اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر

« سر به مهر» بر دیوار دل‌های مخاطبان رنگ معنویت زد

خبرگزاری فارس: در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر فیلم « سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست با استقبال خوب مخاطبان رو برو شد و با استفاده از رنگ معنویت بر دیوار دل‌های مخاطبان رنگ عشق پاشید.

« سر به مهر» بر دیوار دل‌های مخاطبان رنگ معنویت زد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان در پنجمین روز از جشنواره کودک استقبال مخاطبان از فیلم‌ها به ویژه فیلم «سر به مهر» خوب بود و برای نخستین بار در طول روزهای گذشته مردم پس از پایان فیلم به ابراز احساسات و تشویق عوامل فیلم پرداختند.

داستان « سر به مهر» با وجود سادگی بسیار زیباست و درباره دختر تنها و خسته‌ای است که برای خارج شدن از این شرایط با خدا عهد می‌بندد که نماز بخواند در حالیکه پیش از این دوست خود را که نمازخوان بوده مسخره می‌کرده است.

کم کم این معنویت به بهبود شرایط دختر که صبا نام دارد، کمک می‌کند اما با توجه به اینکه پیش از این اطرافیان وی می‌دانستند که دختر نماز نمی‌خواند صبا جرات اینکه مقابل دیگران به ویژه نامزدش به نماز بایستد را ندارد و این مسئله باعث می‌شود که برای عمل کردن به قولش به خداوند و خواندن نماز دچار مشکلات زیادی شود و راه‌حل‌های خنده‌دار و گاه غیر منطقی برای این مسئله پیدا کند.

در نهایت این ترس‌ها باعث می‌شود که یک بارکه به همراه نامزدش به سینما رفته نماز وی قضا شود و پس از این مسئله است که به نامزدش پیام می‌دهد و در نمازخانه سینما به نماز می‌ایستد و در این حین صدای موبایل دختر را با آهنگی که برای نامزدش تنظیم کرده و نشان از پذیرش وی درباره این مسئله است، می‌شنویم.

فیلم با صحنه نماز خواندن صبا تمام می‌شود و در پایان فیلم به نوعی عشق به خدا جایگزین ترس از بندگان می‌شود.

باید گفت این فیلم با تکنیکی مناسب دغدغه‌های صبا را به نمایش می‌گذارد، دل‌نگرانی‌هایی که شاید در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد اما این دغدغه‌های ساده را همه ما بارها تجربه کرده‌ایم؛ ترس‌های بی‌دلیلی که شاید برای بقیه معنایی نداشته باشند اما گاهی برای ما به غول بی‌‌شاخ و دمی تبدیل می‌شوند که روند زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

شیوه بیان این ترس‌ها و غم‌های زندگی صبا در این فیلم بدین شکل است که وی دارای وبلاگی است که دغدغه‌هایش را در آن به نمایش می‌گذارد و ما گاه هم‌زمان یادداشت‌های دختر در وبلاگش و صحنه‌های رخ داده را می‌بینیم که این مسئله به روند داستان برای کلیشه‌ای نشدن و خسته نشدن مخاطب کمک شایان توجهی می‌کند.

نکته جالب دیگر نام فیلم «سر به مُهر» است که از سویی اشاره به نماز دارد و از سوی دیگر از رازی خبر می‌دهد که صبا در زندگی خود دارد.

به هر حال نخستین ساخته بلند سینمایی هادی مقدم‌دوست را فیلمی اجتماعی دارای کارگردانی، بازی و فیلمنامه قوی است که بافت دینی در آن تنیده شده است و باورهای دینی در محوریت آن قرار دارد.

به گفته منتقدان این اثر یکی از اولین فیلم‎هایی است که مسایل اعتقادی را به سطح زندگی آورده است و نشان می‎دهد یک باور دینی باعث می‎شود مسیر اجتماعی یک انسان تغییر پیدا کند.

نکته قابل تحسین در این فیلم آن است که سر به مهر با بازی خوب و باور پذیر لیلا حاتمی در نقش صبا به شکلی مخاطب را وارد فضای دینی می‏کند که تماشاگر بی آنکه شعاری بشنود یا متوجه شود، نماز خواندن برایش به شکل دغدغه درمی‌آید.

دیروز همچنین فیلم « آفتاب، مهتاب، زمین» به کارگردانی علی قوی‌تن در سه سانس و سه سینما به نمایش درآمد.

این فیلم یک ملودرام اجتماعی است و در آن بخشی از شعرهای سهراب را در داستان پالایش روحی یک روحانی روایت می‌شود.

این فیلم که در بخش سودای سیمرغ جشنواره شرکت دارد دارای درون مایه‎های دینی است و یادآور زندگی صمیمی آدم‌ها و دوری از تجملات است و این که به فکر این باشند که در این دنیا مسافر هستند.

باید گفت که تا کنون فیلم‌های بسیاری دراین وادی تولید شده که تنها با نشان دادن ضعف‌ها، کمبودها و نقص‌های موجود را انتشار می‌دادند اما این فیلم با نشان دادن خوبی‌ها در عین نگاهی منتقدانه تلنگر ظریفی به روحانیت می‌زند و نشانه‌ای از این است که با به تصویر کشیدن خوبی‌ها هم می‌توان حرف‌های انتقادآمیز را انتشار داد.

البته به گفته برخی منتقدان ساختار فیلم به اندازه فیلمنامه این کار قوی نیست و ساختار فیلم به خوبی نتوانسته حق فیلمنامه را ادا کند ضمن اینکه فیلم تا حدودی خسته‌کننده از کار درآمده است.

به هر حال در پنجمین روز از جشنواره فیلم اصفهان مردم از فیلم «سر به مهر» استقبال بهتری کردند و سینماها نیز کمی گرم‌تر از روزهای پیش بود که به نظر می‌رسد شنیده‌های مخاطبان درباره‌ این دو فیلم در این باره تأثیر گذار بوده است و امیدواریم این روند در روزهای آینده ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/63008/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول