اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی متفاوت از یک نمایش آئینی

اجرای نمایش‌های آئینی شیوه‌ای تاثیرگذار در مراسم سوگواری

خبرگزاری فارس: کلید واژه بصیرت با دی ماه گره خورده و نهضت اهل‌بیت (ع) عرصه آزمون بصیرت مردم در طول تاریخ بوده است. بازخوانی وقایع صدر اسلام و عبرت‌های تاریخ زندگی ائمه اطهار برای فضای سیاسی اجتماعی امروز ما نیز راه‌گشا است.

اجرای نمایش‌های آئینی شیوه‌ای تاثیرگذار در مراسم سوگواری

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سوگواره بصیرت عاشورایی در آستانه هفته وقف برای استفاده از هنر در روایت‌گری سیره اهل‌بیت(ع) و بصیرت‌افزایی جامعه، در مشهد در حال اجراست. این ویژه برنامه که از 14 دی ماه آغاز و تا روز 23 همین ماه در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد برگزار می‌شود، با استفاده از جلوه‌های هنری به بازخوانی مصائب ائمه اطهار(س) در قالب نمایش آیینی توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

بازخوانی سیره اهل‌بیت با اجرا در قالبی جدید

هر کدام از این مخاطبان نظرات گوناگونی پیرامون شکل و نحوه برگزاری این مراسم دارند. یکی از مخاطبان که مرد 61 ساله‌ای است و خود زمانی بازیگر تئاتر بوده در این مورد می‌گوید: نمایش وقایع تاریخی به این شکل سبب ماندگاری بیشتر آن‌ها در ذهن افراد می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه تعزیه‌خوانی در بین مردم و اهمیت اجرای آن، می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های تئاتر این است که مخاطب به طور مستقیم با بازیگران در ارتباط است و جلوه‌های نمایش را از نزدیک می‌بیند که این امر سبب هم‌ذات‌پنداری مخاطب و بالا رفتن تاثیر پیام می‌شود.

وی تصریح می‌کند: اینکه سازمان‌هایی مانند اوقاف و امور خیریه از ویژگی‎های هنر در راستای بصیرت‌افزایی جامعه استفاده می‌کنند، سبب می‌شود تا دید مردم نسبت به دیگر اقدامات اینگونه نهادها از پیش مثبت‌تر شده و خیرین بیشتری به سوی اهداف این نهاد روی آورند.

پخش فرموده‌های رهبر انقلاب؛ نقطه عطف سوگواره

جوانی که مجذوب جلوه‌های بصری این نمایش آیینی شده است، می‌گوید: اجرای این‌گونه همایش‌ها مستلزم استفاده از یک گروه حرفه‌ای بوده که از نحوه اجرای این نمایش پیداست که برای اجرای آن بسیار تلاش شده است.

وی که در یکی از دانشگاه‌های مشهد مشغول تحصیل است با تاکید بر اینکه این نمایش می‌تواند بهتر از این نیز برگزار شود، ادامه می‌دهد: پخش سخنان رهبر انقلاب اسلامی برای تطبیق رخدادهای آن زمان به زمان حال به صورت شایسته و در جای مناسب، نقطه عطف این نمایش است.

وی در جواب این سؤال که آیا اجرای این همایش تاثیری در قوت بخشیدن به باورهای مردم دارد، اظهار می‌کند: به تصویر کشیدن وقایع تاریخی برای هر فرد با هر اعتقاد و سطح دانش می‌تواند ارزشمند باشد.

این دانشجوی رشته مدیریت، ابزار هنر را برای بیان درست وقایع بسیار قدرتمند دانسته و در ادامه بیان می‌کند: جایگاه این نمایش‌ها که با باورهای مردم در ارتباط است بسیار حساس بوده، به طوری که هرگونه اشتباه عمدی یا غیرعمد می‌تواند باور مردم را در موردی خاص تغییر دهد.

استفاده از جلوه‌های ویژه؛ مؤثر در جذب مخاطب

خانمی که همراه فرزندش برای دیدن این نمایش‌ها آمده است، در ارتباط با کیفیت برگزاری آن می‌گوید: استفاده از جلوه‌های ویژه در این نمایش به جذابیت آن افزوده و اجراهای هنری شیوه‌ای جدید در برپایی مراسم سوگواری است.

وی با اشاره به برپایی مهدکودکی در حاشیه این مراسم، تصریح می‌کند: این اقدام سبب شده تا خانواده‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای به دیدن نمایش رفته و کودکانشان نیز در این مهد کودک با برنامه‌های متنوعی سرگرم شوند. اما یکی از مشکلات شرکت در این برنامه ازدحام بیش از حد جمعیت و صف طولانی هنگام ورود است.

مشارکت مردم در اجرای نمایش، تاثیر آن را دوچندان کرده است

طالقانی که معلم است و همراه خانواده‌اش برای تماشای نمایش‌های آئینی آمده، معتقد است: مشارکت مردم در برخی از صحنه‌های نمایش مانند گلباران تشییع نمادین پیکر امام رضا (ع) آن چنان تاثیری در مخاطبان ایجاد کرده است که بیرون از سالن نیز این حس در چهره‌های مخاطبان دیده می‌شود.

او ادامه می‌‌دهد: برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف در حاشیه این سوگواره به آشنایی مردم با مقوله وقف کمک می‌کند و موجب توسعه امور خیریه می‌شود. این مراسم که از محل موقوفات اجرا می‌شود خود نمونه بزرگی از دستاوردهای وقف است که در عرصه مذهبی و فرهنگی ماندگار می‌شود.

ضرورت استفاده از بیان هنری در انتقال مفاهیم دینی

به نظر می‌رسد در عصر حاضر که بسیاری آن را عصر سرعت، تکنولوژی و یا عصر ارتباطات می‌نامند، استفاده از ابزار هنر برای انتقال مفاهیم دینی بیش از پیش ضرورت دارد. استقبال اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان از ویژه برنامه بصیرت عاشورایی نشان دهنده تاثیرگذاری قالب‌های هنری در میان آحاد جامعه است. امید که تمام نهادها و مسئولان با درک این ضرورت‌ها در انتقال مفاهیم مختلف از قالب‌های هنری بهره بگیرند.

انتهای پیام/70009/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول