اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی شهرداری قم:

نوسازی بافت‌های فرسوده به رضایت مردم نیاز دارد

خبرگزاری فارس: مدیر برنامه‌ریزی و طراحی شهری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده به رضایت مردم نیاز دارد.

نوسازی بافت‌های فرسوده به رضایت مردم نیاز دارد

علیرضا خاکی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: از جمله پروژه‌هایی که در راستای احیای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده، بازگشایی محورهای اصلی است که به منظور تکمیل شبکه معابر شهری و نوسازی قسمت‌هایی از بافت‌های فرسوده در ایجاد رغبت ساکنین تأثیرگذار است.

وی هدف از اقدامات انجام شده در بافت فرسوده شهری را اصلاح و احیاء قسمتی از بافت فرسوده عنوان کرد و افزود: طرح‌های مربوط به این حوزه شامل دو وجه موضوعی و موضعی است که جمعاً مساحتی در حدود 100 هکتار از بافت فرسوده مصوب را در بر می‌گیرد.

مدیر برنامه‌ریزی و طراحی شهری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم ابراز کرد:‌ در میان پروژه‌هایی که در شهر قم انجام شده یا در حال انجام است می‌توان به بازگشایی معابری مانند فاز چهار و پنج خیابان عمار یاسر، بخش ابتدایی محور حرم جمکران، پروژه خیابان شهید روحانی و پروژه سجادیه در ادامه خیابان سمیه اشاره کرد. 

فضای پیرامون امامزادگان چهل اختران احیا می‌شود

خاکی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده برای ساماندهی بافت‌های فرسوده تنها به بازگشایی معابر محدود نمی‌شود گفت: در این زمینه برنامه‌هایی برای نوسازی و استحکام بخشیدن بافت‌های فرسوده وجود دارد زیرا یکی از مشکلات اصلی این بافت‌ها نفوذناپذیری و عدم استحکام بنا است که می‌تواند در هنگام بحران مشکل‌ساز ‌شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی بافت‌های فرسوده در حوزه‌های متعددی انجام می‌شود ادامه داد: تعدادی از برنامه‌هایی که توسط معاونت شهرداری قم در نظر گرفته شده در حوزه طرح و برنامه است که از این میان می‌توان به احیای محیط پیرامونی امامزادگان چهل اختران، احداث بوستان اباصلت و بوستان شهید دل‌آذر اشاره کرد.

مدیر برنامه‌ریزی و طراحی شهری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم خاطرنشان کرد: بعضی از اقدامات به پیگیری و تصویب قوانین حمایتی نیاز دارد که در این زمینه فعالیت‌هایی مانند تصویب قانون احیا و نوسازی بافت‌ها صورت گرفته و در شهرهای کشور به اجرا درآمده است که بسترهای قانونی موجود در گذشته را تسهیل می‌کند.

خاکی گفت: تصویب قوانین برای تسریع ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری نیاز به هماهنگی میان ادارات مختلف دارد که بحث‌های تشویقی انجام شده در حوزه اعطای پروانه و ارائه وام‌های دولتی از جمله این اقدامات است.

وی تصریح کرد:‌ در این راستا پیگیری‌های لازم از سوی شهرداری و با همکاری شورای شهر قم صورت گرفته که نتیجه آن دریافت مجوز به منظور صد درصد تخفیف عوارض برای تراکم پایه در محدوده بافت‌های فرسوده قم است.

خاکی ادامه داد: تا زمانی که در احیای بافت‌های فرسوده، منافع ساکنین در نظر گرفته نشود نمی‌توان به احیای سریع بافت‌ها امید داشت و برای اینکه این اتفاق رخ دهد دولت و نهاد‌های عمومی مانند شهرداری باید اعتماد و رضایت مردم را به دست آورند. 

بافت‌های فرسوده با مسائل اجتماعی مرتبط است

وی ابراز کرد: در بحث اصلاح و ساماندهی بافت‌های فرسوده در نگاه اول فرسودگی کالبدی آن‌ها دیده می‌شود اما این طرح با مسائل اجتماعی مرتبط بوده و یک موضوع چندوجهی است که اقدامات لازم در وجوه مختلف آن در حال پیگیری و انجام است.

مدیر برنامه‌ریزی و طراحی شهری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم گفت: سلسله نشست‌هایی به منظور تسریع اقدامات در بافت‌های فرسوده شهر قم، در نظر گرفته شده است تا در هر سه حوزه این طرح به خصوص در زمینه اعطای مشوق‌ها و ایجاد محمل‌های قانونی و زیرساخت‌ها پیگیری‌های لازم انجام شود.

خاکی خاطرنشان کرد: در این راستا در حال پیگیری برگزاری جلسه‌ای هستیم که در این نشست از هم‌اندیشی با معاون سازمان بحران کل کشور و کارشناسان سازمان بهسازی شهری به عنوان متولیان بافت‌های فرسوده بهره خواهیم برد.

انتهای پیام/2258/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول