اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگاهی به آیین تعزیه در مازندران

خبرگزاری فارس: آیین تعزیه‌خوانی در روز اربعین حسینی با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در آستانه امام‌زاده عباس (ع) شهرستان ساری بهانه‌ای است تا به تاریخ این آیین در مازندران بپردازیم.

نگاهی به آیین تعزیه در مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، یکی از جلوه‌های سوگواری‌های مردم، اجرای مراسم تعزیه‌ و شبیه‌‌خوانی است که بعدازظهر امروز در آستانه امام‌زاده عباس(ع) شهرستان ساری با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) برگزار شد.

تعزیه‌خوانی در مازندران از پیشینه قابل توجهی برخوردار است، عده‌ای معتقدند که تعزیه‌خوانی از طرف جنوب مازندران و توسط تعزیه‌خوانان کومشی (سمنان) به استان مازندران راه پیدا کرده است .

تعزیه‌خوانی در مازندران تحت تأثیر تعزیه‌گردانان کومشی تأثیرات بسزایی از موسیقی مازندران پذیرفته است.

اگر نگاهی به نسخه‌های تعزیه در استان بیندازیم درخواهیم یافت که پرقدمت‌ترین نسخه‌های آن مربوط به علامه نوری است.

بررسی‌های تاریخی نشانگر این است که سوگنامه نمایشی نوع تکامل یافته‌ای از دسته‌های سینه‌زنی، مرثیه‌خوانی و نوحه‌‌سرایی است.

پیام عاشورا و مکتب راستین سالار شهیدان به علت مطابقت با فطرت‌های بیدار الهی در انسان‌ها همواره مسیر انتقال خویش را پیدا می‌کند و تکریم و تعظیم شعائر الهی در راستای اجرای مراسم‌های مختلف ایام محرم و صفر را نمی‌توان صرفا یک مراسم آیینی تلقی کرد بلکه با وجود اهداف متعالی حاکم در عاشورا هر گونه حرکت فرهنگی اصیل و فاخر منطبق با آموزه‌های این مکتب الهی یک فریضه محسوب می‌شود.

تعزیه در لغت به معنى سوگوارى، برپاى داشتن یادبود عزیزان از دست رفته، تسلیت، امر کردن به صبر و پرسیدن از خویشان مرده است ولى در اصطلاح به گونه‏اى از نمایش مذهبى منظوم گفته مى‏شود که در آن عده‏اى اهل ذوق و کار آشنا در مناسبت‌هاى مذهبى و به صورت غالب در جریان سوگواری‌هاى ماه محرم براى باشکوه‌ تر نشان دادن آن مراسم و یا به نیت آمرزیده شدن مردگان، آرزوى بهره‏مندى از شفاعت اولیاى خدا به روز رستاخیز، بازیافت تندرستى و یا براى نشان دادن ارادت و اخلاص فزون از اندازه به اولیاء به ویژه اهل بیت پیامبر(ع) با رعایت آداب و رسوم و تمهیدهایى خاص و نیز بهره‏گیرى از ابزارها و نواها و گاه نقوش زنده برخى از موضوع‌های مذهبى و تاریخى مربوط به اهل بیت به ویژه واقعه کربلا را پیش چشم بینندگان باز آفرینند.

تعزیه یا شبیه‌‌خوانى در اصل نمایشى بر پایه قصه‌ها و روایات مربوط به زندگى و مصائب خاندان پیامبر اسلام و بخصوص وقایع ماه محرم سال 61 هجرى در کربلا براى امام حسین (ع) و خاندانش است.

ابتدا دسته‌هایى وجود داشتند که از برابر تماشاچیان مى‌گذشتند و با سینه زدن، زنجیر زدن و کوبیدن سنج و نظایر آن و حمل نشانه‌ها و علم‌‌ها و نیز هم‌ آوازى و هم‌ سرایى در خواندن نوحه، ماجراى کربلا را به مردم یادآورى مى‌کردند.

در مرحله بعد آوازها کمتر شد و نشانه‌ها بیشتر و یکى دو واقعه‌خوان ماجراى کربلا را نقل مى‌کردند و سنج و طبل و نوحه آنها را همراهى مى‌کرد.

چندى بعد تعدادى از نقالان چند شبیه یا لباس‌هاى نزدیک به واقعیت، شبیه‌سازى مصائب خود را شرح مى‌دادند و در مرحله بعد شبیه‌ها با هم گفت و شنید مى‌کردند.

در کنار تعزیه‌هایی که در مازندران اجرا می‌شود، تعزیه در فارس، گیلان، آذربایجان‌، لرستان، قسمتی از مراکز پایتخت، خراسان، کرمانشاه و بوشهر به وسیله آوازهای محلی در کنار تقسیم‌های موسیقایی ایرانی همراهی می‌شود.

هر کسی می‌تواند به راحتی حضور موسیقی سنتی ایرانی را در اکثر تعزیه‌ها در شکل آواز یا موسیقی دستگاهی تعزیه که به وسیله آلات موسیقی چون بوق و نی و کرنا اجرا می‌شود حس کند .

مدیر آستانه امامزاده عباس(ع) ساری در حاشیه برگزاری مراسم تعزیه روز اربعین در این امامزاده با اشاره به اینکه آیین تعزیه‌خوانی بیش از 150 سال است که در این آستانه برگزار می‌شود، افزود: همه ساله آیین تعزیه‌خوانی در مراسم‌های عزاداری سالار شهیدان با حضور عاشقان و دلسوختگان اباعبدالله الحسین(ع) در این آستانه برپا می‌شود

علی حسینی با اشاره به اینکه مراسم تعزیه‌خوانی بعد از ظهر امروز با حضور پرشور عزاداران برپا شد، تاکید کرد: این هنر در استان مازندران همواره به عنوان یکی از عوامل پیوند معنوی نسل جدید با قیام سرخ حسینی مورد توجه قرار داشته است

انتهای‌پیام/86004/ر30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول