اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

لزوم احیای اراضی کشاورزی موقوفه آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی بر لزوم احیای اراضی موقوفه‌ای که در استان کاربری کشاورزی دارند تاکید کرد.

لزوم احیای اراضی کشاورزی موقوفه آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در نشستی با حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بر گسترش همکاری‌های متقابل این سازمان با سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد و افزود: باید ارتباط و تعامل اوقاف با جهادکشاورزی در زمینه احیای اراضی موقوفه کشاورزی تقویت شود.

وی بر آمادگی سازمان جهادکشاورزی استان برای احداث سردخانه‌ای بزرگ در محل موقوفات شیخ شهاب‌الدین اهری در شهرستان اهر تاکید کرد و افزود: سردخانه بهترین فاکتور برای ممانعت از متضرر شدن کشاورزان در فصل برداشت محصول بوده و با توجه به اینکه اغلب باغات پایاب سدستارخان به زودی به مرحله محصول دهی خواهد رسید از این رو احداث و توسعه واحدهای جدید سردخانه‌ای در این منطقه مورد حمایت این سازمان بوده و آماده‌ایم به سرمایه‌گذاران در این عرصه تسهیلات مالی پرداخت کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه با ایجاد سردخانه‌های جدید از فساد محصولات تولیدی در بخش کشاورزی به نحو موثری جلوگیری می‌شود، گفت: با بهره‌برداری از واحدهای سردخانه‌ای در حال ساخت در آذربایجان‌شرقی، ضمن حفاظت از محصولات کشاورزی تولید شده تعادل نیز در استان برقرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه قابلیت و توانمندی در چرخه تولید، ضرورت وجود چرخه کاملی از صنایع تبدیلی و تکمیلی را ایجاب می‌کند تا ضمن افزایش تولید و بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌ها زمینه کاهش زمان تولید تا مصرف، هزینه جابه‌جایی، ضایعات و رشد سرمایه‌گذاری را در منطقه فراهم کند، ادامه داد: در پروسه تولید موادغذایی عوامل زیادی دخیل هستند که صادرات، بسته‌بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، مدیریت و آموزش نیروی متخصص، رعایت استاندارد و ایزو، کودکس غذایی، کاهش ضایعات، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی، ارزش افزوده و اشتغالزایی و امنیت غذایی مهم‌ترین آنهاست.

محمدیان با بیان اینکه هم اکنون تعداد 53 واحد سردخانه با ظرفیت 170 هزار تن در استان فعال بوده که با بهره‌برداری از واحدهای درحال ساخت این میزان به 200 هزار تن خواهد رسید، ادامه داد: این سردخانه‌ها شامل سردخانه‌های زیر صفر و بالای صفر می‌شود که قادرند تمام محصولات کشاورزی، زراعی، باغی و پروتئینی را در خود نگهداری کنند.

وی با بیان اینکه ساخت سردخانه در کنار مرکز تولید موجب کاهش ضایعات محصول، کم شدن هزینه حمل و نقل، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی می‌شود، افزود: با توجه به اینکه در وضعیت فعلی در سطح استان به سردخانه‌هایی به ظرفیت 300 هزار تن نیاز است و از این لحاظ با کسر سردخانه‌های موجود به 130 هزار تن ظرفیت دیگر مورد نیاز است از این رو تلاش می‌شود در مطالعه پایاب سدها حتماً صنایع تبدیلی به ویژه سردخانه منظور شود.

وی ادامه داد: ساخت سردخانه‌های جدید در کنار پایاب سد ستارخان موضوعی است که توجیه اقتصادی داشته و این سازمان آمادگی دارد در شهرستان اهر و سایر شهرستان‌ها اداره کل اوقاف و امور خیریه را در این خصوص یاری رساند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه امیدوار است با مدیریت حجت الاسلام حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی اقدامات بسیار مناسبی در زمینه احیاء و استفاده مناسب از اراضی موقوفه در بخش کشاورزی انجام پذیرد، افزود: در این خصوص لازم است تا کمیته مشترکی تشکیل شود تا خواسته‌های طرفان را بررسی و از طریق آن به احیای اراضی موقوفه‌ای که کاربری کشاورزی دارند اقدامات لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/60002/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول