اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بایدها و نبایدهای احداث کارخانه سیمان در کجور

خبرگزاری فارس: سیمان یک ماده استراتژیک محسوب می‌شود که نقش مهمی در توسعه کشور ایفا می‌کند، اما احداث آن در مناطقی کوهستانی و پوشش جنگلی همیشه با اما و اگرهایی مواجه بوده است.

بایدها و نبایدهای احداث کارخانه سیمان در کجور

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، از آنجا که امروزه در کشور ما راه‌اندازی کارخانجات سیمان که با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام می‌گیرد و با اشتغالزایی و جوانب اقتصادی دیگر همراه است، توسعه صنعت سیمان روندی رو به رشد را طی می‌کند، اما در راستای این منافع اقتصادی آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از کارخانجات سیمان اجتناب ناپذیر است.

این آسیب‌ها شامل آلودگی هوا، آلودگی آب‌های زیرزمینی منطقه، از بین رفتن پوشش گیاهی است.

برخی از عواملی که سبب ایجاد آلودگی می‌شوند شامل گرد و غبار ناشی از فرایند آسیا کردن مواد اولیه، گازهای متصاعد شده نظیر NOx و SOx که از احتراق سوخت‌های مورد نیاز نظیر نفت و ذغال سنگ برای مشعل کوره حاصل می‌شود.

عناصر سنگین موجود در مواد آهکی و رسی و همچنین سوخت‌های کوره که در گازهای کوره آزاد می‌شود و آزاد شدن یک سری مواد آلی و فلزات سمی از سوختن باطله های نفتی و ارگانیکی موجود در مواد اولیه برای جلوگیری از آلودگی‌های نامبرده راهکارهایی را می‌توان در نظر گرفت تا این اثرات به کم‌ترین حد خود برسد.

کارخانه سیمان صنعت ممنوع در کجور

بخشدار کجور درباره شایعات احداث کارخانه سیمان در بخش کجور به فارس گفت: احداث کارخانه در کجور صحت ندارد و از طرفی نیز محیط زیست به دلیل مسئله البرز مرکزی در کجور مخالف است و براساس برنامه و اساسنامه‌ای محیط زیست این کارخانه جز صنایع ممنوع در کجور محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر محیط زیست برای احداث این کارخانه مخالفتی نکند برای راه‌اندازی این کارخانه مشکلی نمی‌بینیم، اما همان طور که گفته شد به علت محدودیت البرز مرکزی، محیط زیست به هیچ وجه این موضوع را قبول نمی‌کند و بنابراین این امر را باید منتفی دانست.

نظر محیط زیست مهم است

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: از اینکه ورود صنایع بتواند منجر به ایجاد اشتغال در منطقه کجور شود کار خوبی است و باید تا جایی که می‌توان حمایت کرد.

قاسم احمدی افزود: از آنجایی که محیط زیست بر روی منطقه کجور توجه ویژه‌ای دارد، بنابراین نظر محیط‌ زیست در مورد احداث این کارخانه در کجور برای ما اهمیت دارد.

حسین مسعودی رئیس جهاد کشاورزی کجور درباره آسیب‌های ناشی از احتمال احداث کارخانه سیمان در کجور اظهار داشت: به نظر من با توجه به شرایط موجود در منطقه کجور، امکان ندارد چنین مجوزی برای احداث کارخانه سیمان صادر شود چرا که برای محیط زیست فوق‌العاده خطرناک است.

وی افزود: وجود کارخانه سیمان در مناطق دارای پوشش جنگلی خطرات بسیار زیادی دارد و این کارخانجات موجب می‌شوند محصولات کشاورزی و باغات، جنگل‌ها  و محیط طبیعی از بین برود.

وی خاطر نشان کرد: سیمان یک ماده استراتژیک محسوب می‌شود که نقش مهمی در توسعه کشور ایفا می‌کند، اما احداث آن در مناطقی مانند کجور به صلاح نیست.

شهردار پول در این باره گفت: زمزمه‌هایی به گوش ما هم رسید که عده‌ای قصد احداث این کارخانه را در شهرک صنعتی خسران دارند.

اسداله زالپولی افزود: مشکلات زیست محیطی موجب شد واگذاری زمین در این شهرک با مشکلاتی روبرو و دچار وقفه شود.

وی بیان داشت: محدودیت البرز مرکزی در کجور سبب شد تا ورود صنایع در این منطقه همواره با مشکلاتی مواجه شود.

وی خاطر نشان کرد: در همایش‌های مختلف در بحث سرمایه‌گذاری در کجور پیگیر سرمایه‌گذاری در کجور هستیم و از سرمایه‌گذاران در بخش کجور استقبال و حمایت می‌کنیم.

زالپولی اذعان کرد: حضور سرمایه‌گذاران در بخش کجور و ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار موجب می‌شود تا روستاهای این منطقه از حالت خالی از سکنه بودن خارج شود و مهاجرت به شهرها متوقف و معکوس شود.

صفدر کرد دلسمی دراین باره گفت: احداث کارخانه سیمان در کجور از نظر زیست محیطی برای منابع طبیعی مضر است.

مسئول منابع طبیعی کجور افزود: غبار و دود ناشی از فعالیت کارخانه سیمان می‌تواند به مراتع و جنگل‌های منطقه آسیب وارد کند.

وی عنوان کرد: اما احداث کارخانه سیمان از نظر اقتصادی و اینکه موجب ایجاد اشتغال در منطقه کجور می‌شود، خوب است، اما از سویی دیگر برای جنگل‌ها، مراتع و حتی حیواناتی که در جنگل زندگی می‌کنند، مضر است.

احداث کارخانه و راه‌اندازی صنعت زمانی برای منطقه مفید است که در کنار آن مشکلات زیست محیطی ایجاد نکند.

انتهای پیام/86019/ب۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول