اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه زنجان:

امام راحل بر تفکر وابستگی جنبش‌ها به شرق و غرب خط بطلان کشید

خبرگزاری فارس: امام جمعه زنجان گفت: امام راحل بر تفکر وابستگی جنبش‌ها و خیزش‌ها به شرق و غرب خط بطلان کشید.

امام راحل بر تفکر وابستگی جنبش‌ها به شرق و غرب خط بطلان کشید

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی در مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با تحلیل تاریخی شکل‌گیری انقلاب اسلامی اظهار داشت: تقریباً 120 سال پیش دنیا به دو بلوک غرب و شرق تقسیم شده بود و در راس بلوک غرب تفکر کاپیتالیستی و نظام سرمایه‌داری امریکا و در راس بلوک شرق تفکر سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه روند شکل‌گیری و استمرار این دو نظام حاکم بر جهان تابع مسائلی بود که می‌توان سه مرحله مهم یعنی جنگ، تقسیم و تثبیت را برشمرد، افزود: در مرحله سوم دو قطب قدرت در جهان به حفظ مواضعشان در دنیا تاکید داشتند و سعی می‌کردند کشورهای زیر سلطه خود را از جوانب مختلف مورد حمایت قرار دهند، عموماً ما با این مرحله بیشتر شناخت و آشنایی داریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان به تفکرات رایج دوران جهان دو قطبی اشاره کرد و گفت: جهان دو قطبی در میان اندیشمندان سیاسی و اجتماعی یک تفکر غالب بود و اندیشمندان اجتماعی دوران مذکور بر این باور بودند که هیچ جنبش اجتماعی در جهان بدون حمایت و تکیه بر این دو قطب امکان حیات سیاسی و شکل‌گیری ندارد.

وی در مورد ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران اضافه کرد: شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی در ایران با این طرز تلقی امری محال به حساب می‌آمد و امام خمینی (ره) با تکیه بر آموزه‌های دینی و اسلامی بر تفکر رایج وابستگی جنبش‌ها و خیزش‌ها به شرق و غرب خط بطلان کشید و بنیان‌های نظام جمهوری اسلامی را با الگو گرفتن از راه و روش پیامبر و امیر مومنان علی (ع) و ائمه معصومین پایه‌گذاری کرد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه ویژگی دوم انقلاب اسلامی ایران ورود مذهب و دین در عرصه اجرایی و حاکمیتی بود، ادامه داد: در دنیا بیش از هفتاد سال تفکر جدایی دین از مذهب مطرح شده بود و دین را عامل عقب‌ماندگی جوامع می‌دانستند و بر این باور بودند نباید دین وارد عرصه اجرا و حاکمیت شود، ولی امام با تاسی از اندیشه اسلامی و مذهبی، حکومتی دینی با ساختارهای نوین در عصر حاضر بنیان کرد بدون آنکه بر تفکر دو بلوک رایج شرق و غرب وابستگی داشته باشد.

وی به اثرات انقلاب اسلامی بر دنیای سلطه اشاره کرد و گفت: آثار انقلاب اسلامی در شرایط امروز به چارچوب مرزهای ایران محدود نیست و پیام انقلاب اسلامی از مرزهای دور به گوش می‌رسد.

خطیب جمعه زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: در طول 34 سال گذشته بیشترین موفقیت‌ها و پیروزی‌های کسب شده در نظام اسلامی مربوط به عرصه علمی کشور است.

وی اظهار کرد: تا 10 سال گذشته فقط چهار شرکت در زمینه دانش بیوتکنولوژی فعالیت می‌کردند، این در حالی است که 260 شرکت هم‌اکنون در اقصی نقاط کشور به پژوهش در این عرصه مشغول هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده از ISI تعداد مقالات علمی تولید شده در ایران به 18 هزار و 600 عنوان در سال 2010 می‌رسید و این آمار در سال 2011 به 33 هزار مقاله افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: عرصه علمی کشور با سرعتی که رهبری انتظار داشت، هم‌اکنون به پیش می‌روند و در تلاش برای دستیابی به آخرین فناوری‌های روز جهان هستند.

آیت‌الله خاتمی افزود: همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمود با سرعتی که جهان رو به پیشرفت و توسعه حرکت می‌کند، نمی‌توان به آخرین فناوری‌های روز دست یافت و طی سریع این مسیر نیازمند یافتن راه میانبر است.

وی به رشد مراکز علمی تحصیلات تکمیلی در این استان و سطح کشور اشاره کرد و تداوم علمی رشته‌های مختلف را منوط به توسعه سطح کارشناسی ارشد، دکتری و بالاتر از این مقاطع برشمرد و گفت: شیشه عمر تدوام علمی دوره‌های تکمیلی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه تعداد کل قبول‌شدگان دانشگاه‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مجموع به 92 هزار نفر می‌رسید، تصریح کرد: این در حالی است که امروز تعداد کل دانشجویان حاضر در شهر زنجان به بیش از 75 هزار نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب حداقل سواد مورد نیاز برای سمت‌های مختلف در جامعه ششم ابتدایی بود، اتمام دوره کارشناسی را در عصر حاضر غیر قابل قبول برای بسیاری از جوانان در نظام اسلامی عنوان کرد.

آیت‌الله خاتمی گفت: نسل سوم انقلاب باید متوجه باشند که نسل اول و دوم هر آنچه را که در توان داشتند برای پیروزی و سازندگی انقلاب اسلامی به کار بردند، امروز زمان تلاش و کوشش آنان برای دستیابی به سرزمینی آباد، مستقل، مقتدر و سرافراز رسیده است.

وی تاکید کرد: دستیابی به آخرین فناوری‌های نانو، هوا و فضا، هسته‌ای، تولید دارو و سایر دانش‌ها در رشته‌های مختلف، اقدامی بزرگ برای حفظ استقلال نظام اسلامی محسوب می‌شود و این همه موفقیت حاصل تلاش روزافزون دانشگاهیان و مجامع علمی به شمار می‌آید.

امام جمعه زنجان در پایان با توصیه به جوانان کشور گفت: نسل جوان امید کشور است و آینده پرفروغ کشور به دست شما جوانان متدین و متعهد و متخصص رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/2308/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول