری بین دو کشور داشته باشد که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان مرکزی به جایگاه ارزنده کشور ازبکستان در زمینه تولید گاز اشاره کرد و خاطر‌نشان ساخت: با توجه به وجود صنایع پتروشیمی در استان می‌توان از این فرصت برای تقویت صنایع زیردستی نهایت بهره را ببرد.

وی وجود معادن غنی در ازبکستان و تولید سالانه یک میلیون و 600 هزار تنی پنبه را از دیگر قابلیت‌ها‌ و ظرفیت‌های موجود در این کشور عنوان کرد.

عضو انجمن دوستی ایران و ازبکستان نیز گفت: خوشبختانه بین دو کشور ایران و ازبکستان از گذشته‌‌های دور تاکنون قرابت‌های فرهنگی بسیار خوبی وجود داشته است.

محمدعلی عباسی افزود: در حال حاضر کشور ازبکستان توانسته است با برنامه‌ریزی درست و اصولی به موفقیت‌های بزرگی در عرصه اقتصاد و تولید دست یابد که این نشان دهنده بالا بودن توانمندی‌های مدیریتی در بهره‌برداری از منابع در این کشور است.

وی بر لزوم تشکیل شورای مشترک بازرگانی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: تشکیل این شورا بستر مناسب و خوبی را برای گسترش بازارهای اقتصادی فراهم می‌کند.

عضو انجمن دوستی ایران و ازبکستان با اشاره به میزان مراودات تجاری ایران و ازبکستان خاطر نشان ساخت: بر‌اساس آمارهای موجود میزان مراودات تجاری ایران و ازبکستان در ابتدای سال 2012 بالغ بر 470 میلیون دلار  بوده که امروز به 350 میلیون دلار افزایش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه لازمه توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور بازنگری سطح روابط و تقویت زیرساخت‌ها است، گفت: ایران و ازبکستان می‌توانند از ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه بازار بین دو کشور وجود دارد بهترین بهره را ببرند.

علیرضا زاوشی افزود: کشور ازبکستان سالانه 7 میلیارد دلار واردات دارد که با توجه به تنوع تولید در بخش‌های اقتصادی، صنعتی و خدماتی در ایران می‌تواند بخشی از واردات خود را از این کشور انجام دهد.

انتهای پیام/87002/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول