اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بانوی هنرمند مازندرانی در گفت‌وگو با فارس:

دولت به فکر طرح اقتصادی برای رفع مشکلات هنرمندان باشد

خبرگزاری فارس: بانوی جوان و هنرمند نوشهری با تأکید بر این‌که هنر به مردم امید و نشاط می‌بخشد، گفت: دولت و مسئولان باید به فکر طرح جامع اقتصادی برای رفع مشکلات معیشتی هنرمندان باشند.

دولت به فکر طرح اقتصادی برای رفع مشکلات هنرمندان باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، الهام نوری، هنرمند گرافیست متولد 1367، دانش آموخته رشته ارتباطات تصویری در مقطع کارشناسی است.

وی عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی ـ هنری نیما در نوشهر بوده که در عمده فعالیت‌های اخیر مؤسسه نیما و گروه تئاتر مولانا با آثار تجسمی و هنری او در سطح شهر برخورد کردیم.

تصویرسازی قصص قرآنی و داستان‌های کهن با عنوان کتاب‌های کودکانه از دیگر اهتمام این هنرمند محسوب می‌شود.

نقاشی، خوشنویسی، تایپوگرافی، طراحی پوستر، طراحی لباس و طراحی صحنه از سایر فعالیت‌های جدی الهام نوری است.

وی هم‌اکنون در حال جمع‌آوری، تکمیل و اقدامات اولیه برای برپایی نمایشگاه تایپوگرافی با موضوع اسمای حسنی و نمایشگاه آثار تصویرسازی خود است. به بهانه حضور مصمم این هنرمند در فعالیت‌های فرهنگی در سطح جامعه با او به گفت‌وگو نشستیم.

تعریف هنرمند تجسمی

این هنرمند نوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر اظهار داشت: هنرهای تجسمی که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی مخاطب را قرار می‌دهند.

هنرهایی چون نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آن‌ها از این دسته‌ هستند و هنرهای تجسمی با هنرهای نمایشی، شنیداری و کلامی و دیگر انواع هنر متفاوت است، هر چند این تقسیم‌بندی چندان محکم نیست و در حال حاضر و در کاربرد کنونی، هنرهای تجسمی شامل هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است، هنرمند تجسمی به‌ شخصی اطلاق می‌شود که در زمینه هنرهای زیبا، هنرهای دستی و هنرهای کاربردی فعالیت می‌کند.

تصویرسازی صورت‌های مختلفی دارد

وی درباره فعالیت‌های خود که به مفاهیم ذهنی با استفاده از هنر تصویرسازی است می‌پردازد، گفت: تصویرسازی یا تصویرگری به بیان تصویری و ایجاد فرم بصری برای القای صریح و ساده شده موضوعی خاص، مانند یک داستان، شعر یا مقاله‌ای در روزنامه و کتاب می‌پردازد.

این هنرمند مازندرانی گفت: تصویرسازی صورت‌های مختلفی دارد که برخی از هنرمندان به تصویرسازی کتب با موضوع‌های مختلف مشغول هستند. این موضوع‌ها می‌توانند موضوعاتی مانند متون داستانی، تصویرسازی خبری مطبوعاتی، تصویرسازی فرهنگ عامیانه (فولکوریک)، تصویرسازی آموزشی، تصویرسازی فنی و تصویرسازی کاربردی که بیشتر با محیط جوامع انسانی سر و کار دارند را شامل شود. 

وی ادامه داد: تصویرسازی هنری است که تصویرگر در آن اقدام به روایت‌گری مصور می‌کند. موضوع کار تصویرگر می‌تواند یکی از موضوع‌های مذهبی، ادبی، تاریخی و علمی، آموزشی و ... باشد و در حال حاضر من سه مجموعه داستانی از قصص قرآن را در قالب کتاب‌های کودکان تولید کردم.

تصویرگری کتاب‌های کودکان

این بانوی هنرمند نوشهری به اهداف تصویرگری ادبیات کودکان پرداخت و افزود: به تصویردار کردن متن‌های ادبیات کودکان به صورت همراه متن یا بدون متن، تصویرسازی ادبیات کودکان گفته می‌شود و تصویرگران متن‌ها را با این انگیزه تصویرسازی می‌کنند که به تخیل نویسنده متن حالتی ـ تجسمی بدهند و کودک بتواند بهتر و عمیق‌تر و با لذت بیشتری با متن ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: گاهی تصویرگران روایت‌هایی را تصویر می‌کنند که متن آن‌ها پشت تصویرها پنهان است و در حقیقت نوشته‌ای تصویر را همراهی نمی‌کند، اما کودکان می‌توانند با دنبال کردن تصویرها روند پیشرفت داستان را درک کنند و معنای آن را بفهمند و از آن لذت ببرند.

نوری عنوان کرد: تصویرگران ادبیات کودکان می‌توانند خود نویسنده متن باشند یا متن دیگران را تصویر کنند. تصویرگری ادبیات کودکان از سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون برای بازنمایی روایت‌های پنهان یا آشکار استفاده می‌کنند. این سبک‌ها یا برگرفته از سبک‌های برجسته در تاریخ نقاشی است یا اینکه آفریده کوشش‌های خود تصویرگران است. سبک‌های آبرنگ با برجسته‌نمایی فیگورهای شخصیتی و استفاده از رنگ‌های تند و گرم یکی از روش‌های رایج در تصویرگری کتاب‌های کودکان است که آن‌ها را جذب می‌کند و همچنین کلاژ تکنیک دیگری است که تصویرگران به فراوانی از آن بهره می‌برند.

گرافیک رایانه‌ از قدیمی‌ترین شاخه‌های علوم رایانه است

وی در ادامه درباره گرافیک رایانه که از دیگر فعالیت‌های وی در حوزه تجسمی است، خاطر نشان کرد: گرافیک رایانه‌ای یا گرافیک کامپیوتری (Computer graphics) یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های علوم رایانه است که به ترسیم، تغییر و کار با تصاویر به شیوه‌های محاسباتی و رایانه‌ای اقدام می‌‌کند. گرافیک رایانه‌ای یکی از پرجاذبه‌ترین و وسیع‌ترین کاربردهای رایانه‌ها است. بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌های ساخت پویانمایی دوبعدی و سه‌بعدی، شبیه‌سازی‌های محاسباتی و پردازش تصاویر را می‌شود به‌عنوان چند نمونه نام برد.

وی ارتباط تصویری یا گرافیک را از رشته‌های هنری مورد اهمیت این سال‌های مجامع دانشگاهی و فرهنگی دانست و عنوان کرد: گرافیک یا ارتباط تصویری که در فرهنگستان ایران به نگاشتارگری ثبت و مشخص شد، حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای است. گرافیک یا به عبارت کامل‌تر طراحی گرافیک (Graphic design)، به کارگیری تکنیک‌های مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و ... است که برای رساندن پیامی خاص به بیننده انجام می‌گیرد.

این هنرمند اظهار داشت: از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به عکاسی، اچینگ، نقاشی، روش‌های مختلف چاپ اشاره کرد. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیک‌های مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیک‌های مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگ‌های اکریلیک)، کلاژ، انواع روش‌های چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده می‌شود. 

نقاشی ساده کودکان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در آن‌ها می‌‌شود

بانوی هنرمند و گرافیست نوشهری درباره هنر دیوارنگاری اظهار داشت: هنر دیوارنگاری یا گرافیتی (Graffiti) شامل تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها و یا هر مکان عمومی‌ است که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد.  

نوری درباره هنرهای خیابانی اظهار داشت: هنرهای خیابانی در اصل به آثاری گفته می‌شود که توسط افراد در مکان‌های عمومی طراحی و خلق می‌شوند و با آثار و طرح‌هایی که توسط دولت و یا متصدیان یک شهر ایجاد و یا پشتیبانی می‌شوند، متفاوت است. این آثار دارای سبک‌های آزاد و مستقل هستند که شامل کار با مواد مختلف و سبک‌های منحصر به فرد هستند که توسط هنرمندان خیابانی صورت می‌پذیرد.

وی به تأثیر هنر بر کودکان اشاره کرد و گفت: با اینکه هنر همیشه جنبه تفریح جانبی داشته، ‌اما در حقیقت نقشی کلیدی در یادگیری و پیشرفت کودکان دارد و شاید تعجب کنید اگر بشنوید که مثلاً ‌همین نقاشی کشیدن ساده کودکان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در آن‌ها،‌ پیشرفت مهارت‌های ظریف حرکتی، ‌آماده شدن برای یادگیری خواندن و تقویت قدرت تحلیلشان می‌شود.

آموزش هنرهای تجسمی در جامعه

نوری در ارتباط با تأثیرات هنرهای تجسمی بر جامعه خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین تأثیرات هنرهای تجسمی بر جامعه، تربیت کودکان، رشد و بالندگی آن‌ها است که در تربیت روحی کودکان مؤثر است از این رو کاظم چلیپا، هنرمند معاصر معتقد است تمام آن چیزی که یک انسان نرمال نیاز دارد تا با کمک آن‌ها بتواند در جامعه زندگی سالمی داشته باشد از طریق هنر به بچه‌ها آموزش داده می‌شود که این را می‌توان یکی از دلایل ضرورت وجود و آموزش هنرهای تجسمی در جامعه دانست.

وی با بیان این‌که هنر یک ویژگی دارد که آن ویژگی زبان گویا و راحت آن برای انتقال و مفاهیم است، عنوان کرد: از این ویژگی هنر می‌توان در راستای انتقال مفاهیم فرهنگی و اعتقادی نسلی برای نسل دیگر استفاده کرد یا از زبان گویای آن برای نمادهای قدیسان هر دوره سود برد. پزشکان بسیاری هستند که به بعضی از مریضانشان توصیه می‌کنند که با گل کار کنند و سفال و مجسمه‌های گلی و خمیری بسازند یا هنر موسیقی و نقاشی بیاموزند.

اختصاص بودجه‌ به خرید آثار هنری

بانوی هنرمند نوشهری درباره مشکل هنرمندان عرصه تجسمی گفت: اقتصاد هنر که مثل سایر بخش‌های جامعه، متأثر از اقتصاد کشور بوده و مشکلات این بخش بر تولید و رشد آثار هنری اثر خواهد داشت و اگر هنرمندان نتوانند آثار خود را به فروش رسانده به طور طبیعی نمی‌توانند با فراغ بال به ایده‌پردازی و خلق اثر هنری بپردازند و به نظر می‌رسد متولیان عرصه هنر برای رفع این مشکل نیازمند نیروهای کارشناس برای ارزیابی و چاره‌جویی این معضل هستند و البته پیشتر قانونی برای اختصاص بودجه‌ای به خرید آثار هنری تصویب شد که به نظر می‌رسد ادامه آن هم با مشکلاتی روبه‌رو شده است و بسیاری از افرادی که مسیر هنر را دنبال می‌کنند، انگیزه‌های مادی ندارند چرا که عرصه هنر چندان رونقی در این حوزه ندارد و بسیاری از آن‌ها حتی به خاطر مشکلات اقتصاد هنر این عرصه را رها نمی‌کنند اما این دور از شأن هنرمندان به‌ویژه پیشکسوتان بوده که درگیر زندگی روزمره و گذران آن باشند.

نوری به نقش و اهمیت هنر در زندگی پرداخت و گفت: زندگی بدون هنر بسیار بی‌روح و کسل‌کننده است و نقش هنر در زندگی این است که به مردم امید و نشاط می‌دهد و کار دیگر هنر این است که دوست داشتن زندگی را به انسان می‌فهماند و زندگی با صفا را به او نشان می‌دهد. هنر پدیده‌ای است که از دیرباز نقشی بسزا در زندگی انسان دارد و تأثیر این موضوع چنان بوده است که همراه بسیاری از صاحب‌نظران و اندیشمندان در ادیان و مکاتب مختلف از آن به عنوان وسیله‌ای کارآمد و مؤثر برای ترویج و تبلیغ اندیشه‌ها و رفتار موردنظر خود از آن استفاده کرده‌اند.

محک خود و اندیشه‌ام

وی همچنین درباره برپایی نمایشگاه آثار هنری و تجسمی خود تصریح کرد: در نظر دارم با مشارکت کانون بسیج هنرمندان نوشهر و مؤسسه فرهنگی ـ هنری نیما نمایشگاهی از آثار تایپوگرافی خود که در طول چند سال اخیر خلق شده را با موضوع اسمای حسنی و قطعه‌های ادبی و عرفانی ادبیات ایران در نگارخانه مجتمع فرهنگی ـ هنری نوشهر و چند گالری دیگر برگزار کنیم و در طول یک دهه اخیر آثار تصویرسازی مختلفی را خلق کرده که به جمع‌آوری، تکمیل و خلق آثار جدید خود در این حوزه پرداخته تا در امتداد نمایشگاه تایپوگرافی، نمایشگاه آثار تصویرسازی خود را به نمایش درآورم. حفظ و ترویج و تعالی ارزش‌های ملی و دینی، رونق هنرهای تجسمی نزد مردم و مسئولان شهرستان، آشنایی مخاطب با اندیشه و چگونگی اجرای آثارم، ثبت واکنش مخاطبان و دریافت رویکرد تازه از این واکنش‌ها برای ادامه مسیر هنری، محک خود و اندیشه‌ام در دامنه حضور مردم از جدی‌ترین اهدافم در برپایی این نمایشگاه است.

حمایت‌ مسئولان از هنر و هنرمندان

وی خواستار حمایت‌های بیشتر مسئولان از هنر و هنرمندان شد و گفت: امروزه مسائل اقتصادی و معیشتی از دغدغه‌های اصلی و اساسی مردم و همچنین هنرمندان است. دولت و مسئولان باید به فکر طرح جامع اقتصادی برای رفع مشکلات معیشتی هنرمندان باشند تا فرد هنرمند درگیر مشکلات معیشتی نباشد و هنرهای تجسمی ‌در ایران نیز همانند دیگر کشورها مورد استقبال هنردوستان و هنرمندان قرار گرفته، به‌گونه‌ای که در برخی حراجی‌های آثار هنری ایران، رکورد فروش را می‌شکنند و با توجه به سابقه این هنر در ایران و جهان، اگر برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه از سوی دولت صورت گیرد می‌توان امیدوار بود هنرهای تجسمی ‌می‌تواند به عنوان یکی از چرخه‌های اقتصادی در کشور در زمینه ارزآوری بسیار مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، واگذاری مکان برای برپایی نمایشگاه، بیمه هنرمندان، خرید و حمایت در فروش آثار هنرمندان، حمایت در برپایی نمایشگاه در کشورهای مختلف جهان به توسعه فرهنگی و اقتصادی هنر، هنرمند و جامعه می‌پردازد.

انتهای پیام/86019/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول