اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی:

سرانه مطالعه خبرگزاری‌ها 7 دقیقه اعلام شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی سرانه مطالعه خبرگزاری‌ها، سایت‌ها در این استان را هفت دقیقه و 14 ثانیه عنوان کرد.

سرانه مطالعه خبرگزاری‌ها 7 دقیقه اعلام شد

علی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: این شاخص پیش از این در اعلام سرانه مطالعه کتابخانه‌ها وجود نداشت که اخیراً در جدول سرانه مطالعه قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های خبرگزاری‌ها و سایت‌ها در عصر ارتباطات و انعکاس سریع اخبار و رویدادها، پیش‌بینی می‌شود تا این سرانه در سال‌های آینده افزایش یابد.

رحیمی با بیان اینکه خراسان شمالی در سرانه مطالعه در کشور با رشد قابل توجهی همراه بوده است، ادامه داد: در سال 88 سرانه مطالعه در این استان از 43 دقیقه و 58 ثانیه به 69 دقیقه و 41 ثانیه در سال 89 افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی‌های شورای فرهنگ عمومی کشور که در سال 90 در این استان نشستی را برگزار کرد، سرانه مطالعه 75 دقیقه و 19 ثانیه اعلام شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه براساس جدول ارزیابی‌های شاخص‌های سرانه مطالعه، خراسان شمالی با رشد 30/71 مطالعه همراه است، آن را موفقیتی برای حوزه فرهنگ استان قلمداد کرد.

وی تصریح کرد: البته یک عیبی در برخی از رسانه‌ها وجود داشته که سرانه مطالعه را صرفاً کتاب غیردرسی عنوان و سایر مطالعات را جزو آمار محاسبه نمی‌کنند.

رحیمی یادآور شد: سرانه مطالعه با در نظر گرفتن کتاب‌های غیر درسی و همچنین میزان مطالعه فضاهای مجازی و روزنامه قابل محاسبه است.

به گفته وی، مطالعه کتاب‌های غیر درسی در سال 88 در استان 8 دقیقه و 36 ثانیه بوده که براساس آخرین ارزیابی به 13 دقیقه و 48 ثانیه افزایش یافته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در مجموع کتاب‌های فیزیکی و مجازی، سرانه مطالعه در استان 17 دقیقه و چهار ثانیه است، اظهار کرد: این میزان در سال 88 صرفاً 9 دقیقه و 13 ثانیه بود.

وی همچنین میزان مطالعه قرآن و ادعیه را براساس سرانه مطالعه تازه انتشار یافته 26 دقیقه و 10 ثانیه اعلام کرد و گفت: سرانه مطالعه ادعیه و قرآن در خراسان شمالی نسبت به سال 88، 21 دقیقه افزایش یافته است.

رحیمی همچنین میزان مطالعه روزنامه‌ها در استان را 21 دقیقه و 47 ثانیه برشمرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال 88 که 26 دقیقه و 23 ثانیه بوده با کاهش پنج دقیقه‌ای مواجه است.

وی به سرانه مطالعه نشریات اشاره کرد و گفت: این میزان در خراسان شمالی براساس سرانه هر نفر به طور میانگین دو دقیقه و 18 ثانیه بوده که نسبت به دوره قبل با کاهش مواجه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی همچنین میزان سرانه نشریات در فضای مجازی را در استان یک دقیقه و 13 ثانیه ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی اکنون با 75 دقیقه و 34 ثانیه سرانه مطالعه بیشترین رشد را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: هم‌اکنون وضعیت استان در حدود میانگین کشوری بوده و وضعیت آن از 12 استان کشور بهتر است.

رحیمی با تأکید بر اینکه در ارتقای سرانه مطالعه در استان بخش‌ها و مجموعه‌های مختلف تأثیرگذار بوده‌اند، گفت: بی‌تردید نقش رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی در ارتقای سطح سرانه مطالعه در استان اجتناب‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: رسانه‌های استان به خاطر تأثیرگذاری توانسته‌اند نقش خود را در ترغیب و تشویق مردم به مطالعه بیش از پیش ایفا کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی همچنین با اشاره به تأثیرگذاری سایر دستگاه‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: البته کتابخانه‌های عمومی استان نیز یکسری برنامه‌های شاخص برای ارتقای سطح مطالعه در استان براساس برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طبق سند چشم انداز تدوین و در این مسیر حرکت می‌کند.

به گزارش فارس،خراسان شمالی با هفت شهرستان دارای 867 هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام/63002/ذ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول