اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خرید و فروش برق در بورس انرژی صورت می‏‌گیرد

آمادگی توزیع برق زنجان در آستانه ورود به بورس انرژی ایران

خبرگزاری فارس: شرکت توزیع برق استان زنجان آمادگی خود را برای خرید و فروش انرژی در آستانه ورود به بورس انرژی ایران اعلام کرد.

آمادگی توزیع برق زنجان در آستانه ورود به بورس انرژی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با نزدیک شدن به زمان اجرای واقعی طرح خرید و فروش انرژی برق در بازار بورس انرژی از سال آینده، گروه بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان جلسه آموزشی معرفی بازار برق در ایران و بررسی ویژگی‎های آن را برای همه مدیران برگزار کرد.

با توجه به اجرای آزمایشی طرح خرید و فروش انرژی برق در بورس انرژی از ابتدای سال جاری، با اجرای کامل و جدی این طرح از سال آینده، تغییر مهم و اساسی در ساختار بازار برق ایران رخ می‎دهد.

در جلسه آموزشی مذکور، مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با محورهای تجدید ساختار و راه‏‌اندازی بازار برق، بازار روزانه (عمده فروشی)، بازار معامله دو جانبه و بورس انرژی ایران از ابتدا تا‏کنون و از چگونگی ایجاد بازار برق در جهان و کشور آشنا شدند.

بازار برق مکانی برای خرید و فروش انرژی بین مصرف‌کنندگان مستقل و تولیدکنندگان انرژی به شمار می‎رود.

مهم‎ترین تفاوت انرژی الکتریکی و سایر کالاها، ضرورت توازن لحظه‎ای عرضه و تقاضا است.

گفتنی است که نقش سه بخش تولید، انتقال و توزیع برق در این بازار بسیار پر رنگ و حساس است به گونه‎ای که تولیدکنندگان برق باید برنامه‎ریزی دقیقی برای اجرای تعهدات خود داشته باشند.

*فروش برق با نرخ ثابت

شرکت‎های توزیع برق (مصرف کنندگان عمده) با حساسیتی زیاد و با هوشمندی کامل برق را با نرخی متغییر (برای ساعات و روزهای مختلف) خریداری کرده و با نرخ ثابتی به مصرف‌کنندگان خود می‏‌فروشند.

مفهوم رقابت به عنوان موتور محرکه افزایش بهره‎وری، موضوع دیگری بود که در نشست مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان مطرح شد.

*بازار رقابتی برق از قرن 21 آغاز شد

با توجه به اینکه در کشورهای در حال توسعه ایجاد ساز و کارهای رقابتی و گذار از تجدید ساختار یکی از چالشی‎ترین موضوعات اقتصادی است، رقابتی شدن صنعت برق نیز رد کشورهای توسعه نیافته تاریخی چندان طولانی ندارد و در قرن بیستم مصرف‌کنندگان برق در انتخاب فروشنده برق اختیاری نداشته و تجربه بازار رقابتی با شروع قرن بیست و یکم آغاز شده است.

انتهای پیام/73006/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول