اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به تشدید آلودگی هوای مشهد

خودروهای دودزا و فرسوده در مشهد متوقف می‌شوند

خبرگزاری فارس: آلودگی هوای مشهد از جمله موضوعاتی است که هنوز هم سوژه بسیاری از رسانه‌ها بوده و بارها به آن پرداخته شده در حالی که راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن به دلیل مسائل مختلف عملی نشده است.

خودروهای دودزا و فرسوده در مشهد متوقف می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با توجه به ورود فصل سرما و ابری بودن هوا در بسیاری از روزها، پدیده وارونگی هوا نیز مزید بر تشدید آلودگی هوا شده است، به طوریکه سازمان محیط زیست نسبت به تشدید آلودگی هوا در روزهای آینده در شهر مشهد و سایر کلانشهرهای کشور هشدار داده است.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که بر اساس تقسیم‌بندی محیط زیست آلودگی هوای بین صفر تا 50 هوای پاک، 50 تا 100 هوای سالم، 100 تا 200 ناسالم، 200 تا 300 بسیار ناسالم شناخته می‌شود و بیشتر از این را شرایط اضطرار می‌گویند که هوای مشهد بارها به دلیل وضعیت نامناسب آلودگی هوا به وضعیت ناسالم و هشدار دهنده رسیده است.

بر اساس مطالعات انجام شده بیشترین آلودگی هوای مشهد به دلیل تردد خودروها و وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین است، این موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم سالانه 10 هزار خودروی جدید وارد سیستم حمل و نقل شهری کشور می‌شود.

هنوز ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر از سوخت گوگرددار استفاده می‌کند در کنار همه این موارد می‌توان به وجود فرودگاه ترمینال و گمرک در شهر مشهد به عنوان یکی از عوامل دیگر در این حوزه اشاره کرد، در حالی که در مورد همه این موارد مصوبه دولت وجود دارد.

در همین‌باره رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس رعایت نشدن ضوابط و استانداردهای لازم در خودروسازی، ناسالم بودن سوخت و بالا بودن عمر خودروها را از عوامل مهم در زمینه افزایش آلودگی هوا اعلام کرد.

وی افزود: در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی به دلیل نبود سوخت کم گوگرد یکی از دلایل اصلی آلودگی‌ها به شمار می‌آید که در کنار همه اینها می‌توان به وجود 3 هزار تاکسی فرسوده در شهر نیز اشاره کرد.

فاطمه غیور در ادامه افزایش استفاده دستگاه‌های گاز سوز با توجه به سردی هوا گرد و غبار ناشی از ساخت و سازها وارونگی دما و دود ناشی از کارخانه‌های صنعتی و کارگاهی را از دیگر عوامل افزایش آلودگی هوا دانست.

وی خاطر نشان کرد: توجه به قرار گرفتن برخی زیرساخت‌ها نظیر گمرک فرودگاه و ترمینال در حریم مشهد ضرورت انتقال این مجموعه را ایجاد می‌کند که باید از سوی دولت تمهیدات وی‍ژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود.

فاطمه غیور عضو شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه مشارکت مردم و شهروندان را در کاهش آلودگی‌ها مؤثر خواند و بیان کرد: علی‌رغم اینکه روش‌های مختلفی نظیر باغ بام، ارائه تسهیلات به شهروندان برای ایجاد توسعه فضای سبز، اجرای کمربند سبز در راستای مقابله با آلودگی هوا صورت گرفته است، اما باید به برطرف کردن علت آلودگی هوا پرداخت.

در ادامه این موضوع رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد معاینه نامناسب فنی خودروها را از جمله عوامل عمده آلودگی هوا دانست و عنوان کرد: باید مراکز فنی خودرو با دقت بیشتری به معاینه فنی خودروها بپردازند.

غلامرضا زعیمی با تاکید بر اینکه باید صاحبان خودرو در زمان مشخص به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا خودروها بدون آلایندگی در سطح شهر تردد داشته باشند، تصریح کرد: در کمیته آلودگی هوا که هفته گذشته در استانداری خراسان برگزار شد، نحوه انتقال سوخت کم گوگرد به مشهد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه یکی از عوامل مؤثر در زمینه کاهش آلودگی هوا را ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه دانست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: اگر چه سازمان ترافیک و معاون فرهنگی شهرداری مشهد در این ارتباط گام‌های مؤثری برداشته‌اند، اما این امر نیاز به همکاری و تلاش بیشتری دارد.

زعیمی در ادامه علت طولانی شدن اجرای سیستم دوچرخه عمومی در شهر مشهد را مربوط به مسائل اقتصادی کشور بیان کرد و گفت: ابتدای سال 92 ایستگاه‌های دوچرخه در مشهد راه‌اندازی می‌شود.

در ادامه این بحث معاون اداره کل محافظت محیط زیست خراسان رضوی به جلسه اخیر کمیته آلودگی هوای در استانداری خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه طرح تردد خودروهای زوج و فرد در این جلسه مورد قبول واقع نشد، تصمیم گرفته شد در روزهای آینده با همکاری مشترک سازمان محیط زیست، ‌راهنمایی و رانندگی و سازمان ترافیک از تردد خودروهای دودزا و فرسوده در سطح شهر جلوگیری شود.

محمدحسین قادری در ادامه نسبت به تعطیلی شهر مشهد در صورت افزایش تخلیه آلودگی هوا توسط مسائل مختلف هشدار داد و گفت: در حال حاضر ذرات معلق زیر 5/2 میکروب بیشترین آلایندگی هوا را به خود اختصاص داده که ناشی از تردد خودروها در سطح شهر است.

انتهای پیام/70008/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول