اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبخیزداری استان سمنان خبر داد

احداث 5 بند زیرزمینی آب در استان سمنان

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پنج بند زیرزمینی تاکنون در مناطق کویری این استان احداث شده و با بهترین راندمان آبی مورد بهره‏برداری قرار گرفته است.

احداث 5 بند زیرزمینی آب در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، محمدهادی نوچه، بندهای زیرزمینی را گزینه‏ای مناسب برای ذخیره آب سالم دانست.

وی افزود: در حال حاضر، مطالعه و طراحی شش بند زیرزمینی نیز انجام شده که در مناطق کویری شهرستان‏های گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود در صورت تامین اعتبار اجرایی می‏شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: استان سمنان در طراحی و احداث بندهای زیرزمینی از پیشگامان کشور است.

نوچه اضافه کرد: در مناطق خشک و کویری برای جلوگیری از تبخیر آب در پشت بندها، احداث بندهای زیرزمینی گزینه‏ای بسیار مهم و مناسب بوده و به دلیل اینکه آب‏های ذخیره شده در سطح نیست، برای آب شرب نیز مناسب است.

وی بند زیرزمینی دروار در زیر حوزه میرجبرئیل دروار را یکی از حوزه‏های کویر حاج علی‏قلی دانست و گفت: در شهرستان دامغان دو حوزه آبخیز وجود دارد که حوزه آبخیز کویر حاج علی‏قلی و دیگری حوزه رشم و معلمان است.

نوچه اظهار داشت: حوزه کویر حاج علی‏قلی، سد دامغان و حوزه‏های شرق و غرب این شهرستان را تشکیل می‏دهد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از وجود دو بند زیرزمینی حوزه آبخیز در شهرستان دامغان خبر داد و اظهار داشت: یکی از این بندها، در روستای تویه‏دروار و دیگری در روستای کوه‏زر در جنوب دامغان واقع شده است.

وی کنترل و مهار آب‏های زیر قشری و استفاده آن در بخش کشاورزی و شرب را از اهداف اصلی اجرای این بند زیرزمینی در منطقه تویه‏دروار دانست.

نوچه، مخزن این بند را 10 هزار و 800 مترمکعب با توجه به ذخیره آب در پشت بند اعلام کرد و افزود: با استفاده از تاسیسات نصب شده، باغ‏داران و کشاورزان منطقه دروار از آب ذخیره شده برای آبیاری باغات به صورت کنترل شده، استفاده می‏کنند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: بندهای زیرزمینی به دلیل اینکه آب‏های سطحی و زیرسطحی در فضای بین رسوبات و مسیل‏ها ذخیره می‏شوند، علاوه بر اینکه از تبخیر آب جلوگیری می‏کنند، آب مناسبی برای مصارف شرب و کشاورزی است.

نوچه افزود: علاوه بر تامین آب شرب، در بعضی از روستاها از این منابع برای بخش کشاورزی نیز استفاده می‏شود.

انتهای پیام/74004/ت/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول