اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود گذشت 2 روز

طلوع فجر نیز نتوانست زمستان سینماهای اصفهان را گرم کند

خبرگزاری فارس: با وجود اینکه دو روز از آغاز جشنواره فیلم فجر در اصفهان را پشت سر گذاشتیم و همچنان سالن‌های سینمایی جشنواره خالی از جمعیت است؛ گویی طلوع جشنواره فجر نیز نتوانست زمستان سینماهای اصفهان را گرم کند.

طلوع فجر نیز نتوانست زمستان سینماهای اصفهان را گرم کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چندین سال است که وضعیت سینماهای کشور به دلیل عدم اکران فیلم‌های مناسب سفید نیست و این مسئله به ویژه در شهرستان‌هایی مانند اصفهان نمود بیشتری دارد به گونه‌ای که مسئولان مجمتع نمایشی ایران فیلم اصفهان که سینماهای ایران، خانواده و ساحل را تحت نظر دارند دو ماه پیش اعلام کرده بودند که در صورت ادامه روند ضرردهی مجبور به تعطیلی این سه سینما هستند.

در این میان هر سال نام جشنواره فیلم فجر نوید بخش این مسئله است که به دلیل اینکه کارگردانان سعی می‌کنند فیلم‌های حرفه‌ای خود را برای حضور در این جشنواره آماده کنند تا مدتی قطار حرکت‌های سینمایی کشور بر ریل فیلم‌های جذاب و در عین حال مردم‌پسند بیفتد و در طول مدت جشنواره نیز سینماهای شهرستان‌هایی که جشنواره فیلم فجر در آنها برگزار می‌شود گرم و پرشور باشد.

این درست همان روندی است که در طول جشنواره سال گذشته شاهد آن بودیم و در زمان اکران فیلم‌ها بر سر هر سینما جوانان و خانواده‌های مشتاقی را مشاهده می‌کردیم که به بحث و گفت‌وگو مشغول بودند و مشتاقانه فیلم‌های جشنواره را نقد می‌کردند.

جالب اینجاست که با توجه به نزدیکی سینماها به یکدیگر پس از اکران هر فیلم موجی از جمعیت را در طول خیابان‌هایی که سه سینما در آن قرار داشتند می‌دیدیم که در حال جابه‌جایی از یک سینما به سینمای دیگر بودند و در طول مسیر از یکدیگر درباره کیفیت فیلم‌های پخش شده سئوال می‌کردند.

گویی امسال از این شور و هیجان فراموش ناشدنی که سال گذشته زمستان سرد بهمن‌ماه را گرم و دلپذیر کرده بود خبری نیست.

سالن‌های سه سینمای خانواده، ساحل و سپاهان در این دو روز تفاوتی با مواقع عادی سینما نداشت و همچنان پذیرای زوج‌هایی بود که بیشتر در جست‌وجوی مکانی برای گفت‌وگو به سینما آمده بودند ضمن اینکه سینما ساحل در روز نخست در دو سانس فیلمی نداشت و صدای دیجیتال نیز گویی به مذاق سینما خانواده خوش نیامده بود.

شب گذشته در دومین جشنواره فیلم اصفهان سه فیلم به نمایش درآمد که بزرگمرد کوچک که پیش از این در جشنواره کودک به نمایش درآمده و موفق به کسب جوایزی نیز شده بود را می‌توان بهترین فیلم به نمایش درآمده در این دو روز دانست که به گفته منتقدان از ساختار قابل قبولی برخوردار بود و حماسه شهید بهنام محمدی را نیز به خوبی به تصویر کشیده بود.

این فیلم که نخستین ساخته بلند سینمایی صادق دقیقی به شمار می‌آید، داستان زندگی نوجوان شهید خرمشهری بهنام محمدی است که در ابتدا به دست نیروهای عراقی می‌افتد و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد اما اعتماد عراقی‌ها را جلب کرده و مواد غذایی، مهمات و گرای دشمن را به نیروهای ایرانی می‌رساند.

دو فیلم دیگر  روز دوم جشنواره «او خوب سنگ می‌زند» از سید هادی محقق و «اشیاء از انچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» نرگس آبیار چندان در جلب نظر مخاطبان اندک خود موفق نبودند.

«او خوب سنگ می‌زند» دارای لحظات جذاب کوتاهی با به تصویر کشیدن غروب و طبیعت زیبای منطقه کهگیلویه بود که یکی از زیباترین لحظات تصویری آن زمانی بود که دو بازیگر ماجرا در زمینه غروب خورشید در بیابان در حال پیاده‌روی بودند و به شکل دوسایه سیاه در زمینه واپسین نور غروب خورشید مشاهده می‌شدند.

همچنین زمانی که «بردو» قهرمان فیلم در زمین بیابان نشسته و با خدا دردل می‌کند را می‌توان از لحظات زیبای فیلم دانست گرچه این لحظه بسیار کوتاه است و درست زمانی که حس مخاطب در حال  برانگیخته شدن است این لحظه نیز همانند نور کوچک یک شمع خاموش می‌شود.

اشیاء از انچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند نیز طی داستانی ساده به زندگی زنی می‌پردازد که باردار است و با دو پیرزن در یک خانه زندگی می‌کند و در طی داستان برای وی مشکلی رخ می‌دهد که در تمام طول فیلم درگیر آن است.

به نظر می‌رسد این فیلم با به تصویر کشیدن دنیای اطراف ما و اتفاقات ساده اما مهم آن می‌خواسته موفقیت برخی فیلم‌ها با چنین تمی را تکرار کند اما به هر حال داستان این فیلم نیز نتوانست توجه مخاطبان را جلب کند.

به هر حال عدم استقبال مردم اصفهان از جشنواره فجر امسال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از آن جمله عدم ارائه بلیط‌های نیم‌بها و رایگان که در هر جشنواره ای معمول است به دلیل مشکلات مالی است که خود بیشتر به ضرر جشنواره تمام می‌شود.

از سوئی به نظر می‌رسد فیلم‌هایی که امسال به شهر اصفهان اختصاص داده شده است چندان مناسب این شهر بزرگ نباشد که این مسئله را می‌توان مهم‌ترین دلیل عدم استقبال مخاطبان دانست و با توجه به اینکه نام کارگردان‌های مطرح کشور در لیست اکران فیلم‌های جشنواره اصفهان نیست، عدم استقبال از این جشنواره باعث شده اگر فیلمی خوب با کارگردانی ناآشنا در جشنواره حضور داشته نیز از نگاه‌ها دور بماند.

به هر حال به نظر می‌رسد مسئولان اداره ارشاد و جشنواره فیلم فجر در اصفهان باید تا دیرتر نشده چاره‌ای برای رفع این مشکل بیندیشند و خواستار تعویض برخی از این فیلم‌های ضعیف و غیر شاخص با نمونه‌هایی از کارگردانان مطرح باشند که در غیر این صورت زمستان سینماهای اصفهان همچنان سوز سردی خواهد داشت که گریبان دست‌اندرکاران آن را می‌گیرد و خرج‌هایی که بازگشتی برای متولیان ندارد و وقت‌هایی که هدر می‌رود و این قصه سر دراز دارد.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول