اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد

بهره‌مندی 92 درصد خانوارهای آذربایجان‌شرقی از گاز

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون 59 شهر و 970 روستای استان از نعمت گاز برخوردار بوده و نسبت خانواده‌های بهره‌مند از نعمت گاز به کل خانوارها، به 92 درصد افزایش یافته است.

بهره‌مندی 92 درصد خانوارهای آذربایجان‌شرقی از گاز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مقایسه دستاوردهای استان در حوزه انرژی نسبت به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نشانگر عزم جدی مسئولان نظام اسلامی در توسعه و پیشرفت شبکه‌های تولید و توزیع آب، برق و گاز است.

وی با بیان این مطلب به پیشرفت‌های استان در صنعت برق در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ نیروگاهی در استان وجود نداشت و خطوط انتقال، عملاً فاقد شرایط لازم برای توزیع مستمر جریان برق بود؛ این در صورتی است که با آغاز به کار چهار نیروگاه حرارتی و گازی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت نیروگاهی استان به یک هزار و 550 مگاوات رسید.

وی گفت: تلاش صنعتگران برق هیمنه تحریم دشمنان را از میان برده و در این راستا، فعالان صنعت برق استان نقش چشمگیری در تامین برق مصارف مختلف صنعتی و خانگی داشته‌ است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به منابع متعدد آبی استان خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت سدسازی، به عنوان یکی از صنایع استراتژیک، همگام با سایر مناطق کشور، در استان آذربایجان‌شرقی نیز برای مهار سیلاب‌ها و ذخیره آب‌های سطحی و همچنین تولید برق مورد توجه قرار گرفت.

وی همچنین به ظرفیت و توان تولیدی سدهای استان اشاره کرد و افزود: امروز، با بهره‌گیری از ظرفیت 142 سد کوچک، متوسط و بزرگ(مرتفع) میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی استان به یک هزار و 570 میلیون متر مکعب افزایش یافته است؛ این درصورتی است که تا پیش از انقلاب، تنها شاهد فعالیت یک سد با ظرفیت محدود بودیم.

وی با اشاره به انشعابات شهری و روستایی گازرسانی استان، خاطرنشان کرد: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه شبکه گازرسانی و محدود ساختن بهره‌گیری از انرژی نفت در نیازهای گرمایشی فصل سرما،  مورد توجه دولت قرار گرفت.

گازرسانی به 59 شهر و 970 روستا

علیرضابیگی تصریح کرد: در این راستا، هم اکنون 59 شهر و 970 روستای استان از نعمت گاز برخوردار بوده و نسبت خانواده‌های بهره‌مند از نعمت گاز به کل خانوارها، به 92 درصد افزایش یافته است.

سهم دولت‌های نهم  و دهم در حوزه انرژی

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه، با اشاره به سهم دولت های نهم  و دهم در حوزه انرژی گفت: میزان تولید برق منطقه‌ای آذربایجان، تا پیش از آغاز به کار دولت نهم، حدود 33 هزار میلیون کیلووات ساعت بود؛ این در صورتی است که تنها در هشت سال اخیر،  حدود 60 هزار میلیون کیلووات ساعت به میزان تولید برق منطقه ای افزوده شده است.

علیرضابیگی با بیان این که ظرفیت تاسیسات تصفیه فاضلاب استان، تا پیش از انقلاب اسلامی، حدود 130 هزار متر مکعب در روز بود، افزود: در هشت سال اخیر  160 هزار متر مکعب به این ظرفیت روزانه افزوده شده است.

وی با اشاره به رشد شاخص های توسعه روستایی در طول فعالیت دولت های نهم و دهم یادآور شد: در هشت سال اخیر 778 روستا از نعمت گاز برخوردار شده و علاوه بر آن، هم اکنون مراحل گازرسانی در بیش از هزار روستاهای استان نیز در حال اجراست؛ این در صورتی است که تا پیش از سال 83 تنها 192 روستای استان از نعمت گاز بهره مند بودند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تعداد روستاهای برق دار استان، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 185 روستا بود که این تعداد با بیش از یک هزار درصد افزایش آماری، هم اکنون به دو هزار روستا رسیده است.

علیرضابیگی تصریح کرد: در همین راستا، با گسترش شبکه گازرسانی کشور، هم اکنون 970 روستای استان از نعمت گاز  برخوردارند.

بهره‌مندی 96 درصد جمعیت روستایی از آب بهداشتی

وی با بیان این که نسبت جمعیت تحت پوشش شبکه آب روستایی به کل جمعیت روستایی تا پیش از انقلاب تنها 14 درصد بود و  این امر در حال حاضر به بیش از 96 درصد افزایش یافته است، افزود: هم اکنون 808 روستای استان، تحت پوشش 96 مجتمع فعال آبرسانی بوده و 1760 روستای استان نیز از خدمات تامین آب آشامیدنی برخوردارند.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: اگرچه شاخص‌های صنعت برق کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، با این حال با اجرای قانون اصل 44 قانون اساسی و قانون هدفمندی یارانه‌ها، این صنعت دوران جدیدی از توسعه و شکوفایی خود را آغاز کرد.

علیرضابیگی تصریح کرد: واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی و حرکت در مسیری که رهایی از سیستم‌های وابسته به دریافت یارانه را هدف‌گذاری کرده است، چشم‌انداز روشنی را پیش روی صنعت برق کشورمان به تصویر کشیده است که کاهش قابل توجه مصرف انرژی از جمله پیامدهای آن است.

انتهای پیام/60002/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول