اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به خاطر نداشتن متولی ویژه

فروشندگان دوره‌گرد آرامش شهروندان را سلب کرده‌اند

خبرگزاری فارس: فروشندگان دوره‌گرد با ایجاد آلودگی‌های صوتی و هوا آرامش شهروندان را سلب و نظم عمومی را مختل می‌کنند.

فروشندگان دوره‌گرد آرامش شهروندان را سلب کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تجمع فروشندگان و وانت‌های دوره‌گرد در برخی خیابان‌های شیراز مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.

این فروشندگان که اغلب حامل بارهای میوه و تره‌بار هستند با راه انداختن سرو صدای بسیار و به‌کارگیری بلندگوهای دستی مردم را به دور خود جمع می‌کنند و باعث کندی عبور و مرور خودروها و آلودگی‌های صوتی می‌شوند.

نبود نظارت کافی از طرف سازمان‌های مسئول و مشکلات ناشی از بیکاری و تورم موجب رشد قارچ‌گونه این مشاغل در شهر شیراز شده است.

در خیابان منتهی به 20 متری سعدی شب‌ها ساکنان محلی به دلیل ازدحام وانت‌های حراج میوه و توقف دوبله خودروهای عبوری شاهد ترافیک سنگینی هستند و گلایه‌های بسیاری از سازمان‌های مسئول دارند.

گزارش‌های رسیده مردمی حاکی است تا زمانی که خودروهای سازمان نظارت و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز در محل حاضر هستند آرامش نسبی در این مکان برقرار است.

مشکل اصلی هنگامی شروع می‌شود که ساعت کاری کارکنان این سازمان به پایان می‌رسد و در این موقع سر و کله وانت‌های فروش میوه پیدا می‌شود و ترافیک شدیدی به را می‌افتد.

با تمام تلاش‌هایی که کارکنان شهرداری در رفع سد معبر و کاهش معضلات شهری داشته‌اند هنوز در شهر شاهد نابسامانی‌های بسیاری هستیم.

به نظر می‌رسد مشکل بیکاری و نبود مکان مناسب برای زیر پوشش قرار دادن فروشندگان دوره‌گرد باعث ادامه این وضعیت شده است.

مسئولان ذی‌ربط برای حل ریشه‌ای این مشکل باید اقدام به احداث بازارچه‌های میوه و تره بار در نقاط مناسب شهر کنند و با دادن مجوزهای لازم به افراد متقاضی زمینه را برای اشتغال دائمی و قانونی این افراد فراهم سازند.

به گزارش فارس، وانت‌بارهای مجهز شده به بلندگوهای گوش‌خراش، در ساعت‌های استراحت شهروندان به ویژه در معابر فرعی که در آنها از پلیس راهنمایی و رانندگی خبری نیست، با ایجاد آلودگی‌های شدید صوتی، ساکنان محدوده مرکزی شهر را با خطرات جدی نظیر مشکلات بهداشتی، اعصاب، استرس، بی‌خوابی و .. مواجه کرده‌ که پیامدهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی این پدیده شوم هزینه‌های سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کند.

در این معرکه معلوم نیست که چه ارگان، سازمان، اداره و ... مسئولیت سر و سامان دادن به این معضل بزرگ اجتماعی را دارد.

کمبود نیروهای راهنمایی و رانندگی برای حتی گشت‌زنی در معابر فرعی، جدی نگرفتن موضوع از جانب سازمان‌های مسئول در مجموعه بزرگ شهرداری، بی‌توجهی سازمان‌هایی نظیر حفاظت از محیط زیست و بهداشت عمومی به این پدیده مخرب، شهروندان را نسبت به پیگیری برای حل مسئله با سرخوردگی مواجه ساخته است.

وجود این‌گونه وانت‌بارها و توام شدن با سایر آلودگی‌های صوتی و هوایی از جمله مستقر بودن مشاغلی مانند نجاری‌ها، جوشکاری‌ها و به طور کلی حرفه‌هایی که تولید آلودگی در مرکز شهر می‌کنند، همراه با سنگینی ترافیک و عدم اجرای طرح محدوده ترافیکی هسته مرکزی شهر شیراز که تنها در شعار و کلام خلاصه شد و ناگهان به فراموشخانه تاریخ پیوست، مشکلات در یکدیگر تنیده و گره خورده‌ای هستند که اثرات جبران‌ناپذیر آن را نه تنها مسئولان ذی‌ربط بلکه هیچکس دیگری نمی‌تواند چه در این دنیا و چه در آخرت پاسخگو باشد. 

انتهای پیام/2448/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول