اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتخابات اسرائیل-۲۹/ فارس بررسی می‌کند

نگاهی به دیدگاه‌های حزب «میرتس» به فلسطین، اعراب و قدس اشغالی

خبرگزاری فارس: «میرتس» را نمی‌توان به تنهایی حزب به شمار آورد، بلکه یک جناح پارلمانی است که سه حزب صهیونیستی را در برمی‌گیرد و خواهان دستیابی به صلح با فلسطینیان با حفظ منافع مورد نظر اسرائیل است.

نگاهی به دیدگاه‌های حزب «میرتس» به فلسطین، اعراب و قدس اشغالی

به گزارش خبرگزاری فارس، تنها چند روز بیشتر به انتخابات سراسری (کنست) در اسرائیل باقی نمانده است، تاکنون حدود 34 فهرست انتخاباتی اعلام کرده‌اند که قصد دارند در این انتخابات شرکت کنند.

آنچه در این مطلب و مطالب بعدی خواهد آمد، نگاهی به احزاب شرکت کننده در این انتخابات و دیدگاه‌های آنها در قبال قضایایی همچون فلسطینیان، اعراب و قدس اشغالی است.

جناح پارلمانی میرتس

«میرتس»، یک جناح پارلمانى متشکل از احزاب ماپام، راتس و شینوى است که در می 1992 به رهبری «امنون رونشتاین» و در آستانه انتخابات کنست سیزدهم تشکیل شد و از لحاظ لغوی به معناى «نشاط و سر زندگى» و مرکب از حرف اول کلمه ماپام و دو حرف اول و آخر کلمه راتس است.

هدف اصلى از تشکیل جناح میرتس یکپارچه کردن گروه‌هاى صلح طلب یهودى بود که به نسبت حزب کارگر، گرایش‌هاى چپگرایانه ترى دارند. این گروه‌ها به امید کسب تعداد بیشترى از کرسى‌هاى کنست و در نتیجه افزایش شانس موفقیت اردوگاه چپگرایان در کنار گذاشتن حزب لیکود از قدرت و جایگزین نمودن حزب کارگر به جاى آن با یکدیگر متحد شدند و به آنچه مى‌خواستند، هم رسیدند.

تشابه دیدگاه کلى سه حزب مذکور نسبت به موضوعات سیاسى زمینه‌ساز اتحاد آنها با یکدیگر بوده است هر چند در خصوص مسائل اقتصادى و اجتماعى سه حزب سوسیالیستى ماپاى، لیبرال شینوى و میانه‌رو راتس تفاوت‌هاى زیادى با هم دارند.

میرتس در انتخابات 1992 توانست 11 کرسی را به دست آورد و در انتخابات سال 1996 توانست 9 کرسی را احراز کند. اما در انتخابات سال 1999 حزب «شینوی» یا (تغییر) به تنهایی در انتخابات شرکت کرد و 6 کرسی در پارلمان اسرائیل به دست آورد، بدون آنکه از جناح میرتس اعلام جدایی کرده باشد و میرتس به همراه شینوی توانست 10 کرسی را از آن خود کند.

اما در انتخابات 2003 میلادی با وجود ائتلاف با حزب «شاحار» تنها توانست بر 6 کرسی در کنست دست یابد. روند نزولی جناح میرتس در انتخابات سال 2006 . 2009 کنست بازهم ادامه یافت تا در سال 2006 بر 5 و سال 2009 بر 3 کرسی‌ دست یابد.

هم اکنون رهبری این جناح انتخاباتی را «زهافا جلؤون» برعهده دارد و پیش از او «یوسی بیلین» ریاست میرتس را برعهده داشت.

مواضع و دیدگاه‌های میرتس

مواضع و دیدگاه‌های میرتس را می‌توان به شکل زیر ملاحظه کرد:

- به رسمیت شناختن حق فلسطینیان در خصوص تعیین سرنوشت خویش چه در جهت تشکیل اتحادى فدرالى یا کنفدرالى با اردن و چه ایجاد دولت - کشور مستقل فلسطینی؛ که به دلایل امنیتى اتحاد کنفدرالى با اردن از دید این جناح ارجحیت دارد.

- مردود ندانستن مشارکت سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در مذاکرات صلح پس اسرائیل را به رسمیت شناخت و عملیات‌های انتقامجویانه خود علیه اسرائیل متوقف کند.

- گام به گام بودن یافتن راه‌حل نهایى در خصوص قضایای مورد اختلاف اسرائیل و فلسطینیان و همچنین کشورهاى عربى.

- توقف عملیات شهرک سازى.

- آمادگى اسرائیل براى پذیرش یک راه‌حل میانه و منطقى و مورد توافق در خصوص جولان.

- اتخاذ ترتیبات شدید امنیتى و خلع سلاح کامل مناطقى که اسرائیل از آنها عقب‌نشینى مى‌کند.

- غیر قابل تقسیم بودن پایتخت ابدی اسرائیل یعنى بیت المقدس.

 

 

شولامیت الونى رهبر حزب راتس به لحاظ سازمانى ریاست گروه میرتس را بر عهده دارد. میرتس فعالیت‌هاى مشترک خود را از طریق گروه نمایندگانش در کنست و تشکیل چندین کمیته مشترک انجام مى‌دهد. شعار نمایندگان سه حزب متشکله گروه میرتس در کمیته‌هاى یاد شده با توجه به تعداد نمایندگان آنها در کنست دوازدهم تعیین مى‌شود.

میرتس در جدیدترین برنامه انتخاباتی که ارائه داده، خواستار لغو موافقتنامه اسلو و ارائه چارچوبی جدید و مورد توافق با فلسطینیان برای صلح است. در این توافقنامه اسرائیل برای جلوگیری از قدرت یافتن بیش از پیش حماس عضویت فلسطین در سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسد، تا پس از آن وارد مذاکره و گفت‌وگو برسر قضایای مورد اختلاف شود. اما دستیابی به توافق نهایی بنابر پیشنهاد میرتس طی 4 سال حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول