اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل استاندارد همدان:

استانداردسازی مصالح ساختمانی عامل کاهش تلفات است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان گفت: استاندارد مصالح ساختمانی باعث طول عمر ساختمان و کاهش تلفات می‌شود.

استانداردسازی مصالح ساختمانی عامل کاهش تلفات است

فرهاد تیموری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: اداره کل استاندارد استان همدان در سال مزین به عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و در راستای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان و همچنین حمایت و تشویق تولیدکنندگان قانون‌مدار اقدام به معرفی واحدهای فعال دارای پروانه استاندارد و واحدهای فاقد پروانه استاندارد از طریق رسانه‌های گروهی کرده است.

وی گفت: تجریه تلخ وقوع زلزله در برخی استان‌های کشور نشان می‌دهد که عدم توجه به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد علاوه بر تخریب گسترده، تلفات انسانی بسیار زیادی را به همراه داشته است.

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان به بررسی وضعیت استانداردسازی در واحدهای تولیدکننده سنگ‌دانه ریز و درشت در استان پرداخت و ادامه داد: پیشرفت در تکنولوژی و همچنین نیاز بشر به سازه‌های گوناگون باعث شده تا تحقیقات وسیعی بر روی خواص و رفتار مواد صورت گیرد، که نتیجه آن ابداع گونه‌های مختلف سازه‌ها و بهره‌گیری از مواد گوناگون است و این امر در مورد سازه‌های ساخته شده از بتن و فولاد و مواد به کار برده شده در آن‌ها نیز صادق است.

وی با تأکید بر اهمیت استانداردسازی مصالح ساختمانی گفت: ایران کشور زلزله خیزی است و هر 10 سال یک بار به طور متوسط یک زلزله بالای هفت ریشتر در آن رخ می‌دهد، همچنین آمارها حاکی از این است که عدم توجه به کیفیت مصالح ساختمانی باعث شده است که نتوانیم نتیجه مورد نظر را در بخش ساخت و ساز به دست آوریم و هر ساله بر اثر وقوع زلزله شاهد تلفات مالی و جانی فراوانی باشیم.

تیموری ادامه داد: با این تفاسیر محصولات ساختمانی مورد استفاده حتماً باید مطابق استاندارد تولید شده باشند و در غیر این صورت خسارت و تلفات ناشی از استفاده از آنها بسیار زیاد خواهد بود.

وی اظهار داشت: اجباری شدن استاندارد مربوطه توسط شورای عالی استاندارد کشور به عنوان معیاری برای تأمین کیفیت سنگ دانه ریز و درشت گویای اهمیت بالای این موضوع در کشور است.

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان افزود: در حال حاضر استاندارد ملی مرتبط با سنگ دانه ریز و درشت استاندارد ملی شماره 302 است که به ویژگی‌های کیفی مختلف در این محصولات می‌پردازد.

وی با بیان اینکه سنگ دانه‌ها به دو دسته ریز(ماسه) و درشت(شن) تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: سنگدانه ریز باید شامل ماسه طبیعی، ماسه شکسته یا ترکیبی از آن دو باشد و سنگدانه درشت هم شامل شن طبیعی، شن شکسته، سنگ شکسته یا ترکیبی از آن‌ها است که باید مطابق با الزامات استاندارد باشد.

تیموری اظهار داشت: به منظور بررسی کیفیت این سنگدانه‌ها آزمایشاتی انجام می‌شود که از جمله آنها می‌توان به آزمایش دانه‌بندی (که با الک یا سرند انجام می‌شود بر حسب درصد وزنی عبور کرده)، تعیین مواد زیان‌آور(درصد وزنی نسبت به کل نمونه)، بررسی سلامت سنگدانه (برحسب درصد افت وزنی در برابر سولفات سدیم یا سولفات منیزیم) و آزمایش سایش (که با استفاده از دستگاهی به نام لوس‌آنجلس مشخص می‌شود) اشاره کرد.

وی ادامه داد: مواد زیان‌آور شامل کلوخه‌های رسی و ذرات سست، مواد ریزتر از مواد 75 نیکرون، ناخالصی‌های آلی، سولفات‌های کلرید محلول در آب است که مقدار مواد زیان‌آور در سنگدانه‌ها نباید بیش از حدود الزامات اجباری مطابق استاندارد باشد.

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان اظهار داشت: ویژگی‌های ذکر شده نواقص عمده سنگدانه‌ها را تشکیل می‌دهند که در صورت عدم انطباق با استانداردهای تعیین شده کیفیت محصول را به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

*شهروندان موارد تخلف در استاندارد را اطلاع دهند

وی گفت: طبق ماده 9 قانون استاندارد هر گاه اجرای استاندارد در مورد کالاهایی اجباری اعلام شود پس از انقضای مهلت‌های مقرر تولید، تمرکز، توزیع و فروش این گونه کالاها با کیفیت پایین‌تر از استاندارد مربوطه و یا بدون علامت استاندارد ایران، ممنوع است و اگر واحدی بدون اخذ پروانه استاندارد اقدام به این امر کند مرتکب جرم شده و در صورت مشاهده به مراجع قضایی معرفی شده و طبق قانون حکم حبس، جزای نقدی و... برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

تیموری افزود: با توجه به اهمیت موضوع و نظر به اینکه مطابق با ماده 155 قانون برنامه پنجم توسعه کشور در پروژه‌های عمرانی باید از مصالح ساختمانی استاندارد استفاده شود ضروری است که شهروندان (پیمانکاران و سازندگان خصوصی و دولتی) در راستای حمایت از تولیدکنندگان سنگ دانه ریز و درشت استاندارد و همچنین افزایش سطح ایمنی و سلامت در جامعه علاوه بر توجه ویژه به استفاده از محصولات تولیدی واحدهای دارای پروانه استاندارد با مشاهده هرگونه تخلف مراتب را جهت بررسی و اقدام قانونی از طریق شماره تماس 1517 به اداره کل استاندارد استان اطلاع دهند.

وی در ادامه به واحدهای تولیدکننده سنگ دانه ریز و درشت دارای پروانه استاندارد معتبر در استان اشاره کرد و اظهار داشت: الماس ماسه، ابوالفتح، رحمت‌الله مسیح‌الله صفایی شکیب، آسفالت آنادانا هگمتان، جعفر عظیمی، جهاد تعاون، عباس طاهر انوریان از این دست واحدهای معتبر به شمار می‌روند.

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان واحدهای تولیدکننده سنگ دانه‌ریز و درشت فاقد پروانه استاندارد معتبر در استان نیز شامل امید وسج، جهانبخش فلاحی نوید، تعاونی معدنی زرین ماسه، حسین ایرانژاد و محسن پاک نیا، حمید احمدی، شرکت صنعتی معدنی سپید ماسه همدان، شن و ماسه بنیان، شن و ماسه عرفان نهاوند، شن و ماسه همدان (بهادربیگ)، علی نجات شجاعیان، علی‌اکبر مهدوی، کارخانه تولید قطعات پیش‌ساخته بتنی همدان، کوه شن همدان، ماسه‌سازان رباط، محبت علی نجفی و رقیه غلامی، ولی‌الله قاسم‌پناه هستند.

وی افزود: واحدهای فاقد پروانه استاندارد صرفاً برای امکان بررسی محصول مجاز به تولید آزمایشی هستند و نباید محصولات خود را قبل از دریافت پروانه استاندارد به مصرف پروژه‌های ساختمانی و عمرانی برسانند.

انتهای پیام/89002/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول