اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس سالمندان بهزیستی خراسان‌رضوی:

30 درصد ساکنین مراکز سالمندان خراسان رضوی بلاصاحب‌ هستند

خبرگزاری فارس: کارشناس سالمندان بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه 30 درصد ساکنین مراکز سالمندان خراسان رضوی بلاصاحب‌ هستند، گفت: بهزیستی استان سالانه 2 میلیارد و 200 میلیون تومان برای نگهداری سالمندان یارانه پرداخت می‌کند.

30 درصد ساکنین مراکز سالمندان خراسان رضوی بلاصاحب‌ هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی، محمد عارف آرام اظهار داشت: این یارانه برای یک‌هزار سالمند در مراکز شبانه‌روزی، 40 نفر در مراکز روزانه و 600 سالمند به صورت خدمات در منزل پرداخت می‌شود.

وی افزود: برای سالمندان مراکز شبانه‌روزی ماهانه تا سقف 200 هزار تومان، در مورد سالمندان مراکز روزانه تا سقف 125 هزار تومان در ماه و برای خدمات در منزل، به ازای هر سالمند در ماه 70 هزار تومان پرداخت می‌شود.

آرام با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان در استان و کشور گفت: با توجه به افزایش ضریب سالمندی، تعداد سالمندان جامعه رو به ازدیاد گذاشته و برآوردها نشان می‌دهد که در پایان سال 1405، تعداد سالمندان به بیش از 15 میلیون نفر در سطح کشور می‌رسد و در استان خراسان‎رضوی انتظار می‌رود که این تعداد بیش از یک‌میلیون و 200 هزار نفر باشد، در حالیکه امروز این تعداد کمتر از 600 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

کارشناس سالمندان بهزیستی خراسان‎رضوی با بیان اینکه جمعیت 15 میلیونی سالمندان تا 15 سال آینده، هزینه‌ی زیادی بر دوش جامعه می‌گذارد گفت: هنوز ما در شرایط آمادگی برای این وضعیت قرار نداریم زیرا برنامه‌های اجرایی و پیشگیرانه برای رویارویی با این وضعیت را در دست نداریم.

آرام یادآور شد: در دو سال گذشته حدود 70 دانش‌آموز در رشته‌ی مراقبت سالمندی در استان دیپلم گرفته و یا در حال گذراندن دوره‌ی متوسطه می‌باشند و این جوانان پس از اتمام دوره‌ی دبیرستان، بلافاصله در مراکز سالمندان جذب می‌شوند.

وی افزود: با این وجود در حال حاضر، شاخص‌های طب سالمندی،‌ پرستاری سالمندان، مناسب‌سازی عمومی و وضعیت فرهنگی استان، برای پذیرش جمعیت سالمند در دهه‌ آینده، شرایط مناسبی ندارد.

آرام تصریح کرد: در حال حاضر 30 درصد جمعیت مراکز سالمندان خراسان‎رضوی را افراد مجهول‌الهویه و بی‌سرپرست تشکیل می‌دهند و با افزایش نسبی جمعیت در دهه‌ آینده، اگر تمهیدات فرهنگی لازم اندیشیده نشود، افزایش تصاعدی تعداد سالمندان بلاهویت در این مراکز، دور از انتظار نیست.

وی در خصوص برنامه‌های آینده‌ بهزیستی برای موضوع سالمندان گفت: مرکز قرنطینه‌ سالمندان در استان ایجاد شده که سالمندانی که از سوی مراجع قضایی معرفی می‌شوند در این مرکز مورد معاینات دقیق پزشکی و روانی قرار گیرند و خدمات مددکاری مورد نیاز به آنان ارائه شود تا چنانچه امکان ردیابی خانواده وجود دارد، آنها به خانواده‌هایشان یا به خانواده‌های خویشاوندان تحویل شوند و اگر کسی را ندارند به محل‌های مناسب‌ نگهداری هدایت شوند.

کارشناس سالمندان بهزیستی خراسان‎رضوی با تأکید بر اینکه نگهداری سالمندان در خانواده‌ یا در میان فامیل، برای دولت ارجحیت دارد گفت: تلاش می‌کنیم بتوانیم یک کمک مالی برای کسانی که سالمندان را در محیط خانواده یا در جمع خویشان نگهداری می‌کنند فراهم شود، اما در حال حاضر این کمک به صورت یارانه‌ مراکزی که به سالمندان در منزل خدمت می‌دهند انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: برنامه‌هایی برای گسترش ورزش و تحرک در مراکز سالمندان و در بین خانواده‌ها داریم که اجرای آنها نیاز به اعتبارات و فرهنگ‌سازی دارد و امیدواریم با توجه به وضعیت فعلی جامعه و چشم‌انداز آینده، اعتبارات بیشتری به موضوع سالمندان اختصاص یابد تا بتوان برنامه‌های مورد نیاز را طراحی و اجرا نمود.

کارشناس سالمندان بهزیستی خراسان‎رضوی گفت: در همین راستا تمام کارکنان مراکز سالمندان شامل پرسنل فنی، نیروهای بهداشتی و درمانی، کادر اجرایی و مددیاران، دوره‌های بازآموزی را گذرانده و آگاهی‌های علمی آنان به‌روز‌رسانی شده است.

وی افزود:‌ این فرایند در آینده نیز استمرار دارد و هر چند وقت یک‌بار، دوره‌های بازآموزی برگزار می‌شود تا اطلاعات کارکنان این مراکز در خصوص دستورالعمل‌ها، مقررات و مسائل علمی و اجتماعی سالمندان، همیشه به روز باشد.

آرام خاطر نشان کرد: در حال حاضر 41 مرکز سالمندان در استان فعال هستند و از این تعداد 28 واحد در مشهد استقرار دارند.

وی افزود: اگر چه کمک‌هایی به مراکز سالمندان صورت می‌گیرد اما سیاست اصلی بهزیستی آن است که سالمندان به همان شکل صحیح دینی و فرهنگی که شایسته‌ خانواده‌ ایرانی است در میان فرزندان و فامیل نگهداری شوند.

انتهای پیام/70005/صا40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول