اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بایدها و نبایدهای گرافیک محیطی در اصفهان

باید گرافیک محیطی ویژه به اصفهان داشته باشیم

خبرگزاری فارس: از زمانی که تغییرات متفاوتی در گرافیک شهری اصفهان به وجود آمده است ناهماهنگی هایی در طراحی شهری به وجود آمده است و باید گرافیک محیطی ویژه به اصفهان داشته باشیم

باید گرافیک محیطی ویژه به اصفهان داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، توسعه شهری و ساخت نامتوازن ساختمان‌هایی که با فرهنگ و تمدن و تاریخ اصفهان هیچ همخوانی ندارد، سبب شده که روز به روز بافت‌های تاریخی ما از بین رفته معماری مدرن شهری کم کم تا نزدیکی مکان‌های تاریخی اصفهان پیش روی کند.

عدم توجه به معماری ایرانی و اسلامی در سال‌های اخیر موجب رشد فزاینده ساختمان‌های عظیمی در اصفهان شده که با مظاهر فرهنگ و تاریخ و هنر اصفهان هیچ همسویی و قرابتی ندارد و تابلوهای امروزی اصناف و اماکن نیز به این مشکل می‌افزاید.

نتوانستیم و یا نخواستیم آن‌طور که شایسته بود حرمت این گران شهر تاریخی را حفظ کنیم و توسعه طلبی هم مانند دیگر عادت زیاده خواهانه و زشت ما این بارآفتی شد تا زیبایی‌های تمدنی بزرگ را همچون موریانه ذره ذره خورده و نابود کند.

حالا باید گوشه‌ای بایستیم و به این ساختمان‌های کج و معوج ساخته خود بنگریم و بعد چشم‌ها را بسته و چهلستون یا عالی قاپو را در ذهن مجسم کنیم تا بفهمیم چه بلایی سر اصفهان آوردیم.

تابلوهایی از گوشه و کنار سرک می‌کشند که دیدگان هر رهگذر را آماج گیجی و تصاویر ناهمگون می‌کنند و شکل و شمایل بسیاری از این نمادها با فرهنگ اصفهان جور نیست.

به جای بازسازی بافت فرسوده در بسیاری موارد ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی تخریب و روی آنها برج‌هایی ساخته شده که هیچ ارتباطی با نشانه‌های معماری اصیل اصفهان ندارد.

*ماشین‌ها که شاسی بلند شد خودمان و شهرمان بیمار شدیم

یک استاد گرافیک گفت: چگونه این ساختمان‌های عظیم و سر به فلک کشیده سر تعظیم در برابر سنت‌ها و تاریخ و فضاهای تاریخی فرو نمی‌آورند.

احمدرضا میرمقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این مطلب که پیشینه اصفهان با حذف سی و سه پل و بناهای تاریخی معنا ندارد و مدیران آن هم باید همچون نام و شان اصفهان خوب عمل کنند، اضافه کرد: ما به اندازه نام اصفهان نتوانستیم خدمتگزار این تمدن بزرگ باشیم و به اندازه منزلت بناهای تاریخی و معماری سنتی به آنها احترام نگذاشتیم.

وی ادامه داد: به چه قیمتی این شهر و قداست فرهنگی آن را برای ساختن بناهای سر به فلک کشیده قربانی کردیم که اکنون برای گرفتن یک عکس خوب از این فضاها عاجز و اسیر ارتفاع ساختمان‌هایی باشیم که از گوشه کادر ما سرک می‌کشند.

این استاد افزود: وقتی ماشین‌های شاسی بلند سوار شدیم و دوچرخه را فراموش کردیم شهر ما هم خراب شد مثل خودمان که بیمار شدیم.

وی تاکید کرد: الگوهای مصرف گرایی وتفکرسودگرایانه و سوداگری‌های ثروت‌های باد آورده ما را منحرف کرده است.

میرمقتدایی با اشاره به اینکه امروز کاشان و یزد به بهای فدا شدن اصفهان از نظر آلودگی معماری و اثرات سوءمعماری مدرن بر آثار تاریخی حفظ شده‌اند، گفت: تصمیم گیران اصفهان مسئولیت پذیر نبودند و در سال‌های گذشته بدون مشاوره با اهالی فن منظر شهری اصفهان را نابود کردند و به انحراف کشیدند.

وی ادامه داد: مردم ما نسبت به شهرشان غیرتمند هستند ولی بدون فرهنگ سازی ناخواسته کارهایی کرده‌اند که شکوه زیبای تمدن اصفهان را بر هم زده است.

این استاد تاکید کرد: بالاترین سرمایه یک مدیر مشاوران او هستند و این امر در بین مدیران اصفهانی باید نهادینه شود.

*باید گرافیک محیطی مخصوص به اصفهان داشته باشیم

به گزارش فارس، وی بر این باور است که معماری جدید در اصفهان برگرفته از گرافیک محیطی غرب است که با مظاهر فرهنگ شرقی و اسلامی نزدیکی ندارد.

میرمقتدایی با بیان اینکه گرافیک محیطی محصول غرب است و تنها 50 سال از ورود آن به ایران می‌گذرد، افزود: این هنر وارداتی بوده و لباسی گرافیک غربی مناسب قامت فرهنگ ایرانی اسلامی ما نیست.

وی تاکید کرد: این از هنرمندی ماست که بتوانیم از این مدل غربی لباسی ایرانی و اسلامی برازنده اندام فرهنگ خود بسازیم و ما احتیاج به مدل‌های گرافیک وطنی داریم.

این استاد گرافیک محیطی ادامه داد: گرافیک غربی زمانی که بدون دخل و تصرف فرهنگی ما استفاده شود، فضاهای متضادی ایجاد می‌کند که با فرهنگ ما مانوس نیست و ما احتیاج به کارشناسی حرفه‌ای برای استفاده زیباتر از گرافیک در محیط شهری داریم.

وی بیان کرد: وجود تابلوهایی با ویژگی پیچیدگی و دیر فهمی در فضای شهر که مردم نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، سبب ایجاد آلودگی‌های بصری می‌شود و رنگ‌های ناهمگون و انبوه تابلوهای ناموزون فضای شهری را الکن می‌کنند.

میرمقتدایی اضافه کرد: این ناهماهنگی‌های گرافیک محیطی در بیننده دست‌اندازهای فکری و روحی ایجاد می‌کند که سبب عصبانیت و بروز پرخاش می‌شود و بی دقتی در انتخاب گرافیک شهری فضای دیداری ما را به ناهنجاری می‌کشد.

وی گفت: قبل از غرب ما به ژرف‌ترین هنرهای معنادار رسیدیم و معنا و فلسفه در هنر شرق بسیار درون‌گرا و عمیق است.

انتهای پیام/63001/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول