اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل میراث فرهنگی گلستان خبر داد

بازدید مهمانان خارجی همایش اقیانوس‎شناسی از اماکن تاریخی گلستان

خبرگزاری فارس: معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: مهمانان خارجی و متخصصان بین‎المللی همایش ملی اقیانوس‎شناسی از اماکن تاریخی و موزه‎های استان گلستان بازدید کردند.

بازدید مهمانان خارجی همایش اقیانوس‎شناسی از اماکن تاریخی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، حمید عمرانی‎رکاوندی اظهار داشت: در راستای برپایی کارگاه بین‎المللی "آسیب‎شناسی تغییرات سریع ‎تراز آب دریاچه‎های بزرگ و پاسخ انسان به آن" در موسسه ملی اقیانوس‎شناسی و حضور متخصصان بین‎المللی در این کارگاه و همچنین بازدید از مناطق ساحلی شبه جزیره میانکاله، دلتا گرگان‎رود و دیوار گرگان به عنوان برنامه‎های این کارگاه بین‎المللی، این گروه در استان گلستان حضور یافتند.

وی تصریح کرد: حضور این گروه در استان و بازدید از اماکن تاریخی همچون برج قابوس، دیوار گرگان، شهر و دیوار تمیشه، تالاب‎های بین‎المللی استان، بافت تاریخی گرگان و موزه‎های استان گلستان، در معرفی این استان تاثیرگذار بوده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان خاطرنشان کرد: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، آرم این استان در بروشورهای بین‎المللی اقیانوس‎شناسی قرار گرفته و گلستان در سطح بین‎المللی معرفی شده است.

بازدید مهمانان خارجی از برج قابوس

بازدید مهمانان خارجی از موزه امیر لطیفی گرگان

بازدید مهمانان خارجی از قلعه خندان گرگان

بازدید مهمانان خارجی از دیوار تاریخی گرگان

عمرانی‎رکاوندی مهم‌ترین اهداف این کارگاه بین‎المللی را آشنایی با مولفه‎های موثر در تغییرات سریع ‎تراز آب حوضه‎های بسته بزرگ همچون دریای خزر، دریاچه ارومیه، دریاچه آرال، دریای بحرالمیت و دیگر دریاچه‎های موجود در منطقه، بررسی چگونگی تاثیر دریاچه‎ها در روند تغییرات اقلیمی مناطق، تاثیر تغییرات اقلیم و نوسانات تراز آب دریاچه‎ها بر ظهور و افول تمدن‎ها، نقش فعالیت‎های انسانی در تغییرات تراز آب دریاچه‎ها، آشنایی با شاخص‎های مورد بررسی در تغییرات اقلیمی و نوسان‎های سریع تراز آب دریاچه‎ها عنوان کرد.

وی با ذکر اینکه در این همایش و بازدید، متخصصانی از کشورهای ترکیه، آلمان، چین، سوئیس، ترکیه، هلند، بلژیک و... حضور یافتند، خاطرنشان کرد: کاهش تراز آب دریاچه آرال در چند دهه گذشته به علت کاهش ورود آب رودخانه‎ای، گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی سریع در گذشته و مصرف بی‎رویه هرکدام به نوبه خود می‎توانند تاثیر خود را در این محیط‎ها نشان دهند و تراز آب حوضه‎های بسته را تحت تاثیر قرار دهند.

عمرانی‎رکاوندی اذعان داشت: بررسی علت تغییرات اقلیمی بر روی نوسان‎های سریع تراز آب دریاچه‎های بزرگ و تاثیر آن بر افول و ظهور تمدن‎ها در گذشته می‎تواند کمک شایانی برای بازسازی و پیش‎بینی اثر این پدیده‎ها در آینده داشته باشد.

وی یادآور شد: پیشینه تاریخی استان گلستان به 7 هزار سال پیش و در غار کیارام واقع در روستای فرنگ بخش گالیکش به دوران پارینه سنگی بر می‎گردد و پیشینه تاریخی این استان به واسطه داشتن اقلیم فرهنگی منحصر به ‎فرد معروف و شناخته شده است، از این رو همواره مورد توجه متخصصان باستان‎شناسی است.

انتهای پیام/2307/آ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول