اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

معمای حل نشدنی کشتارگاه الشتر

خبرگزاری فارس: وضعیت کشتارگاه الشتر به معمایی حل نشدنی تبدیل شده است.

معمای حل نشدنی کشتارگاه الشتر

به گزارش خبرگزاری فارس از الشتر، سلامت یکی از مولفه‌های اصلی حیات و شاخص اصلی زندگی بشری محسوب می‌شود، تا جایی که اگر سلامت نباشد، جامعه‌ای به خطر بیافتد حیات آن جامعه نیز مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد.

این مولفه حیاتی ابعاد گوناگونی از جمله سلامت روانی اجتماعی و غذایی دارد و در این میان سلامت غذایی و تغذیه از اهمیت خاص برخوردار است، چرا که به طور مستقیم افراد جامعه با آن در ارتباط هستند.

تهیه گوشت مورد نیاز از جمله موارد مهم و مورد تاکید در سلامت غذایی است که چرخه تهیه کشتار و پخت آن نقش غیر قابل انکاری در سلامت مصرف کنندگان دارد.

پس از تشکیل شهرها و به تبع آن شهرداری‌ها تهیه مکان مناسب و بهداشتی برای کشتار دام به نام کشتارگاه به عنوان یکی از وظایف شهرداری‌ها مصوب شد که به سبب آن مردم (قصابان) دام سالم و مورد تائید دامپزشکی را در مکانی سالم بهداشتی و مناسب کشتارگاه و جهت مصرف مردم آماده کنند.

این مهم در شهر 33 هزار نفری الشتر 35 سال پیش یعنی 15 سال پس از آغاز به کار شهرداری در یک فضای کوچک و بدون امکانات تحقق یافت و مردم صاحب یک کشتارگاه سنتی شدند، تا دام مورد نیاز را جهت مصرف گوشت در این مکان کشتار کنند، اما آنچه که امروز به نظر می‌رسد، فاصله زیادی با وظایف شهرداری‌ها مبنی بر تامین سلامت شهروندان  دارد، چرا که کشتارگاه الشتر نه تنها صنعتی نیست، بلکه از یک کشتارگاه سنتی هم پائین‌تر است، به گونه‌ای که آوازه وضعیت نابه‌سامان بهداشتی آن به گوش همگان رسیده و زنگ خطرش تهدیدی برای سلامت عموم مردم محسوب می‌شود.

نبود فضای مناسب و عدم امکانات بهداشتی، رها شدن پس آب در جداول شهری و از همه مهم‌تر همسایگی نامتفاوتش با تنها بیمارستان 56 تختخوابی شهرستان دلایلی محکم و متقن بر این نقیصه بهداشتی در مرکز بهداشت لرستان است.

به هر حال علی‌رغم وضع موجود بی‌انصافی است اگر از تلاش‌های مجدانه فرماندار و شهردار الشتر برای رفع این معضل بهداشتی سخنی به میان نیاید، چرا که به رغم تلاش‌های این مسئولان همچنان سنگ بزرگ و غول آسایی به نام بودجه و اعتبار سد راهشان شد و کشتارگاه سنتی غیر بهداشتی الشتر در سایه این سنگ بزرگ آرامش یافته.

یکی از قصابان الشتری با اظهار نارضایتی از وضیعت کشتارگاه وضع موجود را غیر بهداشتی دانست و از مسئولان تقاضای رسیدگی کرد.

یکی دیگر از قصابان الشتری نبود ماشین بهداشتی حمل گوشت را مشکلی علاوه بر مشکل کشتارگاه دانست و از مسئولان خواستار رفع این مشکل شد.

در ادامه یعقوب بیگی شهردار الشتر حل مشکل کشتارگاه را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کاری شهردار دانست و در این زمینه گفت: ما با تمام وجود از سرمایه‌گذاران خصوصی استقبال می‌کنیم تا بتوانیم به کمک آنان یک کشتارگاه صنعتی بسازیم، اما متاسفانه کسانی که مراجعه نموده‌اند، بنا به دلایلی از جمله عدم توجیه اقتصادی منصرف شده‌اند، اما به هر حال در حال رایزنی و برنامه‌ریزی هستیم.

معمای کشتارگاه الشتر بارها در جلسات شورای سلامت برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی و مطبوعات مطرح شده، اما حل نشده است.

ما هم به عنوان همشهری وظیفه شهروندی خود دانستیم تا یکبار دیگر به دنبال پاسخی برای وضیعت ناسالم و غیر بهداشتی پس آب‌های رها شده همسایگی نازیبای بیمارستان و کشتارگاه با هدف تامین سلامت شهروندان الشتر باشیم، تا شاید مسئولان پاسخ دهند کشتارگاه الشتر چرا؟

گزارش فیروز اکبری

انتهای پیام/2304/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول