اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دغدغه فروش محصول و تامین معاش

سفره خانواده‌های سرابی در انتظار فروش سیب‌زمینی

خبرگزاری فارس: سیب‌زمینی محصول عمده کشاورزان منطقه سراب است که همه ساله در ایام آغاز فصل پاییز فروش و بازاریابی برای این محصول به دغدغه اصلی کشاورزان تبدیل می‌شود.

سفره خانواده‌های سرابی در انتظار فروش سیب‌زمینی

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، سیب‌زمینی محصول عمده کشاورزان منطقه سراب است اما با آغاز فصل پاییز فروش و بازاریابی برای این محصول به دغدغه اصلی کشاورزان تبدیل می‌شود چرا که اکنون چند سال متوالی است که بهای  سیب‌زمینی نمی‌تواند جوابگوی نیازهای معیشتی خانواده‌هایی باشد که چشم امیدشان فروش سیب‌زمینی به قیمت عادلانه است.

بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران اذعان دارند که قیمت فروش این محصول با توجه به هزینه‌های داشت و برداشت همچنین آب و کود پایین‌تر و یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت معادل قیمت تمام شده آن است.

احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی در پاسخ به انتقادات یک سیب‌زمینی‌کار سراب گفت: با توجه به اینکه اکنون چند سالی است قیمت سیب‌زمینی پایین است کشاورزان منطقه سراب باید به فکر محصول جایگزین بوده و از اقتصاد تک محصولی رهایی یابند.

وی به عنوان مثال علوفه را نام برد که در پاسخ این سیب‌زمینی‌کار سراب گفت: آیا می‌توان قیمت علوفه را تضمین کرد.

ستار باقری سیب‌زمینی‌کار سرابی چاره کار را عدم اجازه به کشاورزان منطقه گرمسیری برای جلوگیری یا حداقل محدود کردن کاشت سیب‌زمینی عنوان کرد.

مهناز بهمنی نماینده سراب، خواستار اقدامات عاجل دستگاه‌های مربوطه برای خرید سیب‌زمینی کشاورزان به قیمت عادلانه شد.

وی افزود: نمی‌توان نسبت به تامین حداقل‌های معیشتی کشاورزان بی‌توجه بود.

بسته‌های حمایتی ویژه‌ برای کشاورزان

نماینده مردم سراب با بیان اینکه اقتصاد سراب مبتنی بر کشاورزی سنتی و اقتصاد تک محصولی است، تصریح کرد: متاسفانه با وجود تشکیل جلسات متعدد در این زمینه خروجی این نشست و برخاست‌ها جوابگوی درخواست کشاورزان سیب‌زمینی‌کار منطقه نبوده است.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: باید بسته‌های حمایتی ویژه‌ای برای کشاورزان و خریداران محصول سیب‌زمینی در نظر گرفت.

 بهمنی، اصلاح الگوی کشت و کشت جایگزین را نیز مورد تاکید قرارداد ولی عنوان کرد: جهاد کشاورزی و متولیان کشاورزی باید از هم اکنون با ارائه آموزش‌های لازم و اعطای تسهیلات ویژه کشاورزان را به جایگزینی با محصول مناسب با اقلیم منطقه ترغیب کنند.

 وی در عین حال تاکید کرد: کشاورز باید به بازاریابی محصول جایگزین اطمینان داشته باشد تا مبادرت به این کار کند.

ثبات قیمت سیب‌زمینی جای تعجب دارد

حجت‌الاسلام اکرمی امام جمعه سراب نیز گفت: دولتمردان باید دغدغه کشاورزان سیب‌زمینی‌کار را درک کرده و نسبت به برنامه‌ریزی مناسب اقدام کنند.

وی افزود: پرسش مطروحه در حال حاضر این است که چرا با وجود بالا رفتن قیمت اجناس و اقلام مصرفی قیمت سیب‌زمینی ثابت مانده، این امر تعجب‌برانگیز است.

اصلاح الگوی کشت با کشت گیاهان دارویی

مسعود سعادتی فرماندار سراب در این خصوص اظهار کرد: باید نسبت به اصلاح الگوی کشت اقدام کرد.

وی افزود: هرچند که مسکن‌های کوتاه‌مدت نیز لازم است اما متخصصان امور کشاورزی باید به میان کشاورزان رفته و آنها را به اصلاح الگوی کشت ترغیب و تشویق کنند.

فرماندار سراب اظهار کرد: به عنوان مثال می‌توان روی کشت گیاهان دارویی حساب ویژه‌ای باز کرد.

مسعود محمدیان مدیرکل جهاد کشاورزی استان نیز گفت: سراب با تولید 125تن سیب‌زمینی رتبه نخست استان را دارد.

وی، از خرید روزانه 200تن سیب‌زمینی خبر داد و یادآور شد: 70هزار تن سیب‌زمینی تولیدی در سراب در انبارها قرار گرفته و فروش نرفته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: برای اینکه سال آینده نیز با مشکلی از این دست در بازاریابی محصول سیب‌زمینی روبه‌رو نشویم باید از هم اکنون برای سال آینده زراعی برنامه‌ای تدوین کنیم.

وی در عین حال یادآور شد: کشاورزان باید ضمن ارتقای کیفی محصول نسبت به بسته‌بندی و نیز پایین آوردن قیمت تمام شده همت داشته باشند.

محمدیان، از آمادگی اداراه متبوعش برای اعطای تسهیلات کم‌بهره به تشکل‌های سیب‌زمینی‌کار برای خرید بذرهای مرغوب خبر داد.

وی، اصلاح الگوی کشت را نیز از قلم نیانداخت و یادآور شد: به عنوان مثال مزرعه‌ای در مرند زعفران کشت می‌کند که از هر هکتار آن چیزی حدود 8 میلیون تومان عاید زارع شده است.

پرداخت یارانه حمل و نقل

اما در این خصوص داود رفیقی، رئیس اداراه صنعت،معدن و تجارت نظر دیگری دارد و می‌گوید: تنها چاره کوتاه‌مدت سیب‌زمینی‌های انبار شده سراب پرداخت یارانه حمل و نقل برای آن است، چیزی که پارسال به گفته وی به داد کشاورزان سرابی رسید.

وی افزود: استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی موجب شده تا محصول سیب‌زمینی منطقه مورد پسند کشورهای خارجی واقع نشود و حتی مناسب کارخانه‌های چیپس‌سازی نیز نیست.

دبیر ستاد سرمایه‌گذاری سراب، ایجاد کارخانه‌های تبدیلی و بسته‌بندی‌های مناسب را در کنار بالا بردن کیفیت محصول از راهکارهای درازمدت حل مشکلات زارعان سیب‌زمینی‌کار سراب عنوان کرد.

بالا بودن ازته سیب‌زمینی‌های سراب

حبیب عابدینی کارشناس ارشد زراعت نیز گفت: بالا بودن ازته سیب‌زمینی‌ها که عنوان می‌شود به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی به مقدار زیاد در مزارع است.

وی افزود: باید آموزش‌های لازم به کشاورزان داده شود تا از کودهای حیوانی در کنار میزان کم کودهای شیمیایی استفاده کنند.

این کارشناس کشاورزی بزرگ شدن سیب‌زمینی را به علت استفاده از کودهای شیمیایی به صلاح کشاورزان در درازمدت ندانست.

بی‌برنامگی در خصوص کشت‌های جایگزین

از سوی دیگر اکبر کشاورز 29ساله سرابی گفت: محصول تمام شده سیب‌زمینی برای ما با احتساب هزینه‌های بذر، کود،آب و حمل به انبارها بالاتر از آن چیزی است که عاید ما از فروش محصول می‌شود.

محسن کشاورز دیگری در مورد کشت جایگزین اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفت: اگر منظور کشت علوفه است آقایان با کدام دامداری‌های صنعتی در منطقه این موضوع را مطرح می‌کنند، مگر سراب دامداری صنعتی دارد که بازار فروش علوفه داشته باشد.

داود حق‌طلب از شکست طرح کاشت چغندر قند در سال‌های قبل در سراب خبر داد و اظهار کرد: مدت‌ها قبل چند هکتار از اراضی زراعی سراب به کاشت چغندر قند اختصاص یافت و هماهنگی‌هایی با کارخانه قند مغان صورت گرفت اما کشاورزان چغندرکار نتوانستند محصول خود را به آنها بدهند و دچار ضرر و زیان شدند.

وی افزود: چغندر قند اگر به احداث کارخانه قندی در منطقه بیانجامد مناسب‌ترین جایگزین برای سیب‌زمینی است.

از سوی دیگر مسعود سعادتی فرماندار سراب به نقل از مسئولان کارگاه شفاگل که مشغول تولید عرقیات گیاهی در سراب است، گفت: آنها نتوانستند هیچ کشاورزی را به کاشت محصول مورد نیاز آن کارخانه حتی با قول خرید تضمینی ترغیب کنند.

یک بازاری نیز گفت: اگر سیب‌زمینی فروش نرود بازار ما نیز کساد می‌شود.

به هر حال به نظر می‌رسد 20هزار کشاورزی که سفره های آنها بوی سیب‌زمینی می‌دهد از مسئولان انتظار دارند تا فکری به حال آنها کنند.

انتهای پیام/60010/خ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول