اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نهمین روز از جشنواره فجر اصفهان

«هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند» نتوانست بار جشنواره فجر را بر دوش کشد

خبرگزاری فارس: در حالی که به نظر می‌رسید «هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند» بتواند دل مخاطبان جشنواره فجر را به دست آورد نهمین روز از جشنواره فجر اصفهان در حالی به پایان رسید که این فیلم نیز نتوانست بار جشنواره فجر را بر دوش کشد.

«هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند» نتوانست بار جشنواره فجر را بر دوش کشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مردم شهر گنبدهای فیروزه‌ای از ابتدای جشنواره منتظر اکران فیلم «هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده بودند و به نظر می‌رسید این فیلم قرار است بار فیلم‌های کم‌فروغ جشنواره را بر دوش بکشد که تا حدودی از عهده این کار برآمد و به جز سانس‌های معمولی 16، 18 و 20 در سه سینمای اصفهان این فیلم در سانس فوق‌العاده 22 در سینما ساحل برای مخاطبان جامانده از تماشای این فیلم به روی پرده رفت.

از نیم ساعت مانده به آغاز این فیلم در سینماهای خانواده، سپاهان و ساحل جمعیت زیادی برای خرید بلیط روبه‌روی گیشه سینما صف کشیده بودند و داخل سالن نیز از جمعیت انباشته بود و همان طور که پیش‌بینی می‌شد پیش از شروع سانس بلیط‌های فیلم » هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» به اتمام رسید.

هنوز 10 دقیقه‌ای از آغاز سانس 20 فیلم نگذشته بود که صدای اعتراض مخاطبان به علت صدای نامناسب فیلم فضای سالن سینما خانواده را پر کرد و چند دقیقه بعد تعداد زیادی از تماشاگران سالن سینما را برای اعتراض ترک کردند که البته مدیریت سینما مسئولیت این موضوع را پذیرفت و بلیط‌های تماشاگران را پس داد.

داستان «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ماجرای دختری است که یک ساعت مانده به شروع زندگی مرتکب قتل یک سرایدار می‌شود و تا مدت‌ها هیچ دفاعی از خود در قبال عملکردش ارائه نمی‌دهد تا اینکه در نهایت پرده از راز هولناک خود بر می‌دارد و از آزارهای مردی که از سوی مادرش مامور رساندن وی به خانه و مورد اعتماد مادرش بوده است خبر می‌دهد و اینکه هیچ‌کسی نه مادر و نه معلمش به او اجازه سخن گفتن در این زمینه را ندادند.

در واقع زخم آن سال‌ها بر روح و روان شیرین باقی‌مانده و همه زندگی‌اش را تحت شعاع خود قرار داده است و درست زمانی که می‌خواهد از این فکرها رها و با مردی که به واقع دوستش دارد ازدواج کند با مشاهده اتفاقی واقعه‌ای مشابه رخدادهای کودکیش، دخترک مورد آزار را رها و سرایدار ساختمان را به قتل می‌رساند.

می‌توان گفت شخصیت پردازی در این داستان قوی است و مخاطب را درگیر داستان فیلم می‌کند ضمن اینکه بازی زیبای طناز طباطبایی و به ویژه بابک حمیدیان در این فیلم به باورپذیری قصه کمک شایانی می‌کند.

ابتدای این فیلم نتوانست چندان توجه مخاطب را به خود جذب کند که این مسئله را می‌توان از ضعف‌ها فیلم دانست که ممکن است سبب ریزش برخی مخاطبان شود اما از میانه‌های فیلم به راحتی می‌شد تماشاگرانی را دید که به صندلی‌های سالن چسبیده اند و ترس، غم، مظلومیت و یک واقعیت ناراحت‌کننده اجتماعی را همراه شیرین دختر فیلم  به خوبی احساس می‌کنند.

در واقع این فیلم با به تصویر کشیدن یکی از معضلات مهم اجتماعی به خوبی توانسته مخاطبان را تحت‌تأثیر قرار دهد و با انتقاد از قوانینی می‌پردازد که حتی بازرس پرونده را نیز با خود درگیر می‌کند.

اینکه تجاوز و آزار و اذیت جنسی همانند قتلی است که جسد، شاهد و پرونده‌ای وجود ندارد و چگونه می‌توان از فرد آزار دیده انتظار داشت که یک انسان طبیعی در زندگی آینده‌اش باشد.

فیلم مخاطب را بر سر یک دو راهی قرار می‌دهد، از سویی مجازات قتل نفس قصاص است و از سویی مخاطب درگیر این سئوال ذهنی می‌شود که چرا شیرین دختر ماجرا باید به خاطر قتل یک انسان کثیف مجازات شود و این چیزی است که در طول فیلم بر تار دل مخاطبان زخمه غم می‌زند.

این فیلم داستان سکوتی است که دختران را وادار می‌کند از ترس آبروی خانواده و سرکوفت‌های دوستان و آشنایان و بسیاری از باید و نبایدهای دیگر بسیاری از آسیب‌هایی که توسط  مردان بیمار بر روح یا جسم آنها وارد آمده است را در سینه خود مدفون کنند.

با وجود اینکه برخی منتقدان، فیلم‌های پوران درخشنده را فمنیستی می‌دانند اما این فیلم مخاطب را در چنان سکوت پر تفکری از پذیرش واقعیت خاموش مانده در جامعه فرو می‌برد که می‌توان آن را برترین نشانه پذیرش این موضوع از سوی مردان و زنان دانست.

فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را می‌توان فیلمی موفق در میان فیلم‌های جشنواره به ویژه در شهرستان‌ها دانست ضمن اینکه در تهران با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد اما نمی‌توان انتظار داشت که یک فیلم بتواند بار 30 فیلم را در یک جشنواره بر دوش بکشد و این طبیعی است که از پس این موضوع بر نیاید.

البته به نظر می‌رسد به دلیل فیلم‌های نامناسبی که برای جشنواره فجر امسال انتخاب شده بود انتظار از فیلم « هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» بیش از حد بود و همواره انتظار بیش از اندازه موجب می‌شود که مخاطب بیش از حد رویایی درباره یک فیلم بیندیشد و شاید پس از مشاهده فیلم انتظار خود را برآورده شده نبیند.

دیروز همچنین فیلم‌های «عملیات مهد کودک» به کارگردانی فرزاد اژدری با بازی فرزاد حسنی و نرگس محمدی و فیلم «خاک و مرجان» به کارگردانی مسعود اطیابی در سه سانس اکران شد که همچون دیگر فیلم‌های جشنواره امسال نتوانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

انتهای پیام/63008/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول