اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس آموزش و پرورش قرچک در گفت‌وگو با فارس:

مشارکت در آموزش و پرورش مورد توجه کشورهای توسعه یافته است

خبرگزاری فارس: رئیس آموزش و پرورش شهرستان قرچک با اشاره به اهمیت مشارکت در آموزش و پرورش گفت: مشارکت در آموزش و پرورش پدیده‌ای است که از دیر باز مورد توجه کشورهای توسعه یافته است.

مشارکت در آموزش و پرورش مورد توجه کشورهای توسعه یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، مشارکت در آموزش و پرورش پدیده‌ای است که از دیر باز مورد توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده است و این بدان معنا است که دولت‌ها به تنهایی و با صرف اعتبارات کلان قادر به تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز این‌گونه جوامع نیستند از این رو اندیشمندان همواره در تلاش هستند تا راهکارهای مناسب و قانونمندی را برای حضور و تعامل همه جانبه مردم و مسئولان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم کنند.

در 26 دی‌ماه سال 1372 مجلس شورای اسلامی یکی از مترقی‌ترین قوانین پس از قوانین انقلاب اسلامی را با عنوان «قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش» از تصویب گذراند تا با عمومی کردن مسائل آموزش و پرورش در استان‌ها و شهرستان‌ها اذهان مدیران و مسئولان دولتی و عموم مردم را به این امر مهم درگیر کرده و زمینه حرکت به سوی عدم تمرکز و مشارکت در تصمیم‌گیری را در این بخش مهیا سازد.

به بهانه هفته شوراهای آموزش و پرورش (24 تا 30 دی‌ماه) خدمت هوشنگ کولیوند رئیس آموزش و پرورش قرچک رسیدیم و مصاحبه‌ای کوتاه با ایشان انجام دادیم که متن زیر حاصل این گفت‌و‌گو است. 

فارس: از سابقه کاری خود در آموزش و پرورش بگویید.

بنده در سال 1372 به استخدام آموزش و پرورش در آمدم و تا سال 81 به‌عنوان دبیر در مدارس مختلف مشغول خدمت بودم و بعد از آن به مدت چهار سال معاون آموزشگاه و به مدت پنج سال نیز مدیر مدرسه بودم و یکسال هم مدیر مجتمع آموزشی و پرورشی بودم.

فارس: اولویت‌های کاری شما در سال تحصیلی جاری چه برنامه‌هایی بوده است؟

اولویت و شعار اصلی ما در آموزش و پرورش قرچک بحث «سرآمدی» اداره آموزش و پرورش قرچک است و معتقدیم این شعار محقق نمی‌شود مگر با تلاش‌های مجدانه و دلسوزانه همه همکاران، مدیران و کارکنان این اداره. برای رسیدن به آن برخی اولویت‌ها را خدمت شما عزیزان بیان می‌کنم.

فارس: به نظر شما نقش شوراهای آموزش و پرورش در جامعه ما چیست؟ و این شورا متشکل از چه کسانی است؟

باتوجه به فرمایش مقام معظم رهبری آموزش و پرورش جزو بخش‌هایی است که جز با کمک و همیاری و دلسوزی مردم نمی‌تواند اداره شود. تمرکززدایی و مشارکت محلی برای ارتقای فعالیت‌های آموزش و پرورش از موضوعات قابل توجه است که نقش مهمی در پیشرفت سریع امور دارد. پس وظیفه همه اداره‌ها و نهادها کمک به رشد و توسعه آموزش و پرورش است و شوراها اگر به وظایف قانونی خود همان‌طور که در قانون آمده عمل کنند می‌توانند در توسعه و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش و تحقق مشارکت‌های مردمی و دولتی نقش بسیار مهمی داشته باشند.

شورای آموزش و پرورش متشکل از امام جمعه، فرماندار (یا بخشدار)، شهردار و رئیس شورای شهر و نمایندگان مدیران سه دوره تحصیلی و نمایندگان انجمن اولیاء مربیان و ... است.

فارس: شما در شورای آموزش و پرورش قرچک چه مصوباتی را داشته‌اید؟

تعیین و تصویب شهریه مدارس تیزهوشان، بزرگسالان و ... باتوجه به نیازهای اقتصادی مردم منطقه، تلاش در راستای اجرای سند تحول بنیادین و اجرای مناسب طرح 6-3-3، نیازسنجی آموزش و پرورش تا 10 سال آینده جهت تأمین فضاهای آموزشی مورد نیاز منطقه، ارجاع مصوبه دولت به ادارات منطقه در جهت کمک به هوشمندسازی مدارس، برگزاری همایش بزرگ فرهنگیان در جهت گرامیداشت حماسه 9 دی‌ماه، برگزاری طرح همراهان نماز در سطح منطقه با حضور امام جمعه در یکی از مدارس منطقه و ... است.

فارس: تا چه اندازه توانسته‌اید به انتظارات فرهنگیان منطقه پاسخ دهید؟

ما توانستیم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده وام‌های صندوق ضروری را به روز کنیم که یکی از درخواست‌های مهم همکاران ما بوده است و همچنین سعی کردیم تا جایی که امکان دارد عدالت را بین همکارانمان برقرار کنیم و تکریم ارباب رجوع یکی دیگر از برنامه‌ها بوده که توانسته رضایت حداکثری همکاران را جلب کند.

فارس: به نظرشما طرح سند تحول بنیادین چه نقشی می‌تواند در رشد و پیشرفت آموزش و پرورش داشته باشد؟

یکی از دلایلی که باعث شده بحث تحول بنیادین در آموزش و پرورش مطرح شود به روزکردن محتوای دروس و روش‌های تدریس معلمان است.

از آنجا که متأسفانه در برخی از موارد دچار روزمرگی شده بودیم و نمی‌توانستیم در تربیت انسان‌هایی که بتوانند به اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی در چشم انداز افق 1404 که همانا تحقق حیات طیبه و احیای تمدن عظیم اسلامی و تحقق معنویت و عدالت در جهان و سرآمدی در میان کشورهای منطقه برسیم ناگذیر باید این تغییر بنیادین صورت گیرد تا سرعت ما در رسیدن به اهداف بیشتر شود و در سند تحول جایگاه ویژه‌ای برای خانواده و نقش مشارکت آن‌ها در نظام تعلیم تربیت لحاظ شده که انشاءالله بتوانیم از توان و ظرفیت فکری و مالی و معنوی اولیا در تحقق اهداف بهره‌مند شویم.

فارس: تعامل اداره شما با سایر ادارت و نهادها چگونه است؟

از آنجا که آموزش و پرورش نهادی اجتماعی و فرهنگی است و جهت تحقق اهداف و تربیت انسان‌هایی کارآمد و متعهد نیازمند تعامل همه جانبه با ادارات و نهادهای مختلف هستیم و برقراری این تعامل در اولویت‌های کاری این اداره بوده و تا آنجا که امکان داشته با ادارات و نهادها تعامل خوبی داشتیم و در همین جا لازم می‌دانم از زحمات تمام مسئولان ادارات و نهادها تقدیر و تشکر کنیم. 

فارس: شهرستان شدن قرچک چه تأثیری می‌تواند در آموزش و پرورش منطقه داشته باشد؟

قطعاً با شکل گرفتن شهرستان و تأسیس فرمانداری بسیاری از مشکلات منطقه و آموزش و پرورش ما حل خواهد شد. ما در حال حاضر با کمبود فضا و امکانات مواجه هستیم و به فضل خدا با حضور فرماندار و سایر مسئولان در جلسات شورای آموزش و پرورش به یقین بسیاری از مسایل و مشکلات مدارس حل می‌شود.

فارس: امسال آموزش و پرورش قرچک چه رتبه‌هایی را کسب کرده است؟

امسال با زحمات و تلاش‌های همکاران و مدیران توانستیم در سطح استان و بین مناطق شهرستان‌های استان تهران و رتبه اول پروژه مهر را کسب کنیم و در مسابقات ورزشی و آموزشی در رشته‌های مختلف جزو مناطق برتر هستیم و در بحث اطلاع‌رسانی نیز جزو مناطق برتر استان هستیم.

در سال تحصیلی گذشته نیز 36 رتبه در مسابقات قرآن و نماز در سطح استان و کشور کسب کردیم که جا دارد از زحمات تمام همکاران تقدیر و تشکر کنم.

انتهای‌پیام/2462/م۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول