اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی:

بخش عمده‌ای از پلان خوانا شده معماری مقبره مغولی مرمت شد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از مرمت بخش‌ عمده‌ای از قسمت‌های خوانا شده پلان معماری مقبره مغولی اسفستان در شهرستان سراب خبر داد.

بخش عمده‌ای از پلان خوانا شده معماری مقبره مغولی مرمت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار داشت: قدمت این مقبره که در روستای اسفستان شهرستان سراب واقع شده، به دوره مغول می‌رسد.

محمدی تصریح کرد: سال گذشته پلان معماری این مقبره تا حد زیادی خوانا شده و مرمت بخشی از آن در دست کار قرار گرفت.

وی تکمیل خوانا کردن پلان معماری مقبره مغولی اسفستان و تکمیل عملیات بازسازی سردر بنا را از جمله اقدامات مرمتی در حال کار در این بنای تاریخی عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: متاسفانه سال‌ها پیش در محوطه مقبره مغولی بناهایی ساخته شده‌اند که برای تکمیل عملیات مرمت در فازهای بعد، نیاز به تخریب این خانه‌ها و آزادسازی حریم اثر داریم.

محمدی با بیان اینکه قسمت اعظم مقبره مغولی در ده‌ها سال گذشته تخریب شده است، اظهار داشت: این بنا دارای گنبدخانه‌ای مرکزی با فضای پیرامونی بوده اما اکنون تنها بخشی از پلان اصلی و سردر مقبره باقی مانده است.

وی سردر و طاق نمای درگاهی آن را دارای تزئیناتی بسیار زیبا توصیف کرد و گفت: در این اثر تزئیناتی به صورت مقرنس کاری از آجر لعابی به کار رفته و تمام حاشیه سر در و طاق نماها قسمتی از مقرنس کاری و کاشی کاری و ترکیب کاشی و گچ و آجر را نشان می‌دهد.

سنگ نبشته‌های اورارتویی رازلیق و نشتبان، تپه باستانی قلعه‌جوق، چهار طاق ساسانی آغمیون، مساجد تاریخی همچون مسجد جامع سراب، مسجد اسنق و جمال آباد، مقبره مغولی اسفستان و امامزاده بزرگ سراب در زمره شاخص‌ترین آثار تاریخی شهرستان سراب قرار دارند.

انتهای پیام/60001/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول