اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز هوای پاک

هوای پاک در آبیک؛‌ مرگ تدریجی یک رویا / امان از دست سیمان

خبرگزاری فارس: مردم آبیک سال‌های سال است که از داشتن هوای پاک محروم هستند، چرا که شرکت سیمان نقش اصلی را در آلودگی هوای این شهر ایفا می‌کند.

هوای پاک در آبیک؛‌ مرگ تدریجی یک رویا / امان از دست سیمان

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، شرکت سیمان سال‌های سال است که در مجاورت شهر آبیک قرار دارد و مردم این شهر سال‌های متمادی است که از آلودگی آن رنج می‌برند.

تا پیش از تقسیمات کشوری، شرکت سیمان آبیک در حوزه جغرافیایی شهرستان آبیک قرار داشت و عوارض یک درصد فروش سیمان این شرکت به شهرستان آبیک اختصاص می‌یافت ولی به محض تقسیمات کشوری شرکت سیمان در حوزه جغرافیایی شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز فعلی قرار گرفت و عوارض یک درصد فروش سیمان از آبیک قطع شد و بین شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد توزیع شد.

مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک تلاش‌های خوبی برای رفع آلایندگی سیمان انجام دادند که می‌توان به برگزاری جلسات متعدد به ویژه با خانم جوادی آملی رئیس سازمان محیط زیست وقت کشور و حجت‌الاسلام ابوترابی فرد که در آن زمان نماینده مردم قزوین و آبیک بودند مبنی بر تمکین مدیرعامل شرکت سیمان وقت بر نصب فیلتر و رفع آلایندگی اشاره کرد و قول‌هایی داده شد ولی تا عمل فاصله داشت چرا که مردم همچنان شاهد آلودگی هوا بوده و هستند.

تا اینکه مجلس شورای اسلامی طی مصوبه ای قانون 123 را مصوب کرد که واحد آلایندگی بین دو استان که شرکت سیمان هم شامل آن می‌شد، می‌بایست به میزان آلایندگی عوارض به شهرستان آبیک پرداخت کند که تاکنون این امر تحقق نیافته است ولی از منابع موثق شنیده شده که قرار است در آینده این امر تحقق یابد.

درست است که اجرایی شدن ماده قانونی 123 حق مردم شهر آبیک است ولی امیدواریم با پرداخت عوارض شرکت سیمان شهر آبیک، شهرداری بتواند در راستای ارتقای فضای سبز به ویژه درخت کاری گام‌های موثری بردارد تا هوای شهر آبیک از آلودگی دور بماند و آلودگی‌اش حداقل تسکین یابد.

مردم آبیک آرزوی هوای پاک را دارند چرا که دوست دارند زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوند هوای پاک استنشاق کنند، صبح‌ها با خیال راحت لباس‌هایشان را از بند لباس خارج کنند نه اینکه گرد سیمان روی لباس‌ها نشسته باشد و یا گرد سیمان روی ماشینی که شب گذشته شسته‌اند وجود نداشته باشد.

 

مردم آبیک دوست دارند زمانی که همایش پیاده‌روی به مناسبت‌های خاص دارند با خیال راحت در پیاده‌روی‌ها شرکت کنند و هوای آزاد و به دور از آلودگی را در نفس‌هایشان بریزند و لذت ببرند نه اینکه در هوای نفس‌گیر نفس بکشند مثل امروز که به مناسبت 29 دی روز هوای پاک همایش پیاده‌روی برگزار شد که از جلوی فرمانداری آغاز و به میدان مادر ختم شد و در پایان به 70 نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا شد.

جالب است بدانید شعار امسال هفته هوای پاک «صنعت پاک، هوای پاک» بود واقعا چه قدر به این شعار جامه عمل پوشانده شده است به ویژه در شهر آبیک که کاملا محرز است.

اگر شرکت سیمان آلاینده نیست پس چرا شب‌ها فیلترها بالا کشیده می‌شود و دود غلیظ و سیاهی از این شرکت مشاهده می‌شود، اگر این شرکت آلاینده نیست پس چرا میلیاردها تومان از سوی مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک جریمه شده است، اگر فیلتر نصب است پس چرا شاهد آلودگی هوا هستیم که امیدواریم مسئولان این شرکت پاسخ منطقی، روشن، شفاف و صریحی برای مردم و مسئولان شهر آبیک داشته باشند.

این نکته لازم به ذکر است که در شمال شهر آبیک در اتوبان شهرک صنعتی آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است که البته بنا به گفته یکی از مسئولان ارشد استان قزوین قرار است صنایع پاک و هایتک در این شهرک استقرار یابد که امیدواریم این گفته در حد حرف باقی نماند و در عمل نیز بر مردم شهر آبیک ثابت شود تا هم قصه شرکت سیمان برای مردم تکرار نشود و هم مردم آبیک بتوانند از وجود این صنایع بهره‌مند شوند و معضل بیکاری در این شهر رفع شود.

درست است که سیمان صنعت سبز ملی محسوب می شود ولی نباید به قیمت جان مردم تمام شود به هر حال امیدواریم با پیگیری مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک معضل آلودگی شرکت سیمان برای همیشه رفع شود تا مردم با آرامش خاطر و خیال آسوده در آسمان آبی شهر آبیک نفس بکشند.

انتهای پیام/77006/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول