اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان شمالی:

امانت‌گیری کتاب در خراسان شمالی 10 برابر رشد دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی سرانه مطالعه در این استان را رو به افزایش دانست و گفت: رشد 10 برابری امانت گیری کتاب در خراسان شمالی طی دولت نهم و دهم بر این مهم دلالت دارد.

امانت‌گیری کتاب در خراسان شمالی 10 برابر رشد دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، علی رحیمی بعد از ظهر امروز در نشست با مدیران خراسان شمالی با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با حمایت و پشتیبانی دولت نهم و دهم افزون بر 600 میلیارد ریال تجهیزات کتابخانه‌ای، کتاب و نرم‌افزار برای بهبود وضعیت کتابخانه‌های استان هزینه کرده است.

وی تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی استان سبب رشد حدود 10 برابری امانت‌گیری کتاب در دولت نهم و دهم شده است.

رحیمی همچنین به اقدامات کتابخانه‌های استان برای ارتقای سرانه مطالعه اشاره کرد و گفت: تدوین برنامه راهبردی اداره کل، شهرستان‌ها و ترسیم اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بر اساس اهداف سند چشم‌انداز از جمله مهم‌ترین این فعالیت‌ها‌ست.

وی تصریح کرد: فعال کردن 19 انجمن کتابخانه در سطح استان و 155 نشست انجمن با بیش از 800 مصوبه برای پیگیری مسائل کتابخانه و بهبود وضعیت خدمات کتابخانه‌ای ظرف دو سال گذشته موجب ارتقای جایگاه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان از رتبه 30 کشور به رتبه سوم شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی تشکیل کمیته نهضت مطالعه مفید در خراسان شمالی و شهرستان‌ها و بومی‌سازی سند نهضت مطالعه مفید را برشمرد و گفت: تشکیل پنج کارگروه کتا‌بخوانی ذیل کمیته نهضت مطالعه مفید و پیگیری 28 طرح از سند این کمیته توسط کارگروه‌ها، عنوان رتبه نخست استان در سطح کشور را در سال 90 موجب شد.

وی افزود: ترویج کتاب‌خوانی از طریق شبکه مجازی با تشکیل بیش از 25 گروه کتاب‌خوانان حرفه‌ای و فعالیت در شبکه اجتماعی کتابخانه‌ها، تکریم مخاطبان و مراجعان به کتابخانه‌های عمومی با نیازسنجی منابع مورد نیاز براساس تقاضای اعضا از طریق اجرای طرح کتاب من از اقدامات شاخص این اداره کل برای ارتقای سرانه مطالعه به شمار می‌رود.

رحیمی همچنین انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی شامل برگزاری بیش از 180 مسابقه کتابخوانی، معرفی هزار کتاب برتر، فعالیت‌های کتابخوانی از طریق 17 برنامه رادیویی و تلویزیونی و تبلیغ کتاب‌خوانی از طریق رسانه‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا اعلام کرد.

وی ادامه داد: ایجاد مراکز چند رسانه‌ای در کتابخانه‌های خراسان شمالی برای نخستین بار در کشور با امکانات بیش از یک میلیون و 500 هزار فایل که در یک بخش آن صرفاً بیش از 40 هزار عنوان کتاب الکترونیک موجود است، با استقبال کتاب‌خوانان مواجه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه توجه به نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی از سنین کودکی با ایجاد بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی پیگیری شده است، گفت: صرفاً طی 9 ماهه امسال 19 درصد کتاب‌های به امانت داده شده در کتابخانه‌های عمومی مربوط به کودکان است.

وی با بیان اینکه در کتابخانه‌های عمومی استان بخش کودک در کتابخانه‌ها تشکیل شده است، اظهار کرد: شمار اعضای کودک و نوجوان استان در کتابخانه‌ها در حال افزایش است.

رحیمی خاطرنشان کرد: علاوه بر اقداماتی که اداره کل کتابخانه‌های استان برای نهضت مطالعه مفید انجام داده به طور حتم همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی، اصحاب رسانه و مطبوعات چه در قالب کمیته نهضت مطالعه مفید و انجمن کتابخانه‌ها و چه در انجام اقدامات درون سازمانی همه دستگاه‌ها که فرصت مطالعاتی را در استان افزایش داده‌، اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: تمامی این عوامل منجر به تحول فرهنگی در بخش مطالعه مفید در استان شده و سرانه مطالعه از 58/43 دقیقه سال 89 به 19/75 دقیقه افزایش یافته است.

انتهای پیام/63001/ش40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول