اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با فارس:

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها زمانی باید اجرا شود که تورم شیب نزولی دارد

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها زمانی باید اجرا شود که تورم شیب نزولی دارد و در شرایط کنونی اجرای فاز دوم آثار ناگواری را در جامعه بر جای می‌گذارد.

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها زمانی باید اجرا شود که تورم شیب نزولی دارد

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب‌ و کار در تجارت انرژی الکتریکی (برق) که توسط گروه مهام شرق در مشهد برگزار ‌شد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: در جلسات اخیر دولت و مجلس موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها بررسی می‌شود و هدفمندسازی یارانه‌ها ارتباط جدی با تامین انرژی و برق دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: دغدغه اصلی نمایندگان مجلس در موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها حمایت از تولیدکنندگان است و برای دست ‌یافتن به اهداف هدفمندی یارانه‌ها مانند مصرف کمتر انرژی باید به اصلاح ساختارها پرداخته شود.

مصباحی‌مقدم خاطر نشان کرد: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها 30 درصد برای حمایت از تولید در نظر گرفته که دولت می‌تواند از طریق بانک‌ها به تولیدکنندگان پرداخت کند و یا سود تسهیلات به صورت یارانه به مجموعه بنگاه‌های اقتصادی که نیازمند تامین وجوه سرمایه در گردش هستند داده شود که این امر سبب افزایش تولید و اشتغالزایی می‌شود.

وی تاکید کرد: هر چه میزان عرضه وجوه افزایش یابد تقاضا توسط تولیدات جدید پاسخ داده می‌شود که این امر نقش ضد تورمی دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یارانه هدفمندسازی در بخش خانوارها باید به هدف اثابت کند که این امر در فاز اول محقق نشد زیرا به افراد ثروتمند و نیازمند به صورت یکسان یارانه نقدی پرداخت شد.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: شرایط برای اقشار متوسط رو به پایین با اصلاح قیمت‌ها سخت می‌شود و شیوه کمک نقدی در یارانه‌ها درست نیست و باید پرداخت هدفمندی از طریق بیمه بیکاری و تامین اجتماعی باشد تا تمام نیازهای ضروری افراد پاسخ داده شود.

وی اظهار کرد: در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای خانواده‌ها باید مانند دور اول به شکل پلکانی انجام شود و در بخش تولید قیمت‌های ترجیحی در نظر گرفته شود زیرا پالایشگاه‌ها برای تولید برق نیازمند سوخت هستند و اگر این قیمت برای تولیدکنندگان و خانواده‌ها یکسان باشد تولید با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: سهم دولت در این راستا 20 درصد در نظر گرفته شده که نباید به اراده دولت باشد و آیا وزارت نیرو و شرکت‌های نفت و گاز می‌توانند با قیمت‌های سال 79 پرداخت کنند و باید سهم تولید که 20 درصد است پرداخت شود.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: در حال حاضر مالیات و عوارض به سازمان هدفمندی داده می‌شود که باید جدا گردد.

وی تاکید کرد: در جریان اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها رشد نقدینگی باید کنترل و به سمت تولید جهت داده شود تا تورم افزایش پیدا نکند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها زمانی باید اجرا شود که تورم شیب نزولی دارد و در شرایط  کنونی اجرای فاز دوم آثار ناگواری را در جامعه بر جای می‌گذارد.

انتهای پیام/70022/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول