به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانههای استان خوزستان، لفته منصوری در جلسه نقد کتاب "استراتژی انتظار" اظهار کرد: استاد اسماعیل شفیعی سروستانی یکی از نویسندگان پرکار و ارزشمند کشور بوده که بیش از 30 کتاب و 670 مقاله به قلم وی به حوزه اندیشه و تفکر اسلامی و بنیان نظریه اسلامی عرضه شده است.
وی افزود: «آموزه مهدویت» اندیشهای معطوف به آینده است که بر اساس برنامه الهی، حرکت تاریخ به سوی آن قطعی و برگشت ناپذیر است.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان خوزستان تصریح کرد: کتاب "استراتژی انتظار" به موضوع انقلاب اسلامی به عنوان مقدمه ظهور و موضوعات مرتبط با آینده، آینده نگری و آینده پژوهی پرداخته است.
وی اضافه کرد: آینده پژوهی؛ به عنوان یک مقوله میان رشتهای که کمتر از دو دهه است که به صورت آکادمیک در ایران فعالیتش را آغاز کرده به دنبال کشف و شناسایی آیندههای ممکن، محتمل و مطلوب و کاربست آن در زمان حال است.
منصوری با بیان اینکه هدف آینده پژوهی، تولید روشمند دانش راهنما و استفاده بیشتر از ملاحظات آینده محور در فرآیند تصمیمگیری است، گفت: آینده پژوهی به عنوان ابزار ترویج مهدویت در سطح جهان است که میتوان نشانگر جامعه مطلوب قرآنی به نحو احسن باشد.
وی ادامه داد: ارتباط آرمانشهر با آینده پژوهی و نقش و جایگاه دین در آن روشن و بدیهی بوده و مهدویت نیز همان آرمان شهر قرآنی است.
به گفته مدیرکل کتابخانههای عمومی استان خوزستان در صورتی که نگرش ما به آینده اراده گرایانه باشد، باید بدانیم که اراده گرایی مستلزم برنامه ریزی و تلاش برای تغییر است و جامعه منتظر، جامعهای بوده که با اراده خود آینده را میسازد و تغییر میدهد و این خواسته قرآن از همه پیروان خود است.
وی همچنین عنوان کرد: آینده پژوهی به مثابه ابزاری برای کاربردی کردن مهدویت برای بشر امروز است؛ یعنی الگوی آرمانی قرآن به کمک آینده پژوهی میتواند برای جامعه انسانی عینیتر و شفافتر شده و راههای تحقق آن تبیین شود.
منصوری با اشاره به اینکه در واقع مهدویت زبان آینده قرآن است که به کمک آینده پژوهی، باید به دنیا معرفی شود، افزود: گسترش دین مبین اسلام به علت چشم اندازی بودن آن است، که این چشم انداز خاصیت توسعه یابندگی، پیش روندگی، الهام بخشی دارد و از همین جاست که آینده پژوهان معتقدند دین یعنی چشم انداز، و دین از جنس آینده پژوهی است.
وی خاطرنشان کرد: مهدویت به مثابه عاملی «چشم انداز آفرین» میتواند از مرز باورهای فردی فراتر رفته و در بطن و متن برنامهریزیهای بلندمدت اجتماعی بنشیند.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان خوزستان اضافه کرد: تمام دغدغه شفیعی سروستانی در استراتژی انتظار خلق یک «فرانظریه» است؛ فرانظریهای که بتواند آینده ممکن بر اساس آموزه مهدویت را برای تسکین آلام بشر امروز ارائه دهد.
وی ادامه داد: اما در رابطه با کتاب آنچه که ما از نقد شاید به ذهنمان برسد این است که اشکالات و نقایص یک اثر را بررسی کنیم در حالی که واقعیت این نیست در نقد همواره ما دنبال عیب و نقص نیستیم بلکه مبحث نقد یک مبحث علمی است و نقد در اساس همچون دیگر رشتههای علمی؛ منتقدان دنبال ارزیابی علمی یک اثر هستند.
منصوری اظهار کرد: در هر صورت در نقد مفهوم این است که نقد یک حمله و یک دفاع است؛ حمله به نقطه ضعف و دفاع از نقطه قوت و هم در حمله و هم در دفاع وجدان علمی و وجدان انسانی باید مد نظر باشد.
وی سپس اصول نقد سالم را برشمرد: اولین اصول نقد این است؛ که معطوف به بهبود باشد، دوم؛ از سر خیر خواهی باشد، سوم؛ توام با اصلاحات پیشنهادی و راه حل باشد، چهارم؛ توام با ذکر آثار و جنبههای مفید در کنار جنبههای منفی باشد، پنجم؛ منتقد خود و نقد خود را نیز نقد و بررسی کند، ششم؛ همراه با استدلال و سند و مدرک باشد، هفتم؛ متحجرانه و انعطاف ناپذیر نباشد، هشتم؛ واضح و روشن باشد، نهم؛ احساسی و هیجانی نباشد و دهم؛ آزمون پذیر و عمومی باشد.
انتهای پیام/72001/ع/گ1003