اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد:

عملیات آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد موفق بوده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با برشمردن برخی عملیات آبخیزداری در این استان، احداث سازه‌های کنترل سیلاب را چند منظوره خواند و گفت: این عملیات کاملا موفق بوده است.

عملیات آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد موفق بوده است

محمدرضا جهان‌‌آرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با دفاع از عملکرد اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در بخش آبخیزداری اظهار داشت: به عنوان نمونه در شهرستان بهمئی عملیات این اداره‌کل در حوزه آبخیزداری این شهرستان خشک و بی‌آب را متحول کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در احداث سازه‌های آبخیزداری چندین هدف دنبال می‌شود، افزود: شهر لیکک خشک و کم آب بوده ولی با احداث عملیات آبخیزداری این اداره‌کل این شهر حتی به یک مکان توریستی نیز تبدیل شده که کاملا این تغییرات مشهود است.

جهان‌آرا تصریح کرد: شهرستان گچساران نیز که به لحاظ آب و هوایی با شهرستان بهمئی مشابه است، 2 شهرستان پایلوت در مدیریت جامع آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هستند که احداث سازه‌ها و اقدامات لازم در این حوزه کاملا موفق بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اقداماتی که در این حوزه و در شهرستان‌های بهمئی و گچساران انجام شده سطح ایستابی آب بالا آمده و چاه‌هایی که تا قبل از آن خشک بودند، آب‌دار و پر آب شدند.

وی کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش منابع آبی را از فواید احداث سازه‌های چند منظوره کنترل سیلاب نام برد و ادامه داد: تلاش شده تا مهار سیلاب را از سرچشمه جاری شدن آب‌های سطحی انجام دهیم و با اجرای چنین پروژه‌هایی سیلاب را کنترل و پخش کنیم.

جهان‌آرا انجام عملیات بیولوژیکی را در کنار سازه‌های آبخیزداری اقدامی لازم و مؤثر خواند و یادآور شد:‌ عملیات بیولوژیکی بادی قبل از این سازه‌ها باشد تا جواب دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد پراکندگی نامنظم باران در کهگیلویه و بویراحمد را یکی از عوامل سیل‌خیز بودن آن برشمرد و خاطرنشان کرد: اگرچه شاید میانگین بارندگی در برخی نقاط این استان کمتر از 500 میلی‌متر باشد ولی در یک بارندگی حدود نیمی از این میزان نازل می‌شود که بدون شک زمینه جاری شدن سیلاب‌های ناگهانی و خطر‌آفرین را فراهم می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سفر هفته قبل معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به شهرستان تازه تأسیس باشت تصریح کرد: در این سفر 2 پروژه مهم و تأثیرگذار آبخیزداری که در کنترل و مهار سیلاب این شهرستان بسیار موفق بودند، مورد بازدید قرار گرفتند.

این مسئول وجود رودخانه‌های وحشی و بارندگی‌های غیر پراکنده را از عواملی دانست که وجود و ساخت سازه‌های آبخیزداری و کنترل سیلاب را ضروری می‌کنند.

انتهای پیام/82005/آ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول