اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در فارس:

فرهنگ حاکم بر جامعه قرآنی باشد

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: باید فرهنگ حاکم بر جامعه ما فرهنگ قرآنی باشد.

فرهنگ حاکم بر جامعه قرآنی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی جمعه ‌شب در مراسم اختتامیه جشنواره شعر قرآنی آیات در استان اظهار داشت: فرهنگ حاکم بر جامعه به غیر از حفظ، قرائت و تلاوت و تفسیر است بلکه باید شرایطی به وجود آید که همگان قرآنی بیاندیشند و سخن بگویند و رفتار کنند.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی قرآن در جامعه ایرانی از مهجوریت خارج شد و خوب است که مردم با لسان هنر، شعر و ادبیات آشنایی بیشتری با کلام وحی پیدا کنند.

ایمانی ادامه داد: قرآن تنها کتاب آسمانی است که کلمات آن تغییر نکرده و ترتیب و حروف آن جابه‌جا نشده و به عنوان سندی پایدار بین انسان‌ها باقی مانده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به یک روایت تاریخی بیان کرد: امری‌القیس‌بن حجرالکندی یکی از هفت شاعری بود که شعر آنها در داخل خانه کعبه آویزان بود.

این مسئول ابراز داشت: پس از ظهور قرآن خود شاعران یا طرفداران و خانواده آنها شعرها را از دیوار جمع کردند، اما دختر قیس به این کار رضایت نداد.

وی گفت: قصیده قیس با این مصرع آغاز می‌شد که «دنت‌الساعه و انشق‌القمر» که شبیه به یک آیه از سوره قمر است که می‌فرماید، «اقتربت‌الساعه و انشق‌القمر».

امام جمعه شیراز بیان داشت: زمانی که این مصرع با آیه مقایسه شد خانواده قیس شعر او را از دیوار کعبه جمع کردند چرا که همین یک کلمه اختلاف «اقتربت» با «دنت» آنقدر درست و مطابق با بلاغت و فصاحت بوده که 70 احتجاج برتری برای آن ذکر شده است.

ایمانی با تاکید بر بلندای معنایی و محتوای عظیم قرآن تصریح کرد: انسان امروز تشنه‌تر از هر تشنه به آب، تشنه قرآن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم با اشاره احادیث و روایات متعدد در مورد جایگاه کتاب الهی عنوان کرد: آنگاه که فتنه‌ها مانند ابرهای تاریک سایه افکند قرآن تنها نجات‌بخش انسان است.

احمد همتی ابراز داشت: قرآن شفابخش، آرامش‌دهنده، بهترین معلم و مربی و سراسر امید بوده و دوای دردها و نظم و امور در آن نهفته است.

وی ادامه داد: قرآن حقی است که خوار نشده، بنایی که ستون آن ویران نمی‌شود و نوری است که خاموشی ندارد.

همتی با اشاره به مراحل آمادگی و برگزاری جشنواره شعر فارسی قرآنی آیات در فارس ابراز داشت: لازم بود که ابزار هنر و نظم در خدمت ترویج قرآن قرار گیرد تا از این طریق سدی محکم در برابر توطئه‌های دشمن ایجاد شود.

به گزارش فارس، در پایان مراسم اختتامیه شعر فارسی قرآنی آیات در سه بخش شعر کلاسیک، کودک و نوجوان و شعر نو، آثار برتر و شایسته تقدیر اعلام شد.

هیئت داوران در بخش کودک و نوجوان از دو شاعر تجلیل و سه شاعر را به عنوان نفرات اول تا سوم برتر معرفی کرد. همچنین در بخش شعر آزاد چهار شاعر شایسته تقدیر شناخته شدند و هیئت داوران هیچ‌یک از آثار را شایسته مقام‌های اول و دوم ندانست و تنها رتبه سوم برتر را معرفی کرد.

در بخش شعر کلاسیک چهار نفر شایسته تقدیر و نفرات اول تا سوم نیز معرفی شدند.

هیئت داوران جشنواره شعر فارسی قرآنی آیات در بخش شاعران قرآنی فارس، دو شاعر را به سبب فعالیت در حوزه شعر آیینی این استان شایسته تقدیر دانست.

در پایان به سبب تلاش در به نظم کشیدن 19 جز قرآن به زبانی متین و برتر از برخی از نمونه‌های چاپ شده موجود، مهدی مرتضوی به عنوان شاعر برتر جشنواره معرفی و جایزه ویژه را دریافت کرد.

انتهای پیام/2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول