اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط پژوهشگر کاشانی صورت گفت

انتشار شرح حال نمایندگان کاشان در ادوار مجلس ملی

خبرگزاری فارس: کتاب شرح حال نمایندگان کاشان در 24 دوره مجلس شورای ملی توسط پژوهشگر کاشانی، محمد جمالی به چاپ رسید.

انتشار شرح حال نمایندگان کاشان در ادوار مجلس ملی

محمد جمالی نویسنده کتاب شرح حال نمایندگان کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: این کتاب مشتمل بر یک مقدمه در مورد نقش کاشان در جنبش مشروطه با حضور میرزا فخرالدین نراقی و فخر الواعظین خاوری از پیشگامان مشروطه در کاشان، شرح حال نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای ملی از سال 1285 تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه 1357 طی 24 دوره همراه با تصویر اعتبارنامه‌های آنان است.

وی با اشاره به اینکه اولین نمایندگان کاشان آیت‌الله نظام‌الدین آل یاسین و میرزا سید حسن کاشانی در اولین دوره مجلس شورای ملی از 14 مهر ماه سال 1285 حضور داشتند، خاطرنشان کرد: آخرین و بیست و چهارمین دوره آن نیز با نمایندگی ژاله ضرابی از 17 شهریور سال 54 آغاز شده و با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال 57 به پایان رسیده است.

به گفته وی، یکی از بخش‌های قابل توجه این کتاب معرفی نمایندگان فعال کاشان از جمله مبارزانی چون الله‌یار صالح در دوره شانزدهم و بیستم است همان نماینده‌ای که شاه به خاطر وجود وی در دوره بیستم مجلس را بست.

نویسنده کتاب شرح حال نمایندگان کاشان در 24 دوره مجلس شورای ملی، همچنین از میرزا سید حسن‌خان زعیم به عنوان یکی از یاران مدرس، مبارز با رضاخان پهلوی و طرفدار گروه اقلیت در مجلس در دوره ششم مجلس شورای ملی نام برد که در کتاب شرح حال نمایندگان کاشان به فعالیت‌های روشنگرانه وی اشاره شده است.

وی در پایان متذکر شد: کتاب شرح حال نمایندگان کاشان در 24 دوره مجلس شورای ملی در قطع وزیری و در 500 جلد توسط انتشارات همگام با هستی به چاپ رسیده است.

محمد جمالی تاکنون علاوه بر چاپ مقالات متعدد در حوزه تاریخ و مفاخر، کتاب تاریخچه زیارت حبیب‌بن‌موسی و همچنین اختلاف‌نظرهای در مورد دفن امیرکبیر در این زیارتگاه و کربلا را به چاپ رسانده است. 

انتهای پیام/2406/آ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول