اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آسیب‌ها و مزایای توزیع برنج خارجی/ 1

دولت به جای واردات برنج به تولید یارانه بدهد

خبرگزاری فارس: نائب رئیس انجمن برنج ایران گفت: دولت به جای واردات برنج، می‌توانست به تولید داخل یارانه بدهد.

دولت به جای واردات برنج به تولید یارانه بدهد

پرویز حسین ‌نتاج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به معایب و مزایای توزیع برنج خارجی در کشور اظهار داشت: تا زمانی که واردات مازاد در کشور وجود دارد این بلاتکلیفی نیز مشهود است.

وی با اشاره به این‌که این روزها گفته می‌شود قیمت برنج داخلی افزایش زیادی یافته است، افزود: ابتدا باید بگوییم که چه کالایی است که در کشور افزایش قیمت نداشته است اما در کنار آن در شرایط فعلی محاسبه قیمت تولید، این افزایش قیمت به نفع کشاورز نیست.

نتاج تأکید کرد: یکی از راهکارهایی که می‌توان به حفظ تولید برنج داخلی کمک کرد این است که در زمان عرضه، دولت اگر نیاز به ذخیره‌سازی برنج را احساس می‌کند باید با قیمت مناسب آن را از کشاورز بخرد.

وی با اعلام این‌که نرخ خرید تضمینی برنج برای کشاورز به هیچ عنوان به صرفه نیست، تصریح کرد: نرخی که دولت هر ساله برای خرید برنج اعلام می‌کند به هیچ عنوان هزینه‌های کشاورز را پوشش نمی‌دهد و بنابراین نمی‌توان به آن امیدی داشت که با استفاده از خرید تضمینی بتوان کشاورز را حمایت کرد.

نائب رئیس انجمن برنج ایران با اشاره به این‌که مسئله دیگر میزان تعرفه واردات برنج است که به تولید داخل ضربه وارد می‌کند، گفت: دولت به جای این تعرفه‌ها بهتر است به مردم و یا تولیدکننده یارانه بدهد.

وی با بیان این‌که دولت می‌تواند در زمان عرضه، محصول برنج را به قیمت مناسب از کشاورز بخرد، اظهار داشت: دولت در بخش دیگر می‌تواند به خریداران و مصرف‌کنندگان برنج داخلی یارانه بدهد.

نتاج عنوان کرد: هزینه‌های ارزی که دولت برای واردات برنج صرف می‌کند را می‌تواند در داخل برای تولید داخلی یارانه بدهد.

وی با بیان این‌که بارها زمان مناسب توزیع برنج را به دولت گوشزد کرده بودیم، گفت: یک ماه قبل از عید و یک ماه بعد از عید زمان مناسبی برای توزیع برنج است اما هنوز برنج کشاورز در دست او باقی مانده است که دولت اقدام به توزیع برنج می‌کند.

نتاج با تأکید بر این‌که دولت از راه‌های بهتری و با بهره‌ گرفتن از توان داخلی می‌توانست نیاز بازار برنج کشور را تأمین کند، افزود: با حمایت از کشاورزان نیاز به واردات وجود نداشت.

وی با اشاره به این‌که با دولت بر سر میزان واردات برنج اختلاف داریم، گفت: میزان سطح زیرکشت و مصرف داخلی مشخص است اما هنوز نتوانسته‌ایم بر سر میزان نیاز کشور به واردات به توافق برسیم.

انتهای‌پیام/86011/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول