اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

دولت به مجلس سوء‌ظن نکند

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: دولت نباید در تصویب قوانین و اقدامات نمایندگان مجلس به این نهاد قانون‌گذار سوء‌ظن داشته باشد.

دولت به مجلس سوء‌ظن نکند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل اظهار داشت: دولت باید تابع مصوبه مجلس و قوانین به تصویب رسیده باشد که به تأیید شورای نگهبان رسیده و برای اجرا در اختیار دولت قرار می‌گیرد چرا که هر عملی خارج از این قاعده نوعی بی‌قانونی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت حفظ وحدت بین قوا و مدیران و مسئولان ارشد کشور تصریح کرد: بهترین استراتژی در مدیریت داخلی کشور حفظ وحدت و پایبند بودن به قوانین است چرا که دشمن سعی می‌کند با رخنه در گروه‌ها و مجموعه‌های مختلف حاکمیتی بین آن‌ها اختلاف بیندازد که این خود می‌تواند بزرگ‌ترین آسیب به شمار آید.

عاملی تلاش دشمن در اختلاف‌افکنی سنی و شیعه و دعوای عرب و ایرانی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: نظام استکباری که خطر وحدت امت اسلامی را درک کرده است با هراس از ایران و شیعیان که تلاش آنها می‌تواند به وحدت جامعه اسلامی کمک کند، ‌سعی کرده از نزدیکی شیعه و سنی و عرب و عجم به همدیگر جلوگیری کند و در طرح بهار عربی سعی می‌کند با به راه انداختن دعوای شیعه و سنی جامعه اسلامی را ملتهب و وحشت‌زده نگه دارد.

این مسئول اضافه کرد: ما در درون کشورمان نیز به حفظ وحدت و دوری از هرگونه اختلاف با تکیه بر قانون نیاز داریم چرا که دولت و مجلس باید تابع قانون باشند و بی‌خود و بی‌جهت التهاب‌آفرینی نکنند.

وی در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بیان کرد: در اجرای این قانون دولت مؤظف است تابع قانون باشد چرا که براساس مصوبه مجلس اجرای مرحله دوم تا پایان امسال مجاز شناخته نشده است.

امام جمعه اردبیل مردم را بهترین حکم در اجرای قانون و پایبندی به آن توصیف کرد و ادامه داد: ‌اگر قانون فصل‌الخطاب ما باشد و خود مردم نیز ناظر بر اجرای قانون باشند آن‌ها به خوبی درک می‌کنند که چه کسانی تابع قانون هستند چرا که ملت ما موقعیت‌شناس و لحظه‌شناس هستند و هرگز به خواب غفلت نمی‌روند.

عاملی یادآور شد: براساس مصوبه مجلس که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است اجرای مرحله دوم تا پایان سال متوقف است و هیچ کس نمی‌تواند روی حرف و تصمیم مجلس حرف دیگری را بزند.

وی گفت: هر زمان افراد در هر منصب و موقعیتی از دایره قانون خارج شدند برای این کشور و سرمایه‌های آن خساراتی را تحمیل کردند که نمونه آن را در سال 88 شاهد بودیم که عده‌ای به دلیل خاضع نبودن در برابر قانون کشور را به سمت تنش و ناآرامی سوق دادند.

عاملی در ادامه افزود: در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باید منبع مالی مشخص شود تا مجلس به اجرای آن رأی مثبت داده وگرنه با شتاب و عجله نمی‌توان اجرای مرحله دوم را آغاز کرد.

این مسئول تصریح کرد: در اجرای فاز اول بالغ بر 71 هزار میلیارد تومان پول در بین مردم توزیع شده است در حالی که درآمد حاصل از این منبع حدود 45 هزار میلیارد تومان بوده است که سئوال ما این است دولت از کجا مابه‌التفاوت این مبلغ را تأمین کرده که در این زمینه باید پاسخی روشن داده شود.

خطیب جمعه اردبیل خاطر نشان کرد: اگر این کار از طریق استقراض از بانک مرکزی به دست آمده و یا از محل منابع دیگر بوده باید به خوبی روشن شود تا مجلس به تأمین منابع مالی فاز دوم نیز قانع شود.

عاملی اضافه کرد: ما از بابت اجرای هدفمندی یارانه‌ها حرکت مطلوب دولت را تجلیل می‌کنیم و معتقدیم باید این طرح ادامه پیدا کند تا قیمت سوخت و دیگر حامل‌های انرژی به قیمت واقعی خود برسد اما اجرای آن فاز به فاز و گام به گام می‌تواند ثبات اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد و از برخی نابسامانی‌ها جلوگیری کند.

وی در ادامه بیان کرد: ما اگر در اجرای تمام قوانین تابع قانون باشیم هیچ وقت اختلافی به وجود نمی‌آید و دشمن قادر نمی‌باشد از اختلاف ما و برخی شکاف‌ها و خلأها به نفع خود استفاده کند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:‌ قطعاً این ملت دشمنان را در سنگر تحریم‌های اقتصادی ناکام می‌گذارند چرا که این ملت همیشه توطئه دشمن را به یأس تبدیل کرده است.

دشمن وحدت جهان اسلام وهابیت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امام جمعه اردبیل در ادامه خطبه‌های نماز با گرامیداشت فرا رسیدن هفته وحدت و ضرورت رعایت این امر در جامعه اسلامی یادآور شد: بزرگ‌ترین دشمن وحدت در عالم اسلام وهابیت است چرا که به تقریب معتقد نیست و سعی می‌کند با دشمنی و کارشکنی‌های مختلف در کشورها و ممالک مختلف جهان اسلام خون هزاران مسلمان بی‌گناه و موحد را بریزد تا به مطامع خود برسد.

وی به اقدامات سخیف علمای وهابی و طرفداران آنها در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: خیانتی که وهابیت در عالم اسلام می‌کند هرگز در هیچ دوره‌ای و عصر تاریخی تکرار نشده چرا که آن‌ها با ابزارهای مختلف تنها به فکر خونریزی در کشورهای اسلامی هستند که نتیجه آن را در حوادث ناگوار اخیر در پاکستان شاهد بودیم.

عاملی به ممانعت ورود فرقه وهابیت به خاک اروپا از طریق کشورهای اروپایی اشاره کرد و افزود: کشورهای اروپایی نه تنها اجازه نمی‌دهند تروریست‌های وهابی به خاک این کشورها قدم بگذارند بلکه از اعمال ضد انسانی و ننگین وهابیت برای تبلیغ علیه اسلام استفاده می‌کنند چرا که دولت آلمان اخیراً با به نمایش گذاشتن تصویری که در آن یکی از وهابیون در دستش قرآن داشته و در دست دیگر چاقو داشته است، سعی کرده به وجهه اسلام ناب ضربه وارد کند.

وی تصریح کرد:‌ عالمان اهل سنت نیز به تدریج با درک خطر وهابیت و اقدام شنیع آن‌ها از این گروه تبری می‌جویند به طوریکه یکی از روحانیان اهل سنت اخیراً اعلام کرده است که معاویه نه تنها بویی از اسلام نبرده بلکه بزرگ‌ترین ستیزه‌جو با دین اسلام بوده و هرگز ادعای او درست نبوده است.

خطیب جمعه اردبیل خاطر نشان کرد:‌ یکی از شیوخ وهابی نیز در شبکه خودشان با حمله به معاویه اعلام کرده است که معاویه نه تنها از اهل بیت پیامبر (ص) نبوده بلکه از مغضوبین و همچنین دشمنان دین اسلام و حقیقت علوی بوده است.

عاملی اضافه کرد: آرزو می‌کردیم که بعد از دو حادثه هفته گذشته قیافه مفتی اعظم عربستان و عکس‌العمل او را در مقابل این دو اظهار نظر مشاهده می‌کردیم که وی با حضور در یکی از کانال‌های عربستان نه تنها افرادی که علیه معاویه سخن گفته بودند، تکویر کرد بلکه کوشید معاویه را شخصیتی موجه جلوه دهد که ما خطاب به او می‌گوییم اگر تاریخ را قبول نداری قطعاً سخن امام شافعی را قبول داری که گفته است معاویه نه تنها در دین پیامبر (ص) نبوده بلکه از آن خارج شده است.

رشد و تعالی دین در عقلانیت است

امام جمعه اردبیل در خطبه اول نماز نیز چهره دین اسلام را چهره‌ای همراه با عقلانیت و روشنگری توصیف کرد و گفت: فقهی که عقلانیت در آن نباشد فقه گمراه‌کننده و رسواگر است چرا که این عقلانیت است که سبب می‌شود انسان از محرمات دوری کند و به سمت شایستگی‌ها حرکت کند.

عاملی مخالفت دین اسلام را با امر تقلید کورکورانه یادآور شد و افزود: عقل انسان بزرگ‌ترین منبع رشد و تکامل است و در مکتب اسلام رشد و تعالی دین نیز وابسته به عقلانیت است چرا که با تقلید و خرافات دین به جایی نمی‌رسد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: نباید برهان و منطق واقعی را رها کرد و به تقلید روی آورد چرا که تعطیل شدن عقلانیت و برهان انسان را به سمت شقاوت سوق می‌دهد.

انتهای پیام/62001/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول