اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ارشاد نوشهر خبر داد

اجرای 200 تعزیه‌ در نوشهر

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر از اجرای 200 مجلس تعزیه‌خوانی در سال 91 در این شهرستان خبر داد.

اجرای 200 تعزیه‌ در نوشهر

حجت‌الاسلام حسن توپاحیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر اظهار داشت: از ابتدای سال جدید در شهرستان نوشهر تاکنون 18 مجوز برنامه تعزیه‌خوانی صادر شده است که اجرای بیش از 200 مجلس در شهرستان را به همراه داشته و نشان‌دهنده این موضوع است که تعزیه نوشهر پویا است و تعزیه‌خوانان فعال و کوشایی دارد.

وی افزود: تعزیه به اندازه‌ای دارای ارزش معنوی و زیبایی هنری است که اگر بخواهیم از آن بگوییم باید ساعت‌ها از این هنر سخن به میان آوریم اما متاسفانه هنرمندان آن غریب هستند و چون بی‌ادعا کار می‌کنند اخلاص دارند ارائه هنرشان کمتر به چشم می‌آید.

توپاحیدری خاطر نشان کرد: خیلی از تئوریسین‌های بزرگ تئاتر و نمایش جهان که اغلب غیرمسلمان هستند پژوهش و تحقیقات گسترده‌ای از تعزیه در ایران نگارش کرده‌اند، تعزیه‌شناسان شاخص دنیا هم مسلمان نیستند، شخصا معتقدم که باید تشویق‌هایی برای کسانی که در مملکت اسلامی ما هنر تعزیه را زنده نگه می‌دارند در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه مردم نوشهر برای تعزیه عاشقانه پیش‌قدم هستند، اظهار داشت: در کمتر شهرستانی سراغ داریم که مردم از شوراهای محل یا هیئت امناهای مساجد می‌خواهند که در ماه رمضان، محرم و صفر برایشان تعزیه‌خوان بیاورند و این حاکی از این موضوع است که مردم نوشهر هنرهای اسلامی را دوست دارند و عشق به اهل بیت در وجودشان ملموس است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر گروه‌های تعزیه نوشهر را پیگیر و کوشا عنوان کرد و بیان داشت: از 18 مجوز صادره در سال 91 تعداد چهار مجوز مربوط به ماه رمضان و 14 مجوز مربوط به ماه محرم و صفر است که البته این درخواست و متعاقب آن صدور مجوزها همچنان ادامه دارد، مردم مناطق و روستاهای تازه‌آباد، بازیارکلا، فراشکلای علیا، کرکرودسر، بندپی، سنگسرا، فراشکلای سفلی، لشکنار، توسکاتک، نارنج‌بن، علویکلا و ونوش امسال شاهد برگزاری تعزیه‌خوانی بودند که امیدواریم گسترش یابد.

توپاحیدری تصریح کرد: اگر برخی از روایات دینی و اسلامی، تاریخ سراسر درس زندگی ائمه اطهار(ع)، مبارزات شجاعانه و حتی نام اصحاب و یارانشان ماندگاری پیدا کرده و به این نسل انتقال یافته اغلب این‌ها مرهون هنر تعزیه است که در گذشته روستا به روستا و محله به محله اجرا می‌شد و در شرایطی که تلویزیون و رسانه‌هایی به شکل امروزی فراگیر نبوده تا این آموزه‌ها انتقال یابد، نقش عظیم روحانیون و تاثیرگذاری گرانبهای تعزیه و تعزیه‌خوانان بود که این روایات تاریخی سینه به سینه منتقل شد.

وی مطرح کرد: باور ما این است تعزیه باید بیش از پیش ارج نهاده شده و میدان تعزیه از روستاها به کلیه سطوح جامعه بیاید، چه ایرادی دارد تعزیه در دل شهرها بیاید و حتی این هنر را در مراکز آموزشی نیز به صورت اجرای صحنه‌ای یا میدانی ترویج دهیم.

وی در پایان افزود: دهیاران، شوراها، پایگاه‌های مقاومت روستاها بدانند که گروه‌هایی مجاز به تعزیه‌خوانی هستند که دارای مجوز کتبی باشند در غیر این صورت به مسئولان انتظامی، فرهنگی و امنیتی اطلاع‌رسانی شود تا خدای نکرده از اسم این هنر سوءاستفاده نشود.

انتهای پیام/86019/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول