اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استاندار همدان:

همدان ظرفیت خوبی در تولید محصولات ارگانیگی دارد

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استاندار همدان گفت: در همدان ظرفیت خوبی در تولید محصولات ارگانیکی وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

همدان ظرفیت خوبی در تولید محصولات ارگانیگی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، خسرو سامری بعد از ظهر امروز در کارگروه اقتصادی استان همدان با بیان اینکه تولید غذای سالم وظیفه همه است، اظهار داشت: تولید محصولات ارگانیک و سالم باید مدنظر باشد تا شاهد صادرات بیشتر در این بخش باشیم.

وی ادامه داد: در هدفگذاری برای افزایش محصولات کشاورزی استان در سال آینده باید راهکارهایی اندیشیده شود و گلخانه‌ها در اولویت برنامه‌ها قرار گیرند. 

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استاندار همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر 75 گلخانه در استان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی باید به دیگر تولیدات این بخش مثل دام و طیور نیز توجه شود.

وی تصریح کرد: در استان ظرفیت خوبی در تولید محصولات ارگانیکی وجود دارد که باید از آن بهره برد.

سامری به دغدغه بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و بازار فروش اشاره کرد و بیان داشت: باید راهکاری اندیشیده شود که دغدغه بخش خصوصی در بازار فروش و سرمایه‌گذاری رفع شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تولیدات منطقه باید از گمرک استان صادر شود، افزود: در گذشته تولیدات استان از مبادی دیگری صادر می‌شدند که در سال جاری با اجرای قانون جدید گمرکی، سهم صادرات استان رشد چشمگیری داشته است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استاندار همدان در ادامه به بخشنامه مالیاتی اشاره کرد و گفت: بخشودگی جرایم مالیاتی تا 30 بهمن سال جاری ادامه دارد و این بخشودگی شامل همه افراد حقیقی و حقوقی می‌شود.

 وی ابراز داشت: از وقتی که این بخشودگی اعمال شد، باعث رشد درآمدهای مالیاتی استان شده و مشکلات مؤدیان مالیاتی نیز حل شده است.

سامری اضافه کرد: استان همدان تعداد 60 طرح را با اعتباری بالغ بر 188 میلیارد تومان برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به تهران معرفی کرده است.

*استخدام 130 نفر در جهاد کشاورزی استان همدان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تعداد 130 نفر سهمیه استان استخدام می‌شوند، اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان جهاد کشاورزی ثبت‌نام کنند.

محمدرضا ابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه به تولید محصولات سالم توجه خاصی شده است، گفت: تولید محصول سالم عاری از هرگونه آلاینده و حداقل آلاینده‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی 91ـ 90 بیش از 18 هزار هکتار عرصه‌های استان زیرپوشش محصولات سالم رفتند، افزود: در سال جاری بیش از 350 هزار تن محصول سالم در استان تولید شده است.

وی اضافه کرد: برای سال زراعی 92ـ 91 برنامه‌ریزی شده که در بیش از 30 هزار و 200 هکتار از اراضی استان، 700 هزار تن محصولات سالم را کشت کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان در ادامه به مبارزه بیولوژیک با آفت محصولات کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: با استفاده از حشرات در مدیریت تطبیقی، مبارزه بیولوژیک با آفات تولیدات کشاورزی بر روی غلات، گندم، سیب زمینی، نخود، چغندر قند، ذرت، میوه‌ها و دیگر محصولات کشاورزی را انجام می‌دهیم.

وی بیان داشت: در اجرای طرح مبارزه بیولوژیک و حشر‌ه‌ای باید همه کشاورزان به صورت یکپارچه این کار را انجام دهند و اگر زمین همسایه اجرا نکند، عملیات مبارزه فایده‌ای ندارد که در استان همدان خرد بودن زمین‌ها از عوامل بازدارنده است.

ابراهیمی در ادامه به سموم شیمیایی اشاره کرد و گفت: در دنیا مصرف سم برای مبارزه با آفات کشاورزی 1.1 لیتر و در کشور ایران 1.7 لیتر است که در همین راستا سعی می‌کنیم، سالانه 100 هزار لیتر از مصرف سموم شیمایی را کاهش دهیم. 

وی اضافه کرد: کاربرد غلط مواد شیمیایی در جامعه به انسان، دام و محیط زیست آسیب رسانده و انواع بیماری‌های پوستی و سرطان‌ها را ایجاد می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان در ادامه با بیان اینکه استان همدان مقام نخست مبارزه بیولوژیک را در کشور کسب کرده، اظهار داشت: با توجه به موفقیت استان در مبارزه بیولوژیک با آفات گندم در آینده پیش‌بینی شده که بیش از پنج هزار هکتار از اراضی گندم زیرپوشش طرح مبارزه بیولوژیک قرار گیرند.

وی به خروج بخشی از تولیدات دامی استان به استان‌های همجوار و خوزستان اشاره کرد و یادآور شد: فروشگاه‌های غیرمجاز سموم در شهرستان‌ها ایجاد مشکل می‌کنند، بنابراین باید با استفاده از کارشناسان نسبت به جمع‌آوری این واحدها اقدام شود.  

در ادامهاین نشست، رئیس خانه کشاورز همدان با بیان اینکه برخی از نقشه‌برداران برای نقشه‌برداری از کشاورزان مبلغی بیش از یک میلیون تومان می‌گرفتند، گفت: نظام صنفی کشاورزی همدان در اقدامی با استفاده از کارشناسان با کمترین هزینه نقشه‌برداری را انجام داد.

ابوالقاسم سوزنچی ادامه داد: قیمت سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته خوب بوده و امکان دارد در ماه‌های پایانی به علت تقاضای زیاد بازار با کمبود سیب‌زمینی در بازار مواجه شویم.

وی در پایان اضافه کرد: خانه کشاورز آمادگی دارد که تعداد 50 نفر از کشاورزان را برای آشنایی با تولید گیاهان دارویی از مراکز تولیدی اعزام کند.

انتهای پیام/89019/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول