اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی:

8 میلیون متر مربع پروانه ساختمان در 9 ماه در مشهد صادر شد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‎رضوی گفت: طی 9 ماه امسال، هشت میلیون متر مربع پروانه ساختمان با گردش مالی 56 میلیارد ریال در مشهد صادر شده است.

8 میلیون متر مربع پروانه ساختمان در 9 ماه در مشهد صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،به نقل از روابط عمومی سازمان نام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی، محمدرضا اخوان عبداللهیان در جلسه دی‌ ماه مجمع نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی که با حضور اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شد، اظهار کرد: باید کاری کنیم که ثروت ملی بخش ساختمان تبدیل به سرمایه شود.

وی تصریح کرد: صنعت ساختمان نخستین صنعت در کشور از نظر اشتغال‌زایی بوده و 700 شغل با این صنعت در ارتباط است و دومین صنعت از نظر سرمایه‌گذاری و نقدینگی پس از نفت محسوب می‌شود.

به گفته وی تعداد کارگران حرفه‌ای ساختمان بسیار کم است و در حال حاضر نیازمند 40 هزار کارگر هستیم، اما تنها 5 هزار کارگر وجود دارد.

اخوان خاطر نشان کرد: صنعت ساختمان دو بعد کمی و کیفی دارد و تنها متولی آن سازمان نظام مهندسی است.

وی تاکید کرد: معضلی که در حال حاضر وجود دارد موضوع حاشیه‌نشینی است و باید پیشگیری از آن اتفاق بیفتد و همچنین استحکام و کیفیت ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفته شود و ساختمان‌های فاقد پروانه ساخت نیز کارشناسی شوند زیرا در کیفیت تاثیرگذار است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی با اشاره به اعضای این سازمان اظهار کرد: در کل استان 19 هزار و 166 نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند که 18 هزار و 101 نفر آنها به مشهد مقدس تعلق دارند.

اخوان یادآور شد: تعداد اعضای دارای پروانه اشتغال در هفت رشته تخصصی معماری، شهرسازی، عمران، مکانیک، برق، نقشه‌برداری و ترافیک 9 هزار و 579 نفر است و 22 دفتر نمایندگی در شهرستان‌ها و 736 شرکت‌ حقوقی و 313 دفتر مهندسی در سطح استان وجود دارد.

وی در ارتباط با برنامه‌های سازمان نظام مهندسی خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: اختصاص دادگاه ویژه مهندسان برای تخلفات حرفه‌ای آنها، اجرای طرح رایگان بیمه خدمات مهندسی در هفت رشته تخصصی، برگزاری جلسات ادواری و مرکز تحقیقات و پژوهش از برنامه‌های نظام مهندسی خراسان‌رضوی بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی خطاب به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی در مجامع تصمیم‌گیری استان و کشور به ویژه در کمیته برنامه‌ریزی کمیسیون ماده 5 و ماده 100 حق رأی داشته باشد.

اخوان افزود: متناسب کردن اختیارات سازمان با مسئولیت‌های وسیع مندرج در ماده 2 قانون، تعیین ضمانت‌های اجرایی لازم و کافی برای رعایت مقررات ملی ساختمان از طریق به‌روزرسانی ماده 40 قانون، سیاست‌گذاری در جهت اصلاح هرم حرفه‌ای و شغلی، تلاش در جهت ارتقای کیفی آموزش عالی و ایجاد تناسب بین دانش‌آموختگان بر اساس نیاز کشور از دیگر پیشنهادات نظام مهندسی ساختمان است.

وی ادامه داد: حذف دوگانگی موجود در نظام فنی و اجرایی کشور، واگذاری نظارت پروژه‌های عمرانی به مهندسان عضو سازمان، فراهم آوردن ضمانت اجرایی برای ماده 27 قانون نظام مهندسی، تغییر نام و بازنگری قانون نظام مهندسی، همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط در امر مرمت و بازسازی مساجد و حذف موازی‌کاری در زمینه نظارت بخش‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی از دیگر خواسته‌های ما از نمایندگان مجلس است.

54 درصد از مواد قانون نظام مهندسی ساختمان اجرایی نشده است

حسین محمدزاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: 17 سال از اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفندماه سال 74 می‌گذرد، این قانون جامع است اما تاکنون 54 درصد از مواد قانون عملاً اجرایی نشده است.

وی علت اجرائی نشدن قانون نظام مهندسی را موازی کاری و عملکرد برخی دستگاه‌های دولتی و خصوصی و دخالت افراد غیر حرفه‌ای در بخش ساختمان دانست.

سید امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست خطاب به اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با طرح این سئوال که چرا در شهری که زندگی می‌کنید، طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی به روش معماری اسلامی و ایرانی ساخته نمی‌شود؟ تصریح کرد: ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود باید از معماری حرم مطهر رضوی که نشانه هویت شهر مقدس مشهد است الگوبرداری شود.

قاضی‌زاده یکی از علل نبود استحکام و کیفیت در ساختمان‌های شهرهای استان را کمبود حضور مهندسین ساختمان در پروژه‌ها دانست و افزود: در سازمان نظام مهندسی ساختمان عدم توازن نیروی انسانی وجود دارد، به گونه‌ای که تعداد مهندسان شهرستان‌ها کمتر از مشهد است و باید برای توزیع متوازن نیرو فکری کرد و حتی می‌توان مقررات داخلی وضع کرد، تا کیفیت ساخت و ساز در شهرستان‌ها ارتقاء یابد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی:

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر استان 62 درصد بوده است.

محمدرضا قلندر، قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمامی پروژه‌های مسکن مهر فعالانه نقش نظارتی دارند خاطر نشان کرد:در استان خراسان رضوی 116 هزار واحد پروژه مسکن مهر عملیاتی شده که 42 هزار واحد آن در شهر جدید گلبهار است، که میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر تاکنون 62 درصد بوده است.

انتهای پیام/70005/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول