اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرری مطرح کرد

وقف؛ ترویج سنت علوی تا رسیدن به حکومت مهدوی

خبرگزاری فارس: مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرری گفت: وقف یکی از مهم‌ترین مقوله‌های فرهنگی، دینی و تمدنی در بین انسان‌ها است که به‌عنوان یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه‌های انفاق شناخته شده است.

وقف؛ ترویج سنت علوی تا رسیدن به حکومت مهدوی

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا به فرمان امام‌خمینی (ره) سازمانی با عنوان اوقاف و امور خیریه، رسیدگی و نظارت بر موقوفات کشور را رسماً برعهده گرفت تا عواید موقوفات را در راستای نیات واقفان صرف کند.

بر اساس مستندات موجود، ری یکی از معدود شهرهای مذهبی کشور است که بیش از 260 موقوفه در فهرست موقوفات اداره اوقاف این شهر تاریخی و مذهبی به ثبت رسیده است.

به مناسبت هفته وقف بنرها و پوسترهای بسیاری در ارتباط با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرری در کل شهرستان به چشم می‌خورد که این موضوع از نگاه شهروندان دور نمانده است و از همین حالا برای حضور در مراسم روزشماری می‌کنند.

به همین منظور برای آشنایی شهروندان با وظایف و معرفی برنامه‌های حوزه فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری با حجت‌الاسلام مهدی توسلی به گفت‌وگو ‌نشستیم.

فارس: دایره برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی اداره اوقاف و امور خیریه ری چه اماکنی را زیر پوشش قرار می‌دهد؟

اکنون بیش از 260 موقوفه در قالب مسجد، حسینیه، تکایا و بقاع مذهبی در ری وجود دارد که همواره در طول سال بخش عمده‌ای از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی پیش‌بینی شده از سوی معاونت فرهنگی اداره اوقاف در این اماکن برگزار می‌شود.

فارس: در میان موقوفات به ثبت رسیده چه تعداد امامزاده و بقعه مذهبی در ری وجود دارد؟

براساس آخرین آمار و مستندات به‌دست آمده 32 امامزاده و بقعه مذهبی در محدوده مرکزی ری، باقرشهر، کهریزک و حسن‌آباد شناسایی شده است که با توجه به تأکید مدیران سازمان، مبنی بر غنی‌سازی برنامه‌های فرهنگی در اماکن مقدس در چند سال اخیر اقدامات عمرانی و فرهنگی در این اماکن از رشد چشمگیری برخوردار بوده که اجرای این برنامه‌ها تأثیر بسزایی در ترویج فرهنگ وقف در میان مردم و استفاده بهینه از موقوفات داشته است.

فارس: از مهم‌ترین برنامه‌هایی که از سوی اداره اوقاف به مناسبت هفته وقف تدارک دیده شده است، بگویید؟

بیش از 30 سرفصل با موضوع‌های مختلف در طول هفته وقف در آستان امامزادگان ری برگزار می‌شود. این برنامه‌ها شامل همایش‌های موضوعی برای اقشار مختلف جامعه از جمله خیران، واقفان، مسئولان اداره‌ها، فرماندهان بسیجی، بانوان، دانش‌آموزان و ... می‌شود که فرهنگ، اهمیت و ضرورت وقف را به‌عنوان سنتی حسنه و ماندگار در میان مخاطبات اشاعه می‌دهد.

علاوه بر آن برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی، برپایی ایستگاه‌های مشاوره و احیای وقف و ... نیز تدارک دیده شده است.

فارس:  باتوجه به این‌که چند سالی است تولیت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شده است، فرآیند برگزاری مسابقات قرآنی با همکاری مسئولان اداره‌های این سازمان به چه صورت بوده است؟

مستندات سال 89 نشان می‌دهد که بین 300 تا 400 نفر از اهالی شهرستان ری در مسابقات قرآنی حضور داشته‌اند اما در سال 90 باتوجه به فعالیت حوزه فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ری و جلب مشارکت و همکاری ستاد امام جمعه، پایگاه‌های بسیج، اداره‌های آموزش و پرورش و سایر نهادهای تأثیرگزار شهر 13 هزار و 630 نفر از اهالی شهرستان در بخش‌های مختلف مسابقات قرآن شرکت کرده‌اند که این آمار حکایت از رشد 40 برابری شرکت‌کنندگان داشته است که کسب مقام اول از نظر کمیت، افتخاری بود که نصیب شهرستان شد.

 

فارس: امسال چه تعداد از اهالی منطقه به عنوان نخبه قرآنی در مسابقات شرکت کردند؟

در مسابقه قرآنی سال‌جاری نیز که به‌تازگی مراسم اختتامیه آن را پشت سر گذاشته‌ایم بیش از 15 هزار و 100 نفر از اهالی ری در مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت کردند که شهرستان ری به تنهایی حدود نیمی از سهمیه 35 هزار نفری استان تهران را به خود اختصاص داده است و امسال نیز برای دومین بار مقام اول مسابقات از نظر تعداد شرکت‌کنندگان به شهرستان ری تعلق گرفت.

فارس: آیا برای کیفی بخشی به توانایی و استعداد چهره‌ها و نخبگان قرآنی منطقه برنامه خاصی دارید؟

یاتوجه به تأکید مقام معظم رهبری و دستور حجت‌الاسلام محمدیان، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، تربیت حافظان قرآن کریم به‌عنوان یک اصل و ضرورت در دستور کار مسئولان اداره اوقاف قرار گرفته است که با همکاری مناسب نهادهای آموزشی، بسیج و ... و استفاده از ظرفیت مکانی مساجد، مدارس، کانون‌های فرهنگی و ... تاکنون شرایط آموزش سه هزار متقاضی حفظ قرآن را در سه مقطع مختلف فراهم کرده‌ایم و این درحالی است که بسیاری از استان‌ها هنوز تعداد جذب متقاضیانشان به یک‌هزار نفر هم نرسیده است و ری به‌عنوان یکی از شهرستان‌های استان تهران از مرز جذب سه هزار نفر هم گذشته است.

فارس: در طول چند سال اخیر شاهد برگزاری برنامه‌هایی در ری بودیم که برای اولین بار و به همت مسئولان اداره اوقاف به اجرا درآمده بود که خوشبختانه مورد استقبال چشمگیر اهالی نیز قرار گرفت به برخی از این مراسم اشاره کنید؟

برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی یکی از برنامه‌هایی است که در طول دو سال اخیر برای نخستین بار به‌طور منسجم و یکپارچه با همکاری و هماهنگی متولیان فرهنگی اداره اوقاف در ری برگزار شده است. که امسال بیش از شش هزار نفر از اهالی شهرستان ری با شیرخواران خود در این محفل شرکت کردند و از اجر معنوی مراسم بهره‌مند شدند.

ناگفته نماند امسال برای نخستین بار سوگواره حضرت‌رقیه (س) و سوگواره یاس نبوی برای دومین بار به همت اداره اوقاف و امور خیریه ری برگزار شد که شور و استقبال شهروندان برای حضور در این مراسم ما را برای برگزاری مستمر برنامه‌های مذهبی مصمم‌تر کرده است.

فارس: در طول ماه محرم و ماه صفر چه برنامه‌هایی با محوریت اداره اوقاف به اجرا درآمد؟

 

باتوجه به اهمیت مقوله بصیرت‌‌افزایی در میان مردم امسال در طول ماه محرم همایش‌ها و مراسم عزاداری در قالب بصیرت عاشورایی در اماکن مذهبی ری برگزار شد و در طول این ایام بیش از 70 هزار نفر از عزاداران حاضر در مراسم عزاداری امامزادگان اطعام شدند.

یکی دیگر از برنامه‌های مذهبی و ترویجی اداره اوقاف اعزام مبلغان و سخنرانان در دهه آخر ماه صفر به آستان امامزادگان شهرستان ری است که این افراد در ارتباط با مقوله‌های مذهبی و ترویج فرهنگ وقف در میان مردم ایراد سخنرانی می‌کنند.

فارس: همان‌طور که اشاره شد، اداره اوقاف متولی امور آستان امامزادگان به‌شمار می‌رود، برای معرفی این اماکن مذهبی به مردم و ارتقای سطح کیفی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی آن‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

اعزام دانش‌آموزان و سایر شهروندان در قالب اردوهای یک‌روزه زیارتی به امامزادگان ری فرصتی است که از سوی متولیان اداره اوقاف برای ایجاد آشنایی مردم با مقام امامزادگان فراهم شده است. جالب است بدانید در طول سال نه تنها اهالی ری بلکه از سایر شهرستان‌های استان تهران نیز برای زیارت و بازدید از این اماکن مقدس به ری مشرف شدند.

فارس: باتوجه به این‌که یکی از سرفصل‌های هفته وقف به موضوع ایجاد قطب فرهنگی در آستان امامزادگان اختصاص یافته است، معاونت فرهنگی اداره اوقاف ری برای تحقق این موضوع فعالیت خاصی انجام داده است؟

طرح نشاط معنوی یکی از طرح‌های نوپایی است که در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و به همت اداره اوقاف به اجرا درآمده است امسال پنج آستان امامزادگان شهرستان ری به‌عنوان پاتوق طرح نشاط معنوی انتخاب شدند که با همکاری اداره‌های آموزش و پرورش ری، کهریزک و حسن‌آباد بیش از چهار هزار دانش‌آموز از برنامه‌های این طرح در طول فصل تابستان بهره‌مند شدند و اعلام آمادگی برای برگزاری مراسم جشن تکلیف دانش‌آموزان در آستان امامزادگان نیز طرح دیگری است که شرایط مناسبی را برای آشنایی بیشتر اهالی با این امکان مذهبی فراهم می‌کند.

فارس: در کنار برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، اشاره‌ای هم به برنامه‌های ورزشی داشته باشید.

 

در طول سال همایش‌ها و مسابقات ورزشی متعددی در قالب کوهپیمایی، راهپیمایی و ... به‌همت متولیان فرهنگی اداره اوقاف ری برگزار شده است که با توجه به اهمیت معرفی آستان امامزادگان ری مبدأ و مقصد این مسابقات در این آستان جانمایی شده است که این طرح علاوه بر ترویج فرهنگ ورزش همگانی و شاداب سازی مخاطبان در آشناسازی آن‌ها با اماکن مذهبی نیز مؤثر واقع شده است.

انتهای‌پیام/2462/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول