اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار نوشهر:

وضعیت شهرک‌های صنعتی در نوشهر رضایت‌بخش نیست/ قانون البرز مرکزی مانع ورود صنایع

خبرگزاری فارس: فرماندار نوشهر گفت: وضعیت شهرک‌های صنعتی در نوشهر رضایت‌بخش نیست.

وضعیت شهرک‌های صنعتی در نوشهر رضایت‌بخش نیست/ قانون البرز مرکزی مانع ورود صنایع

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، محمدعلی قمی اویلی فرماندار نوشهر ظهر امروز در جمع خبرنگاران در نشست خبری دهه فجر بیان داشت: در بحث شهرک‌های صنعتی به‌عنوان یکی از معضلات در حوزه تولید و اشتغال باید اقداماتی صورت می‌گرفت ولی تاکنون به دلیل قانون البرز مرکزی با منع ورود هرگونه صنایع مواجه بودیم.

قمی‌اویلی افزود: در بخش مرکزی نوشهر با توجه به فاصله بین کوه و دریا، زمینی که دولتی باشد و استحصال شود و به این موضوع اختصاص داده شود وجود ندارد و باید خریداری می‌شد چرا که زمین کم بود و قیمت‌ها هم بالا بود و در کل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود.

وی بیان کرد: از طرفی نیز بخش زیادی به احداث ساختمان‌های مسکونی روی آوردند و ساخت و سازهایی انجام شد و در نتیجه زمین‌هایی که باقی می‌ماندند کارهای تولیدی و ورود صنعت باعث سلب آسایش و آرامش بومیان و ساکنان می‌شد.

این مسئول طرح آمایش سرزمینی در منطقه نوشهر را مهم برشمرد و اظهار کرد: یکی از مباحثی که باعث شد در حوزه صنایع کوچک به آن بی‌توجهی شود عدم آمایش سرزمینی در منطقه نوشهر بود که نوع نگاهی که به این منطقه وجود داشت در یک تضادی گرفتار شدند که آیا این منطقه توریستی، صنعتی و یا کشاورزی است که این امر باعث شد هم از صنعت توریسم باز ماندیم و به شکل مطلوبی روی آن کار نشد و هم در حوزه کشاورزی مشکلاتی به وجود آمد و نیز از طرفی صنعت هم ایجاد و احیا نشد.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز بود تا قانون البرز مرکزی تعدیل داده شود و بازنگری شود که این اقدام با پیگیری‌هایی که انجام شد و همکاری که محیط زیست کرد در بخش مرکزی تعدیل شد.

فرماندار نوشهر در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی به منطقه نوشهر نگاه می‌شود می‌بینیم که برخی شرکت‌ها در بهترین جا یا زمینی که اصلا شرایط ایجاد صنعت سنگین را ندارد در آن نقطه دیده می‌شوند.

وی گفت: برای برون‌رفت از این موضوع، منطقه را به‌عنوان شهرک صنعتی تعریف کردند و تصور می‌رفت که ابتدا ورود پیدا کنند و سپس اطرافش را استحصال کنند اما موفق نشدند و کل زمین استحصال شده 12 هکتار است که از این مقدار در منطقه آب‌ندانک 6 هکتار آن را حدود 8 کارگاه تشکیل می‌دهند و 6 هکتار دیگر در دست اشخاصی قرار گرفت که آن اشخاص به دلایل مشکلات حقوقی و یا بعضی هم سوءاستفاده‌هایی که از قانون صورت گرفت هیچگونه کارگاهی در آنجا وجود ندارد و به‌صورت بلااستفاده و یا استفاده نامتعارف از آن انجام می‌شود.

قمی تصریح کرد: در این مجموعه شش هکتاری کارگاه‌ها آمدند ولی سایه البرز مرکزی چنان بر سر آنها سنگینی کرد و به‌جای آنکه در طول سالیان اخیر به بهره‌برداری برسند و در بحث اشتغال، حداقل‌هایی را در خودشان مشغول کنند اما به علت همان البرز مرکزی نتوانستند موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری شوند و بنابراین وقتی کارگاهی پروانه بهره‌برداری نگیرد در بازاریابی دچار مشکل می‌شود.

وی عنوان کرد: اکنون در نوشهر از شهرک صنعتی فقط می‌توانیم نامش را داشته باشیم و حتی شهرک صنعتی و یا ناحیه صنعتی هم نمی‌توان بر روی آن گذاشت و فقط یک مجموعه‌ای که چند تا صنایع که بعضا حتی ناهمگون هستند و تناسب‌هایی در کنار یکدیگر ندارند و ممکن است در کنار یکدیگر تعارض‌هایی هم از نظر بهداشتی و پسماند برای یکدیگر ایجاد کنند وجود دارد.

وی به یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در بخش کجور اشاره کرد و گفت: در بخش کجور نیز مقرر شد تا یک ناحیه صنعتی از مصوبات سفر ریاست جمهوری که 200 هکتار زمین به آن اختصاص یابد ایجاد شود اما در اینجا هم مشکل زمین و تعارض قانونی بین محیط زیست و منابع وجود داشت و تا این لحظه آن مصوبه عملیاتی نشد.

وی افزود: وقتی با محیط زیست موافقت می‌شود، منابع طبیعی دچار معذورات قانونی است و یا جایی که منابع طبیعی معذورات قانونی را برطرف می‌کند، محیط زیست معذورات قانونی دارد و در عمل تاکنون با وجود تلاش‌ها و مکاتبات زیادی که از گذشته تا به امروز انجام شد به نتیجه نرسیده است.

وی در ادامه درباره وضعیت شهرک‌های صنعتی در نوشهر اظهار کرد: وضعیت شهرک‌های صنعتی در نوشهر رضایت‌بخش نیست و شاید اگر امروز کسی بخواهد برای اشتغال به ما مراجعه کند ما نمی‌توانیم هیچکدام از این مجموعه را به وی معرفی کنیم.

وی بیان کرد: تلاش کردیم تا در این شهرک پروانه بهره‌برداری صادر شود اما پروانه یک‌ساله انجام شد که این باعث می‌شود در این یک سال فرد سرمایه‌گذار نتواند از تسهیلات استفاده کند و دچار مشکل می‌شود و زمانی که سرمایه‌گذاری دچار مشکل شود زیرساخت‌ها عملی نمی‌شود و شهرک‌های صنعتی کاملا متوقف می‌شوند.

فرماندار نوشهر تصریح کرد: منطقه دیگری هم در نوشهر از مصوبات سفر ریاست جمهوری در علی‌آباد عسگرخان داشتیم که قرار بود در آنجا شهرک‌های صنعتی افزوده شود اما در آنجا هم همان معذورات قانونی بین منابع طبیعی و محیط زیست، این مصوبه نیز به مرحله عمل نرسید.

وی استعدادهای بالقوه طبیعی و کشاورزی در بخش کجور را بالا دانست و گفت: کجور بهترین مکان برای پرورش گل و گیاه است و این صنعت گل و گیاه و حتی حوزه صنعت کشاورزی را می‌توان به اقتصاد کشاورزی و یا کشاورزی اقتصادی ترویج داد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی صحبت از صنایع می‌شود تصور به این سمت می‌رود که منظور صنایع فلزی و یا مواردی که محیط زیست را آلوده می‌کند است اما اینطور نیست، بلکه صنایعی مانند صنعت کشاورزی با ظرفیت و استعداد بالا همگون با محیط زیست است بنابراین می‌طلبد تا جهاد کشاورزی به‌طور جدی ورود پیدا کند.

وی تاکید کرد: منابع طبیعی مصوبات سفر ریاست جمهوری را جدی بگیرد و محیط زیست نیز با همان نگاهی که این مصوبه دارد ورود پیدا کند.

قمی افزود: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران باید به‌صورت میدانی ورود پیدا کند چرا که در مجموعه شهرستان نوشهر این آمادگی وجود دارد تا برخی موانع را که می‌توان در اینجا برطرف کرد رفع کنیم که البته این امر همت جمعی استانی و شهرستان را می‌طلبد.

وی خاطر نشان کرد: تلاش همه مسئولان شهرستان و نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی بر این است تا آنچه را که امروز به‌عنوان معضل در حوزه اشتغال وجود دارد برطرف کنند.

انتهای پیام/86019/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول